În opinia Corinei Crețu, oltenii trebuie să ocolească pe la est în drumul spre vest

Comisarul european Corina Crețu a răspuns scrisorii pentru „Autostrada Olteniei“ trimisă la Bruxelles de parlamentarii și reprezentanții mediului de afaceri prezenți la dezbaterea din 7 iunie. Crețu nu amintește nimic de autostrada Craiova – Lugoj, pe care o cere grupul de inițiativă din Oltenia, ci spune că regiunea sud-vest poate folosi autostrada Sibiu – Pitești! Demersurile la Bruxelles și București pentru acest proiect continuă.

Gazeta de Sud și Alege TV au organizat pe 7 iunie, la Prefectura Dolj, dezbaterea „Drumuri pentru Oltenia“, la care au participat oameni politici și reprezentanți ai mediului de afaceri. Depășind barierele politice, parlamentari de Dolj de la PNL, PSD și PSRO au căzut de acord asupra conținutului unei scrisori comune către Comisia Europeană (CE), prin care cer introducerea în lista de priorități pentru perioada de programare 2014 – 2020 a unei autostrăzi Craiova – Lugoj. Prin actualul proiect al Master Planului General de Transport (MPGT) al României, această rută este prevăzută cu drumuri expres, însă în perioada 2029 – 2032.
Pe 8 iunie, europarlamentarul Marian Jean Marinescu a trimis scrisoarea pentru „Autostrada Olteniei“ către trei comisari europeni: Jyrki Katainen – vicepreședintele Comisiei Europene (CE), comisar pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate, Violeta Bulc – comisar pentru transporturi, și Corina Crețu – comisar pentru politică regională.
Semnatarii sunt: Marian Jean Marinescu – europarlamentar, membru în Comisia de transport și turism a Parlamentului European (PE), Mihai Fifor – președinte al Comisiei de transporturi și energie din Senatul României, Petre Petrescu – membru în Comisia pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților, deputații Florentin Gust, Constantin Dascălu și Daniel Iane, iar din partea patronatelor: Tony Bold – președintele Patronatului Român – filiala Dolj, Eugen Sârbu – vicepreședintele Patronatului Român – filiala Dolj și Nicu Durău – director resurse umane ALRO Slatina. Campania declanșată la inițiativa GdS și Alege TV a primit susținere din partea mai multor parlamentari din Oltenia, cum ar fi: Mario Oprea – senator PNL de Dolj, Ionuț Stroe – deputat PNL de Dolj, Marinică Dincă – senator PNL de Dolj, Cosmin Enea – deputat PSD de Dolj, Cristiana Anghel – senator PC de Dolj, Niculina Mocioi – deputat PNL de Gorj, Claudiu Manda – deputat, președinte PSD Dolj. În campanie a intrat și Consiliul de Dezvoltare Regională (CDR), din care fac parte președinții de consilii județene: Ion Prioteasa – Dolj, Ion Călinoiu – Gorj, Paul Stănescu – Olt, Ion Cilea – Vâlcea, Aladin Georgescu – vicepreședinte Mehedinți, dar și primari de orașe importante: Olguța Vasilescu – Craiova, Florin Cârciumaru – Târgu Jiu, Constantin Gherghe – Drobeta Turnu Severin.

Răspunsul comisarului Crețu

Între timp, s-au întâmplat lucruri interesante. Iritat și de scrisoarea parlamentarilor olteni, Ioan Rus a făcut câteva afirmații nefericite la TV și a fost nevoit să-și dea demisia din funcția de ministru al transporturilor. Favorit la postul de ministru era senatorul Mihai Fifor, chiar unul dintre semnatarii scrisorii. Perspectivele erau extrem de favorabile pentru olteni. Numirea lui Fifor la transporturi a rămas însă în aer, în contextul ultimelor evenimente de pe scena politică românească. Oficialii români au fost chemați pe 29 iunie la Comisia de transport din cadrul PE pentru discutarea unor aspecte din MPGT. În lipsa reprezentanților României, discuția a fost ambiguă, rămânând în coadă de pește. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, membru al comisiei, a rămas foarte dezamăgit. „Nu putem discuta până nu avem un ministru la transporturi“, ne-a spus acesta, anunțându-ne că va continua demersurile pentru acest proiect. Corina Crețu a fost primul comisar care a răspuns scrisorii participanților la dezbaterea din 7 iunie. Din textul scrisorii, înțelegem că „Autostrada Olteniei“ nu intră în vederile comisarului.
„Prioritățile pentru sectorul de transport în România vor fi definitivate în Master Planul de Transport, strategia națională de transport a României până în anul 2030. Acest document strategic nu este încă finalizat și cele mai recente discuții dintre autoritățile române și serviciile Comisiei s-au concentrat pe criteriile prioritizării proiectelor și pe strategia de implementare. Strategia de implementare va lista proiectele prioritizate bazate pe criterii obiective, cum ar fi rețeaua TEN – T (Trans European Transport Network) și eficiența economică, sursele de finanțare și timpul pentru pregătirea și implementarea acestor proiecte. În această privință, conform informațiilor disponibile ale serviciilor mele, este prevăzută deja autostrada Sibiu – Pitești (care leagă Sud-Vestul României la rețeaua TEN – T), precum și o secțiune a autostrăzii Iași – Târgu Mureș, și anume autostrada Iași – Târgu Mureș, cu începere în 2017-2018“, se arată în scrisoarea expediată de Corina Crețu. Practic, oltenilor li se spune că pot să folosească autostrada Sibiu – Pitești!

Ponta, obligat să dea un răspuns

Semnatarii scrisorii din 7 iunie au atras atenția că Bulgaria și-a prevăzut autostrada Sofia – Vidin, iar România nu are în plan o autostradă în continuarea ei, pe ruta Calafat – Craiova. La această observație, Corina Crețu spune că bulgarii se vor ghida după prioritățile României.
„Mai mult, strategia de implementare ar trebui să se bazeze pe strategiile de dezvoltare a transportului existente în țările vecine. În cazul Bulgariei, pregătirea unui Master Plan de Transport stabil nu a început încă. Când acesta va fi finalizat, va lua în considerare prioritățile strategice de dezvoltare ale României“. În această logică, dacă noi nu prevedem o autostradă Craiova – Calafat nici bulgarii nu vor face o autostradă în continuare, Vidin – Sofia!
În continuare, comisarul Corina Crețu nu uită să spună că a ghidat autoritățile române pe parcursul elaborării MPGT al României, iar Comisia va verifica dacă proiectele care vor fi finanțate din fonduri UE sunt conforme cu criteriile de prioritizare și cu metodologia.
Demersurile grupului de inițiativă pentru Autostrada „Olteniei“ vor continua. Sunt așteptate reacțiile celorlalți doi comisari europeni, Jyrki Katainen și Violeta Bulc.
De asemenea, și premierul Victor Ponta este obligat să răspundă unei interpelări pe această temă adresată de deputatul PNL de Gorj, Niculina Mocioi.

Bogdan GROȘEREANU
Lucrează din 2001 în presa scrisă și abordează subiecte diverse cum ar fi evenimentele, subiectele sociale, cele legate de administraţia locală, de politică, economie, dar şi investigație. A urmat traininguri pe jurnalism social, politic, acces la informaţii şi investigație, în special cele prin intermediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Rise Project.