Actualul Master Plan prevede un drum expres Craiova - Lugoj după 2030

Consiliul de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia s-a reunit de urgență săptămâna trecută și a trimis un memoriu la Bruxelles prin care cere autostrada Craiova – Lugoj în perioada 2014-2020. Din CDR fac parte președinții de consilii județene din Oltenia și primarii principalelor orașe ale regiunii. Campania inițiată în 7 iunie are acum suportul majorității forțelor politice din regiune. 

Consiliul de Dezvoltare Regională (CDR) Sud-Vest Oltenia intră în campania pentru Autostrada Olteniei Craiova – Lugoj. CDR s-a întrunit săptămâna trecută și a hotărât să trimită un memoriu la Bruxelles prin care cere introducerea Autostrăzii Olteniei pe lista de priorități a Master Planului General de Transporturi (MPGT) al României pentru perioada 2014 – 2020. Scrisoarea a fost trimisă către Jyrki Katainen – vicepreședintele Comisiei Europene (CE), comisar pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate, Violeta Bulc – comisar pentru transporturi și Corina Crețu – comisar pentru politică regională.
CDR este format din președinții Consiliilor Județe­ne (CJ) care compun regiunea Oltenia (Dolj, Gorj, Olt, Vâlcea și Mehedinți), la care se adaugă câte un reprezentant al fiecărei categorii de consilii locale municipale, orășenești și comunale din fiecare județ al regiunii. Printre cei 20 de membri ai CDR se numără Ion Prioteasa – președinte CJ Dolj, Ion Călinoiu – președinte CJ Gorj, Paul Stănescu – președinte CJ Olt, Ion Cilea – președinte CJ Vâlcea, Aladin Georgescu – vicepreședinte CJ Mehedinți, Lia Olguța Vasilescu – primarul municipiului Craiova, Florin Cârciumaru – primarul municipiului Târgu Jiu și Constantin Gherghe – primarul municipiului Drobeta Turnu Severin.
„Politicile europene urmăresc finanțarea investițiilor în regiunile mai sărace, care se confruntă cu dificultăți structurale, astfel încât este absolut justificat ca MPGT să includă, pentru perioada 2014 – 2020, alături de autostrada Pitești – Sibiu, și proiecte pentru conectarea Regiunii Sud-Vest Oltenia cu Europa de Vest și de Sud. (…) Forma actuală a MPGT nu respectă principiile politicii de coeziune întrucât segmentele rutiere care tranzitează Regiunea Sud-Vest Oltenia sunt propuse pentru realizare fie din surse incerte (PPP sau alte surse de finanțare), în situația autostrăzii Craiova – Pitești, fie exced Cadrului Financiar Multianual 2014 – 2020, în situația traseelor București – Alexandria – Craiova și Craiova – Drobeta Turnu Severin – Lugoj, acestea fiind propuse pentru realizare în perioada 2029-2032. (…) Având în vedere politica europeană de coeziune, ce urmărește dezvoltarea echilibrată a regiunilor, este imperios necesar ca una dintre cele mai sărace regiuni ale României și implicit ale Uniunii, Sud-Vest Oltenia, să fie conectată direct la rețeaua centrală a Europei. (…) Vă rugăm să analizați propunerile noastre și să dispuneți introducerea în lista de priorități a MPGT 2014 – 2020 și implicit finanțarea din fonduri europene și naționale, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020, a tronsoanelor de autostradă ce tranzitează Regiunea Sud-Vest Oltenia: Craiova – Pitești și Craiova – Lugoj“, se arată în memoriul transmis la Bruxelles.

Claudiu Manda: „Susțin acest proiect!“

Așadar, pe lângă autostrada Craiova – Lugoj, CDR cere finanțarea din fonduri UE inclusiv a autostrăzii Craiova – Pitești, propusă în prezent pentru finanțare prin parteneriat public-privat (PPP), sursă considerată incertă. Autoritățile din Oltenia au și alte argumente imbatabile pentru solicitarea lor: Master Planul din Bulgaria și podul Calafat – Vidin. „Propunerile noastre de proiecte nu numai că se corelează cu MPGT din Bulgaria, care prevede realizarea unei autostrăzi Sofia – Vidin, ci reprezintă o oportunitate pentru valorificarea podului Calafat-Vidin, care asigură conectivitatea regiunii cu partea de sud a Europei“, se mai arată în acest memoriu.
Demersurile CDR vin în contextul în care parlamentari de la PSD, PNL și PSRO au semnat pe 7 iunie, în urma unei dezbateri organizate de Alege TV, o scrisoare comună pentru Autostrada Olteniei. O zi mai târziu, europarlamentarul Marian Jean Marinescu a trimis scrisoarea celor trei comisari europeni menționați mai sus.
În ultimele două săptămâni, mai mulți parlamentari de Oltenia s-au alăturat demersului inițiat pe 7 iunie. Vineri, președintele PSD Dolj, Claudiu Manda, și-a anunțat și el suportul pentru acest proiect. „Oltenii merită să aibă o autostradă care să lege regiunea de vestul Europei. Susțin acest proiect și cred că este realizabil.
Consider că parlamentarii care reprezintă Oltenia ar trebui să treacă peste barierele politice și să facă front comun pentru binele regiunii. Această autostradă ne-ar ajuta enorm“, a spus Manda.

Bogdan GROȘEREANU
Lucrează din 2001 în presa scrisă și abordează subiecte diverse cum ar fi evenimentele, subiectele sociale, cele legate de administraţia locală, de politică, economie, dar şi investigație. A urmat traininguri pe jurnalism social, politic, acces la informaţii şi investigație, în special cele prin intermediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Rise Project.