10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljIluminatul public din Craiova - poveste cu scandal

Iluminatul public din Craiova – poveste cu scandal

Iluminatul public din Craiova funcționează defectuos. O recunoaște primăria, o dovedește numărul mare de sesizări ale cetățenilor care se plâng ba că e beznă pe stradă când e întuneric afară, ba că becurile sunt aprinse când e lumină afară. Normativele în domeniu sunt clare. Iluminatul trebuie pornit și oprit la ore fixe, dar, în realitate, defecțiunile în mecanismul de aprindere a iluminatului duc la decalaje. Rezolvarea problemei ar fi concesionarea iluminatului public unei firme care să administreze întreg sistemul, dar licitația pentru desemnarea ei a ajuns în instanță. Până atunci, primăria a semnat contracte succesive, temporare, cu firme a căror singură obligație este să înlocuiască becurile arse, și nu să reseteze sistemul care dă rateuri. GdS vă prezintă cum ar trebui să funcționeze corect sistemul de iluminat public în Craiova și cum s-a ajuns în situația delicată din prezent.

Povestea complicată a iluminatului public din Craiova a început în iarna lui 2013, când între firma care se ocupa deja de iluminatul public de 11 ani, Luxten, și Primăria Craiova s-a iscat un scandal în care ambele părți spuneau că au dreptate. Pe scurt, Primăria Craiova susținea că Luxten i-a condiționat realizarea iluminatului festiv de prelungirea cu trei ani a contractului, iar reprezentanți ai Luxten spuneau că firma nu putea să realizeze acest iluminat, contractul fiind expirat, la acea vreme, de aproximativ o lună. Din acest război au avut de pierdut craiovenii, care nici până acum, după mai mult de un an, nu au parte de un iluminat public decent.

Iluminatul public s-a plimbat prin trei mâini

De atunci, acest serviciu din Craiova a trecut prin mai multe administrări. În primă instanță, Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ (RAADPFL) Craiova s-a ocupat de iluminat de la sfârşitul lunii februarie 2014 şi până la sfârşitul lunii aprilie 2014. Apoi, contractul pentru menținere și întreținere a fost atribuit unei firme din Cluj, Energobit, care, pentru o perioadă de patru luni, a încasat aproximativ 120.000 de lei plus TVA. După expirarea celor patru luni, administrarea a fost atribuită unei firme din București, Total Strada, care se ocupă și acum de iluminat. Pentru puținele sarcini pe care le are potrivit contractului – acelea de a menține și întreține corpurile de iluminat – firma primește 5.000 de euro pe lună până pe 12 martie 2015, când expiră contractul.

Marele contract, în așteptare de aproape un an

Să ne aplecăm, însă, și asupra marelui contract de iluminat public al Craiovei. Licitația a fost lansată pe 13 martie 2014 și încă nu s-a terminat. Cu o valoare estimată de 16,2 milioane de euro, împărțită în mod egal pe perioada a patru ani de contract, aceasta este contestată în instanță în prezent. Primăria stabilise un câștigător pentru concesionarea iluminatului, însă acesta a fost contestat de către alt ofertant. Pe scurt, asocierea SC UTI Grup SA – Valtellina SPA a contestat câștigătorul – SC Flash Lighting Services SA. Primarul Lia Olguța Vasilescu a explicat că, din luna octombrie, această licitație este în contestații. „Până în august au fost contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), pe documentația de atribuire, iar CNSC ne-a prelungit termenul de depunere a ofertelor și comunicarea măsurilor către toți operatorii. Evaluarea ofertelor a fost terminată în luna octombrie 2014 și de atunci suntem în contestații. CNSC a respins o contestație a lui UTI, dar ne-a cerut reevaluarea tuturor ofertelor. S-a făcut reevaluarea și, la ora actuală, suntem în instanță, fiindcă UTI a contestat inclusiv reevaluarea ofertelor“, a precizat primarul.

La două voturi distanță de un nou contract temporar

Gazeta de Sud a relatat de nenumărate ori problemele legate de iluminatul public din Craiova. Au fost perioade în care mai multe străzi din cartierul Mofleni au rămas fără lumină, dar și din George Enescu şi Nicolae Titulescu. De asemenea, cetățenii din Craiova s-au plâns că, în anumite perioade, lumina se stinge mult prea devreme dimineața sau se aprinde prea târziu seara. Singura soluție a oamenilor a fost să sune la Telefonul Cetățeanului pentru a-și spune problemele, dar asta nu înseamnă că acestea au fost și rezolvate.
Discuția despre iluminatul public din Craiova a fost readusă recent în prim-plan, odată cu ședința de consiliu local de joia trecută, când mai mulți consilieri de opoziție au votat împotriva prelungirii acestui contract cu firma Total Strada până la lămurirea marelui contract de concesionare a iluminatului public, care se află în instanță. Consilierii au acuzat primăria de o întocmire târzie și defectuoasă a documentației de atribuire pentru acest contract, invocând faptul că, dacă ar fi fost întocmit corect caietul de sarcini, nu s-ar fi ajuns la această situație. De asemenea, aceștia s-au plâns, așa cum o fac foarte mulți craioveni în ultimul an, de iluminatul stradal care fie e stins prea devreme, fie nu funcționează, fie nu este modern. În cele din urmă, proiectul de hotărâre a fost respins cu 16 voturi, fiind nevoie de 18 voturi ca să treacă, și cinci împotrivă.

„Ei trebuie să schimbe becurile, nu ai cum să-i sancționezi“

Primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, a explicat că, prin actualul contract, firma nu are multe obligații și, din această cauză, nu poate fi sancționată în vreun fel. „Firma a câștigat un contract cu 5.000 de euro, care înseamnă iluminatul pentru tot orașul. Este un contract foarte mic, din punctul meu de vedere nu acoperă necesitățile, dar așa a ieșit din ofertă. Atât s-a ofertat, am luat cea mai mică ofertă, am fost obligați să facem acest lucru și, atunci, suntem în această situație. În 5.000 de euro, ei ar trebui să schimbe becurile peste tot unde se ard și nu ai cum să-i sancționezi. Ei trebuie să-și calculeze totul de asemenea manieră încât să se încadreze în prețul acesta. E clar că nouă ne trebuie un contract de iluminat public mare, pe care, deocamdată, nu am putut să îl semnăm, pentru că este în continuare blocat“, a explicat primarul Vasilescu.
Despre felul în care a fost votat acest proiect de hotărâre în ședința de ieri, primarul a spus că cei cinci consilieri care au votat împotrivă au mers mult prea departe, explicând, totodată, că licitația nu a fost lansată târziu.
„Noi ne-am luat o marjă de siguranță și am spus să prelungim contractul cu această firmă ca să nu ne trezim în situația în care să nu mai avem iluminat public deloc. Hotărârea de consiliu local prevedea că vom prelungi contractul pe 5.000 de euro până în momentul în care putem să semnăm contractul celălalt, care este în instanță. Eu înțeleg opoziția consilierilor la orice mod, dar nu până acolo încât să lași orașul fără iluminat. Asta mi se pare o prostie. (…) Iar contractul pentru concesionarea iluminatului public nu a fost scos târziu la licitație. Noi nu avem voie să demarăm o licitație până în momentul în care nu se încheie un contract cu firma care îl are deja în derulare. Noi am demarat procedurile de licitație din martie 2013. Asta înseamnă întocmirea caietului de sarcini. Studiul de fezabilitate a fost elaborat în cursul anului 2013, iar în 2014, în martie, caietul de sarcini a fost urcat pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice“, a comentat Lia Olguța Vasilescu.

Cum se decid orele de funcționare a iluminatului?

Legat de programul de funcționare a iluminatului, primarul Lia Olguța Vasilescu a explicat că acesta este stabilit printr-o normativă clară. „Nu se poate modifica programul pentru că este stabilit prin lege. În toate localitățile este același lucru. Asta am spus și eu: hai să nu mai ies la 7 dimineața și să văd că nu am lumină pe străzi în condițiile în care se luminează la 7.15“, consideră Vasilescu.
Pentru a înțelege cum funcționează în mod exact iluminatul public la această oră și de ce există probleme de întârziere la aprindere și stingere, dar și neconcordanțe între cartierele Craiovei, am luat legătura cu reprezentanții Serviciului de Iluminat din cadrul primăriei. Aceștia au explicat că există un normativ privind folosirea raţională a energiei electrice la iluminatul artificial (PE 136/88 – n.r.) al Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), care impune orele de aprindere și stingere a luminii. Concret, programul de funcționare a iluminatului public este cu reglare decadală, ceea ce înseamnă că orele de aprindere și stingere se schimbă la fiecare zece zile de-a lungul anului. În acest normativ, Craiova se află în zona a II-a, ceea ce înseamnă că soarele răsare mai târziu. Spre exemplu, conform tabelelor de program, pentru luna februarie a unui an, în primele zece zile lumina se aprinde la 18.01 și se stinge la 7.10, în următoarele zece zile ora de aprindere este 18.16, iar cea de stingere – 6.54, iar în ultimele zile ale lunii, iluminatul funcționează de la 18.28 până la 6.40.

Decalajul dintre cartiere, din cauza ceasurilor de comutație

Legat de decalajul aprinderii/stingerii luminii din cartiere, reprezentanții Serviciului de iluminat din cadrul primăriei au explicat că întârzierea se datorează funcționării cu decalaje a ceasurilor de comutație și că revizia acestora va putea fi realizată numai după ce marele contract de iluminat va fi atribuit.
„Aprinderea şi stingerea iluminatului public din municipiul Craiova se fac cu ajutorul unor ceasuri de comutaţie programate, montate în toate punctele de aprindere a iluminatului public de pe raza municipiului Craiova. Funcţionarea ceasurilor de comutaţie cu decalaje este cauzată, în principal, de lipsa îndelungată a tensiunii de alimentare, precum şi de fluctuaţiile de tensiune din reţeaua operatorului de distribuţie a energiei electrice. Periodic, este necesară revizia şi reprogramarea acestor ceasuri automate de comutaţie, pentru funcţionarea iluminatului public conform graficului. Aceste lucrări de reglare se vor efectua după desemnarea unui nou operator al Serviciului de iluminat public în municipiul Craiova. Menţionăm faptul că, în prezent, operatorul serviciului de iluminat are delegată numai activitatea de menţinere a sistemului, aceasta constând în intervenţii limitate pentru situaţii de urgenţă“, se arată în răspunsul oferit de către reprezentanții Serviciului de iluminat.

Emoții în instanță

Până la desemnarea unui operator de lungă durată, următorul termen în instanță pentru marele contract de concesionare a iluminatului public este pe 9 februarie. Inițial, acesta fusese stabilit pentru 29 ianuarie, însă dosarul licitației nu ajunsese încă de la CNSC la Curtea de Apel Craiova. Un alt termen a fost dat pentru 5 februarie, însă și acesta a fost amânat.
„Eu sper să se termine cât mai repede. S-ar putea ca procesul să se finalizeze și să avem anul acesta contractul, pentru că nu se mai poate sta în aceste condiții cu iluminatul public. Să vedem ce se întâmplă în instanță. Dacă nu vom avea o decizie și se va prelungi iarăși termenul, obligatoriu va trebui să prelungim și noi contractul cu firma respectivă, pe suma de 5.000 de euro, până în momentul în care putem să atribuim contractul cel mare“, a încheiat primarul Craiovei. Dacă instanța nu se va pronunța în favoarea primăriei într-un viitor apropiat, municipalitatea va introduce din nou la vot prelungirea contractului cu firma Total Strada până când contractul de concesiune va fi atribuit.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS