Documentul prin care OTP Bank îl pune pe clientul său să accepte un comision de 0,2% din sumă

Un tânăr susține că banca la care își ține depozitele l-a condiționat de semnarea unei hârtii pentru programarea lichidării depozitului prin care i se spunea că va plăti un comision de 0,2% din sumă dacă nu retrage banii în ziua programată. Tânărul a știut cum să riposteze în fața băncii, după ce citise articolele din GdS despre comisioanele aberante ale băncilor. Aflați din articol răspunsul halucinant al unei funcționare a băncii: clientul ar fi avut ghinion, într-o zi de 13.

Un craiovean a mers, pe 13 martie, la banca la care are depozitele pentru a se programa să-și ridice toți banii din cont, la data scadentă a dobânzii la depozit, care urma să fie peste câteva zile. Numai că funcționarii OTP Bank, de pe Calea București, din Craiova, l-au pus pe om să semneze o hârtie denumită „Programare ridicare numerar“, pentru toată suma din depozit, de 23.896 de lei. Însă, în același document, cu câteva rânduri mai jos, banca l-a pus pe client să semneze că „În caz de nerespectare a acestei programări, sunt de acord cu debitarea conturilor deschise la OTP Bank cu comisionul de 0,2% din suma programată și neridicată“. Deci, banca îl obliga să fie de acord și cu un comision de aproape 60 de lei, în cazul în care bărbatul nu își ridica efectiv banii din bancă.

Craioveanul consideră că banca face un abuz

Tânărul S. B. spune că a semnat formularul respectiv, constrâns de situație, din cauză că i s-a spus că fără acea hârtie nu își poate ridica banii în ziua în care depozitul ajungea la maturitate. „Am întrebat OTP Bank ce se întâmplă în cazul în care o mașină dă peste mine și nu ajung luni să îmi ridic banii mei programați. Mi-au răspuns că ar fi un incident nefericit să dea mașina peste mine, dar că ei comisionul de 0,2% tot mi-l vor lua. I-am rugat să îmi vireze banii în contul curent, că de acolo îi retrag cu 0,1% comision. Nu au vrut să îmi facă programarea banilor pentru luni, dacă nu semnam hârtia aceasta cu comisionul de 0,2%. Eu am semnat hârtia, dar am menționat pe document că nu sunt de acord cu respectivul comision și că este abuziv“, a declarat tânărul S.B., din Craiova. El a mai spus că acel comision nu exista în „Condițiile generale de afaceri“ ale băncii, „pentru că, dacă ar fi existat, atunci nu mă mai puneau acum să semnez această hârtie“, a spus tânărul.

Craioveanul se informase din GdS

Tânărul a știut cum să procedeze după ce a citit articolele din GdS referitoare la comisioanele aberante ale băncilor. „Le-am spus că nu au voie să îmi pună un comision nou, după ce am citit în GdS articolele și am văzut emisiunile. Am vrut să le arăt articolele pe telefonul mobil. Eu în fiecare dimineață citesc Gazeta de Sud și aveam articolul salvat în telefon“, a precizat craioveanul.
Tânărul s-a adresat și Protecției Consumatorilor. Cei de acolo i-ar fi explicat verbal că banca nu poate să-i perceapă un astfel de comision de 0,2% din sumă, în cazul în care omul nu-și ridică banii din bancă la data programată.

Răspunsul halucinant al băncii: „Poate că astăzi este zi de 13“

Contactați telefonic, reprezentanții OTP Bank din Craiova au recunoscut existența comisionului de 0,2% din sumă, în cazul în care clientul nu își retrage banii la data programată. O funcționară a băncii a preferat să facă aluzie la faptul că clientul băncii ajunsese să își facă programarea sumei din depozitul deținut la bancă într-o zi cu ghinion, adică vineri, 13 martie. „La depozitele mai mari de 5.000 de euro, suma trebuie programată și, în cazul în care clientul nu-și respectă programarea, atunci există acest comision de neridicare. Dacă persoana nu vrea să își programeze banii, atunci depozitul se prelungește. Noi executăm ceea ce ni se spune de la Centrală. Nu este un abuz acest comision. Dacă dânsul este clientul nostru, atunci a mai făcut chestiile astea. Nu știu, poate astăzi e 13. Asta așa, vă zic în particular de ce se întâmplă… Deci, pentru orice sumă programată mai mare de 5.000 de euro, banii se aduc special în bancă și, dacă nu-și respectă programarea, se percepe acest comision de 0,2% la suma programată“, a precizat pentru GdS, Dana Vieru, de la OTP Bank Craiova, agenția de pe Calea București.

Orice client trebuie înștiințat cu 30 de zile înainte

Băncile nu pot introduce noi comisionae clienților fără să îi înștiințeze și fără ca oamenii să își dea acceptul. „Potrivit dispo­zițiilor legale, dacă pe parcursul derulării unui contract instituția financiară schimbă politica de comisioane, atunci trebuie să-l înștiințeze pe client cu 30 de zile înainte de data implementării noilor tarife și comisioane și nu se consideră acceptate tacit acele comisioane dacă nu i se dă răspuns favorabil băncii“, a declarat avocata Carmen Popa, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“ de la alege tv. Clientul poate să rezilieze unilateral contractul cu banca în mod gratuit dacă nu e de acord cu comisioanele noi introduse, și își poate muta conturile la altă bancă.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”