10 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljTelenovelă de râsu’-plânsu’ cu ţânţarii şi câinii din Craiova

Telenovelă de râsu’-plânsu’ cu ţânţarii şi câinii din Craiova

Activitatea de dezinsecție și ecarisaj din Craiova rămâne în subordinea Salubrității (Foto: Arhiva GdS)
Activitatea de dezinsecție și ecarisaj din Craiova rămâne în subordinea Salubrității (Foto: Arhiva GdS)

Primăria Craiova a reușit marți o premieră: a anulat a treia oară licitația organizată în vederea delegării activității de ecarisaj, dezinsecție, dezinfecție și deratizare din oraș. Peste 20 de milioane de lei (4,5 milioane de euro) plus TVA fusese suma pusă la bătaie pentru următorii opt ani, dar procedura de atribuire a fost anulată după ce o firmă a contestat caietul de sarcini, solicitând eliminarea activității de ecarisaj. În consecință, de țânțari și maidanezi se va ocupa tot SC Salubritate SRL, firma primăriei. Contextul național în care a fost anulată procedura din Craiova este unul tensionat. Guvernul și Fundația Vier Pfoten, care apără drepturile animalelor, se războiesc în instanță, iar fundația a reușit să suspende normele de aplicare a Legii privind capturarea și uciderea câinilor fără stăpân, ceea ce înseamnă că, legal, nici o primărie din țară nu mai are voie să facă acest lucru. Și în Craiova, eutanasierea a fost oprită. Oficial, numărul mare de adopții a împiedicat suprapopularea adăpostului canin de la Breasta.

Ce înseamnă pentru craioveni anularea licitației prin care se „privatiza“ activitatea de ecarisaj și dezinsecție? În primul rând, riscul ca la vară țânțarii să pună din nou stăpânire pe oraș, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani. GdS a relatat pe larg despre problemele sesizate de craioveni, care se plângeau că nu mai știu ce să facă să scape de insectele agresive. SC Salubritate SRL, societatea deținută de primărie, nu a făcut niciodată față fenomenului, motivând că, imediat după ce angajații săi stropeau spațiile verzi cu substanțe, venea ploaia și le îndepărta, iar țânțarii scăpau teferi. Primăria a sesizat problema și a încercat să concesioneze această activitate unei firme private, dar problemele legate de caietul de sarcini și faptul că a inclus în pachet și serviciul de ecarisaj au blocat licitația. Așa s-a ajuns în situația nemaiîntâlnită ca o licitație organizată de municipalitate să fie anulată de trei ori. În plus, suma pe care primăria era dispusă să o plătească pentru aceste activități pe următorii opt ani, 20 de milioane de euro plus TVA, a atras o singură firmă la licitație, Coral Impex din Ploiești, care i-a făcut zile fripte. Practic, cele două părți s-au judecat ori de câte ori au avut ocazia. Primăria și-a ales prost și momentul în care să lanseze licitațiile, spre jumătatea anului 2014, în plin scandal legat de schimbarea legislației care permitea eutanasierea câinilor fără stăpân. Fundația Vier Pfoten care apără drepturile animalelor a dat în judecată guvernul și a obținut suspendarea aplicării normelor legale. Acest lucru a dus la blocarea ridicării și eutanasierii câinilor fără stăpân în toată țara. Procesul dintre guvern și fundație a fost folosit ca motiv și în războiul dintre Primăria Craiova și Coral Impex, care a determinat, în cele din urmă, municipalitatea să renunțe la licitație.

Ecarisajul și dezinsecția, incompatibile?

Primăria a lansat prima licitație pe 3 aprilie 2014. A fost anulată o lună mai târziu, prin decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) de la București. A doua licitație a fost anunțată în iulie și a avut aceeași soartă. De data aceasta, primăria a decis să anuleze procedura, în luna noiembrie, pe motiv că au fost depuse numai oferte inacceptabile sau neconforme. Municipalitatea a decis să încerce și a treia oară și a lansat un nou apel de participare în ianuarie 2015 pentru atribuirea contractului de „delegare a gestiunii serviciului de ecarisaj și a activităților de dezinsecție, dezinfecție, deratizare și tratamente fitosanitare“. Datele financiare ale licitației arătau în felul următor: valoarea estimată a contractului – 20,4 milioane de lei/8 ani exclusiv TVA, din care: – servicii de ecarisaj = 806.451 lei/an x 8 ani = 6,4 milioane de lei exclusiv TVA, servicii de dezinsecție, dezinfecție, deratizare și tratamente fitosanitare= 1.750.000 lei/an x 8 ani= 14.000.000 lei plus TVA. SC Coral Impex SRL, societate care participase și la licitația anterioară, a contestat caietul de sarcini la CNSC din două motive. Primul dintre ele este faptul că, din punctul ei de vedere, ecarisajul nu are legătură cu celelalte activități, deci trebuia scos din licitație. Al doilea motiv este faptul că HG nr. 1059 din 2013, unul dintre actele normative care au stat la baza organizării licitației, fusese suspendat în instanță. Tehnic vorbind, HG nr. 1053 a aprobat normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân. Concret, HG-ul a dat liber capturării și eutanasierii câinilor fără stăpân de pe domeniul public. Fundația Vier Pfoten a atacat în instanță actul normativ, cerând anularea lui și, în paralel, a solicitat și obținut suspendarea lui până la judecarea pe fond a anulării. Decizia suspendării a fost luată de Curtea de Apel București pe 20 iunie 2014. Guvernul a făcut recurs o lună mai tâziu la Înalta Curte de Casație și Justiție, dar procesul trenează. Instanța supremă nu a acordat nici măcar termen de judecată, darămite să ia în discuție recursul. Până atunci, aplicarea HG nr. 1059/2013 este suspendată. Acest lucru a fost invocat de Coral Impex în contestația depusă la CNSC. „În aceste condiții (suspendarea HG nr. 1059 – n.r.), autoritatea contractantă (Primăria Craiova – n.r.) nu poate invoca prevederile HG nr. 1059/2013 atâta timp cât aplicabilitatea ei este suspendată. Serviciile de ecarisaj descrise în obiectul contractului pot fi atribuite numai unor persoane juridice, asociații sau fundații, care desfășoară activități în domeniul protecției animalelor, care vin în contradicție cu activitățile de dezinsecție, dezinfecție și deratizare“, se arată în contestația Coral Impex. Practic, firma spune că, legal, ecarisajul și dezinsecția nu pot fi licitate la pachet, deoarece de ecarisaj se poate ocupa doar o fundație sau asociație din domeniul protecției animalelor, pe când de dezinsecție se ocupă o societate comercială.
„Caietul de sarcini a avut foarte multe erori. Nu știu cine l-a întocmit, dar, de exemplu, în consiliul local s-a aprobat una, iar în Sistemul Electronic de Achiziții Publice s-a publicat alta. De exemplu, consiliul local aprobase ca orașul să fie împărțit în zece sectoare cu câte două mașini pe sector, cu echipaje ziua și noaptea, astfel încât dezinsecția să fie terminată într-o singură zi. Numai așa poți stârpi țânțarii, alt­fel, dacă începi, de exemplu, dinspre Slatina și ajungi în celălalt capăt peste cinci zile, zonele se reinfestează. Suma de 20 de milioane de lei este insuficientă pentru activitatea de dezinsecție și deratizare, nu mai vorbim de ecarisaj. La acești bani poate veni o firmă cu doi angajați, dă cu substanțe proaste, ia banii și pleacă. Nu se poate asigura un standard calitativ fără un minim de 50 de milioane de lei plus TVA“, a declarat Alexandru Badea, reprezentantul Coral Impex.

Primăria: HG e Suspendată, dar nu abrogată

La rândul ei, primăria s-a apărat, spunând că, deși suspendată, HG nr. 1059 nu a fost desființată. „La data întocmirii documentației de atribuire, HG n.r. 1059/2013 (…) era suspendată, hotărârea de suspendare fiind atacată cu recurs, ceea ce nu implică abrogarea ei până la pronunțarea instanței de fond“, se arată în răspunul primăriei. Municipalitatea mai spune că a solicitat Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități un punct de vedere legat de includerea ecarisajului în contractul de dezinsecție. „Conform prevederilor legale în vigoare, activitatea de ecarisaj face parte din activitățile edilitar-gospodărești specifice serviciului de administrare a domeniului public și privat (…) activitatea de dezinsecție, dezinfecție (…) este parte componentă a serviciului de salubrizare (…) introducerea unei activități specifice serviciului de administrare a domeniului public și privat pe lângă activitățile serviciului de salubrizare este o opțiune legală a autorității contractante“, se arată în răspunsul Autorității. CNSC a decis că nu are competență să judece contestația și a îndemnat firma să se adreseze Tribunalului Prahova. Procesul dintre Coral Impex și primărie a fost înregistrat pe rolul instanței, dar el a rămas fără obiect, deoarece municipalitatea a decis să anuleze licitația. A treia oară. Iată cum a explicat, pentru GdS, hotărârea primarul Olguța Vasilescu: „Vrem să facem dezinsecție cu avioane și era oricum proces la Ploiești care ne întârzie un an. Am preferat retragerea decât un an de procese“.

Adăpostul de la Breasta stă bine în cifre

Suspendarea prinderii și eutanasierii câinilor fără stăpân nu a dus la o explozie a numărului lor pe străzi sau în adăpostul de la Breasta. Într-un răspuns trimis GdS, SC Salubritate SRL precizează că, la sfârșitul anului trecut, în adăpost erau 408 câini, iar la jumătatea lunii martie 2015 – 412. De la începutul au fost adoptați 222 de câini. Potrivit Aureliei Loacă, reprezentanta Asociaţiei pentru Protecţia Animalelor „Viaţa Animalelor“, Salubritatea ar trebui să nu mai ridice nici un câine fără stăpân de pe domeniul public, dar acest lucru se întâmplă pe motiv că acei câini ar prezenta pericol. „Practic, după suspendarea HG nr. 1059/2013, Salubritatea nu ar avea voie nici să captureze câini. Ei zic că fac acest lucru doar la reclamațiile oamenilor“, a declarat ea. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS