22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDoar jumătate din mașina Ford B-Max se produce la Craiova

Doar jumătate din mașina Ford B-Max se produce la Craiova

Cea mai mare parte a componentelor Ford B-Max nu sunt produse în România, ci sunt aduse din alte țări, preponderent  din Germania (FOTO: Arhiva GdS)
Cea mai mare parte a componentelor Ford B-Max nu sunt produse în România, ci sunt aduse din alte țări, preponderent
din Germania (FOTO: Arhiva GdS)

Ford și furnizorii din România fabrică în țară doar 45% dintr-un autovehicul. Cele mai multe componente auto vin din Germania, ceea ce înseamnă că la Craiova se asamblează preponderent produse nemțești. Aflați cum explică Ford faptul că cele mai multe componente auto vin din import.

Ford produce mai puțin de jumătate din mașinile B-Max în România. Potrivit unor surse, scaunele de la B-Max se fac în Craiova, la Johnson Controls, chederele se produc de Cooper Standard, bara de parașoc se face la Magna, șasiul se produce la Kirchoff Automotive, care face și o parte mică din caroserie, o parte din cabluri la Yazaki Caracal, o parte din plasticele de bord vin de la IAC Balș, iar în interiorul fabricii Ford se mai produc părți de caroserie, cum ar fi ușile și capotele. Motorul EcoBoost care echipează Ford B-Max se fabrică și el parțial la Craiova, după cum detaliem mai jos. Alte repere sunt aduse de la furnizori din Timiș și Argeș, dar, cu toate acestea, cele mai multe componente necesare pentru asamblarea unei mașini vin de peste graniță.

Curtea de Conturi a descoperit: 45% din mașină se produce în România

Raportul public al Curții de Conturi pe anul 2013 a scos la iveală faptul că producătorul auto din Craiova realizează mașinile B-Max doar în proporție de 45% cu piese și componente auto produse în România, deși prin contractul de privatizare încheiat cu Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS, fostul AVAS) investitorul promitea un grad de integrare de 60%.
„La clauza «Gradul de integrare a producției», din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni nr. 61/2007 privind privatizarea SC Automobile Craiova SA, s-a prevăzut că Ford va depune toate diligențele pentru a atinge un grad de integrare a producției de minimum 60% până la sfârșitul celui de-al patrulea an de la data finalizării privatizării. Conform contractului, gradul de integrare a producției înseamnă reprezentarea procentuală a numărului de piese fabricate în România față de numărul total de piese dintr-un vehicul fabricat de societatea în cauză.
S-a constatat că Ford a informat Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, în ianuarie 2013, despre faptul că nu a atins gradul de integrare a producției de minimum 60%, până la sfârșitul celui de-al patrulea an de la data finalizării privatizării, realizând un grad de integrare a producției de 44%“, se arată în raportul public al Curții de Conturi.

Ford confirmă: din 2.000 de repere, doar 700 se fabrică aici

Cu toate că la cumpărarea fostei fabrici Daewoo Ford spunea că politica acestei companii este de a-și aduce furnizorii de componente auto în România, se pare că Ford aduce foarte multe piese de peste graniță în continuare, dovadă că nu toți marii furnizori s-au relocat în România, unde compania are deschise facilități de producție. Ford România a explicat de ce se fabrică, în continuare, doar 45% din mașină în țară. Compania arată, voalat, că se produc puține mașini la Craiova pentru a se fabrica aici toate componentele.
„Procentul de integrare de aproximativ 45% este direct proporțional cu volumele de producție actuale ale Ford B-Max. Ford lucrează în România cu 44 de furnizori, dintre care opt se regăsesc chiar în incinta uzinei noastre. Pentru fabricarea unui B-Max, luăm în calcul peste 2.000 de repere, dintre care peste 700 provin de la furnizori ce operează în România“, a precizat, pentru GdS, Ana Maria Timiș, director de comunicare al Ford România.
Cea mai mare parte a componentelor auto care sunt utilizate la producerea vehiculelor B-Max provine din Germania, informează Ford.

Motorul EcoBoost se produce în diverse părți ale lumii

În prezent, la Craiova se mai face doar un motor – EcoBoost de 1.0 litri – după ce fabrica a mutat producția propulsorului de 1,5litri pe benzină la Bridgent, în Marea Britanie, după cum GdS titra încă din octombrie 2014. Dar nici motorul de 1.0 litri EcoBoost nu se fabrică în totalitate în Craiova, ci se folosesc componente produse în alte țări, inclusiv în China, potrivit unor surse. Toate piesele turnate vin din afara granițelor României, cuzineții și multe alte piese care concură la formarea unui motor, potrivit acelorași surse.
Ford confirmă că unele componente ale motorului se aduc de peste graniță.
„Prelucrarea mecanică pentru blocul motor, chiuloasa și arborele cotit sunt realizate în uzina din Craiova, proces care este în linie cu standardele de producție ale fabricilor Ford la nivel global. Subcomponentele motorului provin de la furnizori globali și sunt produse în diverse părți ale lumii“, au precizat reprezentanții Ford în răspunsul transmis GdS.
La ora actuală, Ford mai produce la Craiova circa 250 de mașini B-Max pe zi, față de 375 anul trecut. Scăderea cererii de B-Max pe piețele europene s-a transpus în scăderea producției în uzina Ford din Craiova. Din decembrie până la începutul lui martie au plecat din fabrică 490 de oameni, printr-un program de plecări voluntare inițiat de Ford. Fabrica mai are 2.700 de angajați, de la 4.400 de oameni, la momentul privatizării.
Compania nu a dorit să dezvăluie dacă pe viitor se intenționează creșterea gradului de integrare a producției de autovehicule în România.

Cele mai mari importuri ale Doljului vin din Germania

Activitatea Ford se răsfrânge în balanța comercială a județului. Pe primele zece luni din anul 2014, importurile Doljului au scăzut, din cauză că Ford a produs mai puține mașini la Craiova. Pe primele zece luni ale anului 2014 „cele mai importante au fost importurile de «Maşini, aparate şi echipamente electrice», reprezentând 41,5% din total importuri. Nivelul acestei secţiuni a scăzut cu 100,17 milioane de euro (-22,8%), comparativ cu perioada 01.01.-31.10.2013. Importurile din secţiunea «Mijloace de transport» au scăzut cu 45,66 milioane de euro (-17,4%) faţă de perioada similară din 2013. Acestea ocupă locul al II-lea pe județ şi deţin 26,5% din total importuri (față de 26,7% în perioada 01.01.-31.10.2013)“, se arată în comunicatul de presă transmis recent de către Direcția Județeană de Statistică Dolj.
Totuși, în topul țărilor de unde importăm mărfuri se află Germania, de unde Ford susține că aduce cele mai multe componente auto pentru B-Max. Din ianuarie 2014 și până în octombrie „principalele ţări din care au provenit importurile judeţului Dolj sunt: Germania (24,1%), Italia (12,9%), Marea Britanie (8,9%), Polonia (8,4%), Franţa (6,4%) şi Turcia (5,4%)“, informează Direcția Județeană de Statistică Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS