21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAsalt final pentru proiectele pe fonduri europene

Asalt final pentru proiectele pe fonduri europene

Proiectele pe fonduri europene, scrise și implementate în ultimii ani de autoritățile din municipiul Craiova, intră în ultimele luni de execuție. O mare parte dintre ele se vor termina la timp, iar la altele există încă semne de întrebare. Vor pierde sau nu beneficiarii finanțarea europeană, în contextul în care lucrările trebuie încheiate până la finele anului? GdS vă prezintă o sinteză a proiectelor europene care au ca beneficiari Primăria Craiova și Compania de Apă Oltenia.

Craiova a intrat în ultimele luni de execuție ale proiectelor pe fonduri europene pentru exercițiul financiar 2007-2013. Peste zece astfel de investiții se derulează în municipiul nostru, la șapte dintre ele fiind beneficiari Primăria Craiova și Compania de Apă Oltenia.

Parcarea și Water Park-ul, în siguranță

Să începem cu parcarea subterană. Construcția acesteia a demarat în luna aprilie 2014, având un termen de finalizare de 18 luni și o valoare de circa 49 de milioane de lei fără TVA. Deși constructorul (asocierea Mitliv – Polystart – Habau) anunțase ca dată de încheiere a lucrărilor 29 septembrie, termenul a fost amânat cu două luni, din cauza unor modificări în proiect în ceea ce privește hidroizolația. Ca un aspect interesant, șantierul de la parcarea subterană este singurul pe care nu au fost sistate deloc lucrările pe perioada iernii trecute, nici când temperaturile au scăzut foarte mult.
Water Park-ul din Lunca Jiului, un proiect de 65 de milioane de lei fără TVA, a început în luna februarie a anului 2013 și ar fi trebuit să fie gata în luna octombrie a acestui an. Investiția a fost una cu emoții, având în vedere că procurorii DNA au descins aici în luna noiembrie 2014, aceștia având suspiciuni legate de decontarea unor lucrări fictive la unul dintre obiective. După acest episod, Primăria Craiova a comandat o expertiză tehnică la obiectivul vizat, clădirea cu bazine acoperite, timp în care a și oprit finanțarea pentru acest proiect. După ce expertiza a fost favorabilă, finanțarea a fost reluată. Constructorul Water Park-ului a declarat în urmă cu câteva zile pentru GdS că nu vor exista probleme în finalizarea lucrărilor până la sfârșitul anului. Asocierea care se ocupă de construcție este formată din Delta ACM, Polystart și UTI.

S-au găsit arce pentru Teatrul de Vară

Alt proiect este reabilitarea teatrului de vară din Parcul „Romanescu“. Investiția este de aproximativ un milion de euro, iar de lucrări, care au început în februarie 2014, se ocupă societatea Atlas. Proiectul a avut mai multe probleme în sensul că proiectantul, Getrix, a gândit ca tribunele teatrului să fie acoperite de niște arce de cerc metalice pentru care a fost foarte dificilă găsirea unui constructor. Până la urmă, o societate din Prahova a spus că poate realiza aceste arce. Conform municipalității, primul arc din cele cinci ar trebui să ajungă la Craiova în următoarele zile. Transportul celorlalte ar urma să fie făcut în săptămânile care urmează, câte unul pe săptămână. Totodată, reprezentanții autorității locale spun că și acest proiect se va termina la timp. În paralel, la teatrul de vară mai lucrează, pe o licitație separată, societatea Recon SA, pentru realizarea sub scenă a unei fose pentru orchestră.

Trei, Doamne, și toate trei: Bariera, Râului și Caracal

O mare bătaie de cap pentru Craiova a reprezentat-o reabilitarea celor trei mari artere, Râului, Bariera Vâlcii și Caracal, care sunt toate incluse pe un proiect cu o valoare de aproximativ 40 de milioane de lei fără TVA. Licitația a fost adjudecată în octombrie 2013 de către asocierea Tel Drum – Imob Lux Construct – Dancor Rom­construct – Garden Center Grup, iar primele trei societăți și-au împărțit între ele cele trei străzi. Pe strada Caracal, Dancor Romconstruct s-a apucat de lucru în martie 2014, având un termen de finalizare cinci luni. Lucrarea a fost recepționată în luna decembrie 2014, ea fiind sistată timp de 30 de zile pentru a se încheia alte lucrări la canalizare, desfășurate pe aceeași arteră. Obiectivul încă prezintă defecte, existând zone în care băltește apa din cauză că nu au fost prevăzute, prin proiect, suficiente guri de scurgere pe carosabil. Mai nou, trotuarele de pe strada Caracal au fost sparte de către furnizorul de energie electrică CEZ pentru anumite intervenții.
Pe strada Râului lucrează în continuare Tel Drum, care a început în martie 2014, având un termen de execuție de 18 luni. Constructorul a început cu tronsonul IV (între bulevardul Nicolae Romanescu și strada Popoveni), unul care a prezentat cele mai mari probleme. Constructorul aștepta să fie finalizată o lucrare la canalizare, care trebuia încheiată de TMUCB, societate care a adjudecat contractul de lucrări pentru masterplanul de apă și canalizare. Societatea intrând în insolvență, lucrările au fost preluate de celălalt asociat, Mitliv, care a încheiat lucrarea, iar apoi s-a putut trece la asfaltarea acestui tronson. Ulterior, Primăria Craiova a realizat că pe celelalte tronsoane trebuie schimbate și niște conducte de apă care erau foarte vechi, astfel că a lansat o nouă licitație în acest sens, iar lucrările nu au mai putut continua pe celelalte tronsoane. Licitația a fost câștigată tot de Tel Drum, care a încheiat, la acest moment, schimbarea conductelor, iar lucrurile au început să intre pe un făgaș normal.
Singura stradă din proiect care pare să mai aibă probleme este Bariera Vâlcii. Aici, Imob Lux Construct a demarat lucrările de reabilitare (canalizare pe unul dintre tronsoane și reabilitare infrastructură rutieră pe ambele) în luna iunie 2014, având ca termen de execuție nouă luni. Societatea a avut, la început, probleme cu alte lucrări, realizate pe masterplanul de apă și canalizare, dar și cu solul care a pus în dificultate constructorul atunci când acesta a executat săpături. Ulterior, probleme de ordin financiar au început să apară între liderul de asociere al contractului, Tel Drum, și societatea Imob Lux Construct, astfel că nu prea s-a lucrat în zonă. Situația s-a remediat pentru câteva săptămâni, dar altă pauză a fost luată. În cele din urmă, Imob Lux Construct a intrat în insolvență, iar Tel Drum a preluat mare parte din lucrările sale. În această perioadă, se lucrează la introducerea țevilor de canalizare, iar mai apoi va începe și asfaltarea. Municipalitatea spune că nici acest proiect nu prezintă riscuri, în ciuda problemelor care au tot apărut pe parcursul proiectului.

Calea București, calvarul european al șoferilor

Poate cea mai importantă arteră din municipiu, Calea București, are și ea parte de o reabilitare pe fonduri europene, în cadrul unui contract de circa 23,5 milioane de lei fără TVA. Lucrările au demarat în luna aprilie 2015 și, deși, au un termen de execuție de 12 luni, ele trebuie încheiate până la finele anului, pentru a nu se pierde finanțarea europeană. Contractul a fost adjudecat de asocierea Martin Rose România – Delta ACM – Electromontaj, după o licitație care a durat aproximativ un an. Lucrările au început cu spargerea trotuarelor pentru schimbarea rețelei electrice a tramvaiului. Ulterior, a început și decopertarea străzii, care a rămas așa timp de peste o lună, călcându-i pe nervi pe șoferii care au tranzitat zona. În acea perioadă, reprezentantul Delta ACM, Ion Rașoveanu, a făcut o declarație care, probabil, va rămâne în istoria construcțiilor din oraș: „Ar trebui să stau o zi să vă explic, iar drumarii știu lucrul acesta, că șoferii circulă mai bine pe un drum decopertat decât pe unul cu gropi“, spunea acesta. După mai multe presiuni din partea primăriei, dar și amenzi date de Poliția Rutieră, Delta ACM a început să asfalteze ceea ce decopertase. Cu toate astea, anumite trotuare de pe Calea București încă sunt o problemă și pun în pericol siguranța pietonilor, acestora fiindu-le, de cele mai multe ori, imposibil să meargă pe ele, fiind nevoiți să folosească partea carosabilă. Problema pare, însă, să se rezolve, societățile începând să degajeze trotuarele de molozul care zăcea acolo de peste o lună.

Lucrările la tramvai, recepționate

În ceea ce privește linia de tramvai, un contract de aproximativ 60,3 milioane de lei, semnat la finele anului 2012, reprezentanții municipalității spun că aceasta a fost deja recepționată. Asocierea constructoare, SCT București și Mari-Vila Com, a avut de încheiat lucrarea în 34 de luni, termen în care s-a și încadrat. Chiar dacă lucrarea a fost recepționată, tramvaiele nu vor putea circula decât atunci când se va încheia și reabilitarea străzii Calea București, asta pentru că trebuie schimbată și rețeaua electrică a tramvaiului, executată în cadrul contractului privind reabilitarea marii artere.

Masterplanul de apă și canalizare, pe final

Alt proiect important pentru Craiova îl reprezintă și masterplanul de apă și canalizare. Acesta a demarat în noiembrie 2012 și a avut, inițial, un termen de finalizare de 24 de luni care a fost, însă, prelungit. Contractul a fost câștigat la suma de aproximativ 59,3 milioane de lei fără TVA de către asocierea TMUCB – Mitliv, însă, în cele din urmă, Mitliv a ajuns să execute și lucrările rămase de la TMUCB, societate care, pe perioada desfășurării contractului, a intrat în insolvență și a abandonat lucrările.
Acest masterplan cuprinde îmbunătăţirea sistemului de distribuţie a apei potabile şi a sistemului de canalizare, prin reabilitarea a 34 de kilometri de reţea de apă şi prin lucrări de extindere şi reabilitare a 72 de kilometri de reţea de colectare a apelor uzate, în cartierele Romanescu şi Bariera Vâlcii.
Totodată, acesta include realizarea unei stații de pompare a apei uzate și a conductei de refulare aferente acesteia, pe strada Nouă din cartierul Romanescu și a cinci stații de pompare a apelor uzate în cartierul Bariera Vâlcii, mai precis pe strada Grădinari, strada Jieni, Alunului, Ramuri și Aleea Cantonului.
Parcursul lucrărilor este destul de avansat, însă GdS a înaintat în cursul zilei de luni, 14 septembrie, o solicitare scrisă Companiei de Apă Oltenia, beneficiarul proiectului, pentru un răspuns oficial și concret. Până la încheierea ediției, CAO nu a transmis nici un răspuns legat de gradul de execuție a proiectului și dacă acesta riscă să nu fie încheiat până la finele anului.

Parcul „Romanescu“, încă în licitație

Contractul pentru reabilitarea Parcului „Romanescu“, un proiect pe fonduri europene realizat din banii strânși în urma economiilor făcute la mai multe proceduri de achiziții, este încă în licitație. Reabilitarea ar trebui realizată în patru luni, însă nici până acum nu a fost desemnat un câștigător la licitația care a fost lansată în luna mai. Cinci asocieri de firme se bat pentru contractul estimat de primărie la aproximativ 12 milioane de euro. Municipalitatea riscă să piardă o mare parte din finanțarea europeană pentru acest proiect.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS