Drumul către Belcin ce trece pe lângă fostul sat Dâlga din Calopăr este distrus. Autoritățile au reușit să asfalteze doar 1.000 de metri într-un an. ()

Pe unde nu sunt reparate arterele de circulație, scade populația, iar în zonele în care s-au asfaltat drumurile, satele au fost repopulate și de-a lungul străzilor au apărut multe case noi. Se întâmplă în comuna doljeană Calopăr.

La aproape 20 de kilometri de Craiova, localnicii din Calopăr care vor să treacă înspre satele Belcin și Bâzdâna trebuie să parcurgă câțiva kilometri prin bălți și hârtoape, din cauză că drumurile respective nu sunt asfaltate. În partea opusă a comunei, acolo unde s-a pus asfalt în satele Sălcuța și Panaghia, casele noi au apărut precum ciupercile după ploaie. Tinerii plecați la muncă în Italia au construit în Sălcuța un cartier întreg de vile noi, tocmai pentru că drumul s-a asfaltat și astfel oamenii au avut acces „la civilizație“, spunea anul trecuit primarul din Calopăr, Marin Catalina.
Înspre Belcin și Bâzdâna, lipsa arterelor de circulație asfaltate are ca efect depopularea, după cum spune un localnic.
Guvernul a lăsat comuna fără banii pentru infrastructură. „Avem probleme cu drumul de la Calopăr la Belcin, DC 96, și cu drumul care leagă satul Bâzdâna de Belcin – DC 98. Către Bâzdâna este un drum greu accesibil. Satul este în Lunca Jiului și trebuie coborâtă panta prin pădure“, a precizat viceprimarul din Calopăr, Cătălin Gugu. Viceprimarul a mai spus că pe timpul iernii, dacă nu se poate ca sătenii să meargă pe drumul principal, o iau pe niște cărări prin pădure sau pe un drum secundar pe malul Jiului, pentru a ieși din satul respectiv: „Pe acel drum nu se poate face nimic. Nu se poate nici pietrui, pentru că este un drum forestier“. Bâzdâna este un sat situat la câțiva kilometri distanță de Calopăr, unde mai trăiesc în jur de 50 de suflete. În sat au mai rămas doar bătrânii.

1.000 de metri asfaltați pe an

Drumul comunal ce leagă Calopărul de Belcin este plin de gropi și de denivelări. Din lipsa fondurilor, administrația locală a reușit să asfalteze doar 10-15% din artera respectivă de circulație. „Spre sfârșitul anului am reușit să mai asfaltăm cam 1.000 de metri liniari din drumul care are o lungime de 6.000 de metri. Asta este situația și ăștia sunt banii… Banii vin direct de la guvern. Pur și simplu, ne-au spus că nu sunt bani în buget“, a explicat Cătălin Gugu.
Pe o porțiune din drumul respectiv, zăpada este viscolită rău pe timpul iernii și este troienită. Primăria a plantat câteva sute de plopi. La capătul satului este o zonă inundabilă. Cu o zi în urmă, primăria a trimis un buldoexcavator să sape șanțuri pe marginea drumului, pentru a se scurge apa.
Pe câmp s-au format adevărate lacuri, peste culturile de grâu. Lacurile respective se continuă până în spatele curților oamenilor. În satul Belcin trăiesc circa 250 de oameni, iar pe drumul respectiv înspre și dinspre Calopăr circulă zilnic multe mașini și căruțe.

În Bâzdâna se intră, dar nu se mai iese așa ușor

Drumul șerpuiește prin pădure, iar la un moment dat apare o pantă lungă și destul de abruptă. Vara se circulă bine, dar pe vreme rea se poate doar coborî şi cu greu se mai urcă înapoi acea pantă.
În sat nu există nici un magazin, iar oamenii abia pot să iasă iarna din acea văgăună, pentru a-și cumpăra alimente sau medicamente. „Este un agent economic, un comerciant din Podari care merge periodic acolo în sat și îi aprovizionează pe oameni. El merge în Bâzdâna la fiecare două-trei zile și îi aprovizionează pe bătrâni cu tot ceea ce înseamnă strictul necesar: de la hârtie, până la ulei, făină, zahăr, pâine“, a mai declarat viceprimarul din Calopăr.
Oamenii ies din satul respectiv poate doar o dată sau de două ori pe lună. Un localnic susține că trebuie ca primăria să intervină pe acel drum. Deși ieri au fost temperaturi ridicate, pe drumul ce duce către Bâzdâna era gheață chiar și la vremea prânzului. „Am urcat repede, dar numai cu lanțuri la roți, că altfel nu se poate. Trebuie amenajat drumul acesta, dat fiind că e pantă, iar aderența la sol este mică atunci când sunt ploi mai multe sau, în situația de față, când este înghețat. Drumul este o problemă. Dacă ar fi amenajat, poate că ar mai crește și populația în acest sat. Acum mai sunt circa 50 de oameni și 68 de gospodării“, a spus Ioan Mâinescu, în vârstă de 70 de ani, și care locuiește în Bâzdâna din 1972.
Reprezentanții primăriei spun că fac ce pot pentru locuitorii din acel sat. „Iarna sau toamna când plouă pământul fuge la vale. Acum se mai poate trece către acel sat doar cu atelajele sau cu mașini puternice (4×4 sau tractoare). De intrat se intră, dar nu se prea poate ieși“, a mai spus viceprimarul Gugu.

Marea durere a comunității: de șapte ani se așteaptă rețeaua de apă potabilă

Comuna Calopăr are în lucru o rețea de apă potabilă la care munca a stagnat de mai bine de șapte ani, iar administrația nu a primit bani să continue lucrările realizate doar în proporție de 53%. „Noi așteptăm să finalizăm de șapte ani rețeaua. Din 2007 s-au montat conductele, dar s-au sistat finanțările pe Ordonanța nr. 7 și nu am mai primit bani de atunci“, a mai precizat viceprimarul Cătălin Gugu, din Calopăr.

Microbuzul școlar este util comunității

Unii dintre copiii din Calopăr, din satul Panaghia, erau nevoiți să facă naveta câțiva kilometri pe jos până la școala din Sălcuța. Dar primăria a primit un  microbuz școlar, iar acum copiii sunt duși dimineața la școală și aduși acasă în jurul prânzului. Ieri, mai mulți copii se urcau în microbuz, la vremea prânzului, pentru a fi transportați la domiciliile lor. Există și șofer angajat de primărie pentru a conduce acel microbuz și au și combustibil.  Viceprimarul susține că sunt 50 de copii care fac naveta, însă în microbuz nu încap toți.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”