Craiova s-a lansat în competiția pentru Capitala Culturală Europeană 2021 într-un club luxos din Bruxelles. Asociația „de drept privat“ organizatoare, finanțată cu bani publici din bugetul Craiovei, a refuzat să dezvăluie costurile evenimentului. De asemenea, a refuzat să furnizeze date despre impactul mediatic internațional, care să justifice costurile deplasării la Bruxelles. GdS a făcut o cercetare din care rezultă că nici un organ de presă din străinătate nu a relatat nimic despre marea lansare. În limbajul Facebook, ceea ce au făcut oficialii craioveni se poate numi „selfie“. Vedeți mai jos despre ce este vorba. 

Continuă scandalul lansării Craiovei în cursa pentru Capitala Culturală Europeană (CCE) 2021 într-un club luxos din Bruxelles. Pe 28 noiembrie, Asociația „Craiova Capitală Culturală Europeană 2021“ (ACCCE 2021) a organizat la Cercle Royal Gaulois evenimentul de lansare, însă cetățenii municipiului nu au fost informați în prealabil despre costurile și programul acestuia. Potrivit informațiilor pe surse, a fost un dineu la care ar fi participat 170 de persoane, cu mâncare oltenească și prezentarea unor costume ale designerului Cătălin Botezatu. Autoritățile susțin că au lansat „identitatea vizuală“ a orașului și site-ul craiovaculturala.ro. GdS a solicitat despre acest eveniment informații care au vizat programul, bugetul, lista invitaților, compania organizatoare. Primăria Craiova a răspuns că „nu are competență privind soluționarea cererii“, iar ACCCE 2021 ne-a răspuns că este „persoană juridică de drept privat“, iar activitatea sa „nu este supusă“ Legii nr. 544/2001, privind informațiile de interes public. Potrivit reprezentanților asociației, informațiile solicitate de GdS „nu au caracter de informații de interes public“. Întreaga poveste a fost abordată pe larg în GdS („Craiova Capitală Culturală Europeană – bani publici, interese private“ – 3 decembrie 2014).

Presa belgiană nu suflă o vorbă

GdS a solicitat asociației și informații privind evaluarea impactului lansării de la Bruxelles: menționarea organelor de presă în care a fost mediatizat evenimentul și link-urile către articolele respective. Din nou, ACCCE 2021 ne-a răspuns că este o persoană juridică „de drept privat“, iar informațiile solicitate nu sunt de interes public. În consecință, jurnaliștii GdS au monitorizat publicațiile belgiene care puteau relata despre acest eveniment (lesoir.be, brusselsjournal.com, lacapitale.be, rtl.be, brusselnieuws.be, lameuse.be, lalibre.be, rtbf.be), dar nu au găsit nici o informație despre lansare. Singurele informații despre Craiova sunt cele sportive sau cazul unui cetățean belgian arestat în Bănie pentru pornografie infantilă. Nici rombel.com – site al românilor din Belgia nu pomenește nimic despre marea lansare a Craiovei în competiție. În schimb, în presa națională românească (evz.ro, realitatea.net și romaniatv.net) apare același articol („Oltenii o puseră de dineu la Bruxelles“), din care aflăm că printre invitați s-ar fi aflat „rectorii universităților din Bruxelles, directorul muzeului Bruxelles, președintele Baroului Bruxelles, președintele experților UNESCO, unul dintre cei mai importanți urbaniști din lume, unul dintre cei mai importanți specialiști botaniști și repre­zentanți ai mediului de afaceri belgian“. În acest articol, primarul Olguța Vasilescu a declarat că la eveniment a fost invitată „toată crema politico-administrativă a Bruxelles-ului“. Într-o postare pe rețeaua de socializare Facebook, președintele ACCCE 2021, Antoniu Zamfir, afirma că „acest deziderat al Craiovei și al Olteniei“ trebuia susținut „acolo unde se va decide atribuirea titlului de Capitală Culturală Europeană 2021“, adică la Bruxelles. „Acolo unde noțiunea de LOBBY este înțeleasă ca atare, acolo unde, până la urmă, mai devreme sau mai târziu vor ajunge toate orașele ce se află în competiție cu noi“, afirmă Zamfir. Un cititor ne-a atras atenția că lobby-ul trebuia făcut la oficialitățile UE. Oficialitățile belgiene sunt un lucru complet diferit de oficialitățile europene. Simbolic, evenimentul putea fi organizat în incinta Parlamentului European (PE). În limbajul utilizatorilor de Facebook, ceea ce a făcut ACCCE 2021 se poate numi „selfie“ – „o fotografie pe care o persoană și-o face sieși, în mod obișnuit cu un smartphone sau cameră web, și publicată pe un site de socializare“ – conform definiției Dicționarului Oxford.

Gazeta de Sud susține proiectul „Craiova Capitală Culturală Europeană 2021“, dar consideră că Primăria Craiova și Asociația Craiova Capitală Culturală Europeană trebuie să cheltuiască transparent banii publici pentru evenimentele pe care le organizează în acest scop.

Bogdan GROȘEREANU
Lucrează din 2001 în presa scrisă și abordează subiecte diverse cum ar fi evenimentele, subiectele sociale, cele legate de administraţia locală, de politică, economie, dar şi investigație. A urmat traininguri pe jurnalism social, politic, acces la informaţii şi investigație, în special cele prin intermediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Rise Project.