21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMisterele drumurilor din Oltenia

Misterele drumurilor din Oltenia

Autostrada Craiova – Pitești, drumul expres Craiova – Alexandria – București și mai multe drumuri regionale și locale figurează în Master Planul General de Transport, dar modul de finanțare, disponibilitățile bănești și termenul la care ar putea începe construirea lor rămân un mister. Premierul Victor Ponta anunța acum o săptămână, la Craiova, că peste o lună va fi anunțată firma sau consorțiul de firme care va construi autostrada până la Pitești și a motivat întârzierea, spunând că Master Planul trebuie să fie aprobat de Comisia Europeană. În realitate, autostrada, deși inclusă în Master Plan, nu se va construi din fonduri europene, după cum se arată în anunțul licitației de concesionare lansată acum doi ani, ci din banii unei firme private care poate să ceară taxă de acces șoferilor. În plus, la un preț estimativ de două miliarde de euro pentru cei 121 de kilometri, cât măsoară autostrada, rezultă un preț de 16 milioane de euro pe kilometru, față de patru milioane de euro, cât este standardul de cost. Diferența ar putea fi justificată de costurile cu proiectarea, de lucrările neprevăzute și de costurile de întreținere. Concesionarea se face pe o perioadă de 30 de ani.

 

Autostrada Craiova – Pitești figurează printre proiectele prioritare în varianta finală a Master Planului de Transport pe care guvernul o va trimite la Comisia Europeană spre aprobare, potrivit Hotnews. Master Planul și Strategia de Implementare,  documentul care stabilește prioritizarea proiectelor, au fost modificate pentru a ține cont de observațiile Comisiei. În urma modificărilor, cel mai important proiect rutier până în anul 2020 este autostrada Sibiu – Pitești, iar pe locul al doilea este autostrada Bacău – Pașcani. Alte proiecte prioritare, printre care și Craiova – Pitești, sunt Sibiu – Brașov, Brașov – Ploiești și Cluj-Napoca – Borș. La capitolul drumuri expres, pe listă figurează și Craiova – Alexandria – București, dar abia pe locul al optulea, la capitolul drumuri transregio figurează Drobeta Turnu Severin – Târgu Jiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești pe poziția a șaisprezecea și drumul eurotrans Craiova – Calafat, pe poziția a treia. Proiectele sunt gândite să fie implementate printr-o combinație de fonduri europene-bani de la buget și din împrumuturi, iar până la retransmiterea Master Planului finalizat Comisiei Europene mai este nevoie de aprobarea Ministerului Finanțelor. Avizul este necesar pentru ca România să poată împrumuta circa șapte miliarde de euro care să completeze fondurile europene disponibile pentru construirea drumurilor. Pentru întreg sectorul rutier, până în 2020 – perioada actualului exercițiu financiar european -, necesarul de bani pentru toate investițiile propuse ajunge la circa 12,6 miliarde de euro (autostrăzi, drumuri expres, transregio și eurotrans). Dintre aceștia, doar 4,8 miliarde de euro ar veni din fonduri europene și cofinanțările naționale aferente acestora, iar pentru diferență, România ar trebui să apeleze la împrumuturi. Guvernul a aprobat acum o lună și jumătate, printr-un memorandum, un plafon de șapte miliarde de euro în acest sens.

16 milioane de euro, prețul unui kilometru de autostradă

Vor ajunge banii și pentru drumurile din Oltenia incluse în Master Plan? Dacă da, când? La aceste întrebări nimeni nu are un răspuns. Cel mai important proiect al Olteniei, autostrada Craiova – Pitești, este inclus în Master Plan, dar modul de finanțare a construirii ei nu are nici o legătură cu documentul.
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe 9 martie 2013 anunțul de participare la licitația pentru atribuirea contractului de „concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcția, finanțarea, operarea și întreținerea Drumului Expres / Autostrada Craiova – Pitești, km 0+000 – km 121+185“. În anunț se spunea că opțiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidații preselectați. Această opțiune nu mai este de actualitate, deoarece guvernul a decis deja că va fi autostradă.
Din datele tehnice ale licitației reiese că traseul autostrăzii va fi următorul: „Se desprinde (km 0+000) din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova (DN 65F km 4+000), unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier până la limita județului Dolj/Olt km 17+700. În Olt, lungimea traseului este de la km 17+700 până la limita județului Olt/Argeș km 89+300. De la km 89+300 se desfășoară pe teritoriul județului Argeș, după care se racordează la Autostrada A1 București-Pitești la km 121+185. Alte detalii tehnice amintesc de partea carosabilă: 2 x 7,50 metri, benzi de ghidare –  4 x 0,50 metri, benzi de staționare de urgență –  2 x 2,50 metri,  acostamente – 2 x 0,50 metri și o viteză de proiectare de 120 de kilometri pe oră. Valoarea estimată a contractului fără TVA este de 7,2 miliarde de lei, circa două miliarde de euro. În Master Planul de Transport, autostrada este mai lungă însă cu aproape trei kilometri (124,3 kilometri) și are un cost estimativ mult mai mic: 899 de milioane de euro. Plecând însă de la prețul estimativ de două miliarde de euro, rezultă că realizarea unui kilometru din autostrada Craiova – Pitești ar costa circa 16 milioane de euro. În standardul de cost pentru construirea unei autostrăzi la șes, prețul pe kilometru este de aproape patru milioane de euro, la care se adaugă costurile cu proiectarea și lucrări neprevăzute care nu pot depăși 20% din costul pe kilometru. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor a fost 8 mai 2013, iar la tipul de finanțare a lucrărilor este trecut: „alte fonduri“.
În documentația descriptivă care însoțește actele licitației se arată că autostrada Craiova – Pitești va face legătura dintre autostrada de sud București – Craiova  – Calafat – Drobeta – Lugoj (A6) și autostrada București – Pitești – Sibiu – Lugoj – Timișoara – Arad (A1), care fac parte din rețeaua transeuropeană de transport. În situația în care pe autostradă nu va fi impusă taxă de folosire, se estimează un trafic mediu zilnic de 14.216 autovehicule în 2020 și 9.477 de autovehicule în varianta cu taxă.
GdS a adresat mai multe întrebări Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri în legătură cu autostrada, unul dintre subiecte fiind termenul la care va fi anunțat câștigătorul, dar nu a primit un răspuns până la închiderea ediției.

Drum expres cu variantă de ocolire

Pe lângă autostrada spre București, în Master Planul de Transport figurează și drumul expres spre București, via Alexandria, care include o variantă ocolitoare a localităților Mihăilești, Alexandria, Roșiori, Caracal și Craiova. Drumul are o lungime de 195 de kilometri și o valoare estimată a costurilor de 760 de milioane de euro. Pe lista cu proiecte de drum expres prioritare este trecut și Craiova – Drobeta Turnu Severin (faza C2), care include o variantă de ocolire a orașelor Filiași și Strehaia. Drumul are o lungime de 104 kilometri și o valoare estimată de 615 milioane de euro. La capitolul drumuri transregio, Oltenia figurează cu traseul  Drobeta – Târgu Jiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești, drum cu o lungime de 246 de kilometri și o valoare estimativă de 134 de milioane de euro. Pe lista proiectelor prioritare este și Craiova – Calafat, drum din categoria eurotrans, cu o lungime de 83 de kilometri și un cost estimativ de 41,5 milioane de euro, și Drobeta – Calafat, cu o lungime de 50,8 kilometri și un cost estimativ de 51 de milioane de euro.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS