5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum te poți pensiona în străinătate

Cum te poți pensiona în străinătate

Directorul Casei Județene de Pensii Dolj, Daniela Licu, a precizat că aceia care vor să se pensioneze în străinătate trebuie să respecte condițiile de limită de vârstă din statul în care lucrează și își au domiciliul
Directorul Casei Județene de Pensii Dolj, Daniela Licu, a precizat că aceia care vor să se pensioneze în străinătate trebuie să respecte condițiile de limită de vârstă din statul în care lucrează și își au domiciliul

Românii care au domiciliul în străinătate și doresc ca pensia din România să le fie virată acolo trebuie să trimită anual un formular numit „certificat de viață“. Dacă oamenii vor ca pensia din România să le fie virată într-un cont la o bancă din țară, deși ei locuiesc în străinătate, atunci trebuie să mandateze o persoană care să se ocupe de drepturile lor de pensie.

Persoanele care lucrează sau au lucrat în străinătate pot să primească pensie de la statul respectiv pentru anii lucrați acolo, dacă perioada lucrată este mai mare de un an și dacă sunt îndeplinite condițiile de pensionare din statul în care omul își depune dosarul de pensie (condiții de stagiu minim de cotizare și de împlinire a vârstei la care se iese la pensie). „Dosarul se depune în statul în care persoana respectivă își are domiciliul“, a precizat directorul Casei Județene de Pensii Dolj, Daniela Licu, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege tv. Decizia de pensie comunitară se primește mai greu, dat fiind faptul că este nevoie de o perioadă mai mare pentru a prelucra un astfel de dosar. O persoană cu domiciliul în Dolj care a lucrat în străinătate depune dosarul la Casa Județeană de Pensii Dolj și completează un formular cu anii lucrați în străinătate. Instituția se ocupă de corespondența cu statul respectiv pentru a afla toate datele, fapt ce face ca un astfel de dosar de pensie comunitară să dureze mult mai mult decât un dosar de pensionare clasică. Tot ce trebuie să știe cei care au lucrat în străinătate este faptul că trebuie să fi muncit cu acte în regulă cel puțin un an peste graniță pentru a i se lua în calculul pensiei și respectiva perioadă. De asemenea, dacă o persoană vrea să se pensioneze pe teritoriul altui stat, atunci trebuie să îndeplinească toate condițiile statului respectiv privind vârsta standard de pensionare și vechimea minimă în muncă (vechime la care i se iau în considerare și anii lucrați în România).

Cum intră o persoană în posesia pensiei comunitare

În cazul în care persoana care a muncit în străinătate se mută în statul respectiv, atunci acolo depune și dosarul de pensionare și va primi bani de la acel stat pentru perioada lucrată acolo, și bani de la statul român pentru perioada lucrată în România. Dacă persoana respectivă dorește să obțină pensia comunitară într-un alt stat, atunci mai este nevoie de o serie de formalități. „Dacă o persoană trăiește în spațiul comunitar și își depune acolo dosarul de pensionare, iar noi îi emitem decizia de pensionare pentru pensia din România, atunci persoana respectivă trebuie să completeze niște date privind contul. Deci trebuie să își deschidă un cont la orice bancă din țara respectivă. Trebuie să ne trimită toate aceste detalii bancare și, în afară de acest lucru, trebuie să completeze și un formular anual, numit certificat de viață, pe care noi îl trimitem necompletat, iar persoana respectivă trebuie să îl completeze în fața unei autorități publice locale din țara respectivă, a unui notar sau la ambasadă. Aceste certificate care atestă că omul este în viață sunt trimise către noi anual, pentru că doar pe baza acestor certificate facem noi viramentele către o bancă din România, care, la rândul ei, face viramentele în băncile din străinătate unde au conturile românii pensionari“, a explicat Daniela Licu, în cadrul emisiunii. Dar legislația are și hibe. Dacă persoana din străinătate decedează la una-două luni după ce a transmis certificatul de viață, atunci Pensiile virează în continuare banii în străinătate până când rudele decedatului anunță decesul. Banii virați după ce pensionarul a decedat se returnează statului care a făcut plata.
În România, în cazul decesului titularului de pensie, familia merge la CJP pentru a ridica ajutorul de deces și, astfel, se înregistrează decesul. Daniela Licu spune că în cazul în care s-a virat în cont pensia pentru o persoană decedată, atunci se solicită returnarea banilor, iar banca face viramentul invers, în conturile Casei de Pensii.

Poate fi stabilit un mandatar

Directorul CJP Dolj a precizat că persoanele care aleg să primească pensia în străinătate pot să își desemneze un mandatar în România, care să administreze toate drepturile de pensie din România pentru persoana din străinătate. Acel mandatar trebuie să aibă o procură specială, care se reînoiește la un an și jumătate, conform legii. Titularul pensiei trimite un formular la CJP în România spunând pe cine mandatează pentru a ține legătura cu instituția în ceea ce privește drepturile de pensie. Dacă există acel mandatar desemnat de titularul de pensie care trăiește în străinătate, atunci CJP poate să îi vireze într-o bancă din România, prin intermediul mandatarului.
Mai multe detalii despre pensiile comunitare (adică acelea care se plătesc pe teritoriul Uniunii Europene) și despre alte pensii din străinătate se pot citi pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice, www.cnpp.ro/pensii internationale.
Emisiunea Economia Sudului poate fi urmărită pe internet, fie pe site-ul televiziunii, www.alege.tv, fie pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS