De la anul ar putea să fie plătite impozitele prin internet și de către persoanele fizice. În București se aplică deja acest program-pilot, dar programul de înregistrare on-line a declarațiilor fiscale ale contribuabililor mai dă și rateuri
De la anul ar putea să fie plătite impozitele prin internet și de către persoanele fizice. În București se aplică deja acest  program-pilot, dar programul de înregistrare on-line a declarațiilor fiscale ale contribuabililor mai dă și rateuri
De la anul ar putea să fie plătite impozitele prin internet și de către persoanele fizice. În București se aplică deja acest
program-pilot, dar programul de înregistrare on-line a declarațiilor fiscale ale contribuabililor mai dă și rateuri

Persoanele fizice din Oltenia pot depune declarații on-line de la anul. Comunicarea între oameni și Fisc se poate face și pe e-mail, dar sistemul nu acceptă adresele de yahoo. Informările de la Fisc spre contribuabili pot fi făcute și pe smart­phone sau tabletă. Uneori ar putea exista un prim drum până la ghișeu, în județul în care aveți „domiciliul fiscal“. Persoanele se pot înregistra în două moduri: fie cu user și parolă, fie pe baza unui certificat digital.

Un bărbat cu reședința în București, dar cu domiciliul în alt judeţ a încercat zadarnic să trimită prin internet declarația privind veniturile din chirii (Declarația 220, secțiunea „cedarea folosinței bunurilor“), pentru un imobil închiriat în Oltenia. Nici prin e-mail nu poate transmite formularul către Fisc, pentru că are adresă de yahoo, iar sistemul nu primește e-mail-uri de pe acest sistem. Reprezentanții Fiscului regional cu sediul la Craiova susțin că bărbatul trebuie să se deplaseze la ghișeul administrației financiare „din județul în care are reședința, pentru a depune declarația respectivă, însoțită de contractul de închiriere, de copii după certificatul energetic și alte acte necesare la dosar sau să trimită acele acte prin poștă, tot în județul în care are domiciliul fiscal“. Dar tocmai acest aspect dorea să-l evite bărbatul dat ca exemplu mai sus: să nu fie nevoit să facă sute de kilometri pentru a-și declara veniturile și pentru a plăti statului român banii aferenți acelui venit (16%) și contribuția la sănătate (5,5%).

Cei din Oltenia se pot înregistra din ianuarie

ANAF încearcă să introducă în toată țara serviciul de „Spațiu privat virtual“ (SPV) pentru persoane fizice, astfel încât oricine să poată să se informeze de pe portalul ANAF ce impozite și taxe are de achitat la stat. „De la 1 ianuarie 2015, și persoanele din Dolj, Olt, Gorj, Mehedinți și Vâlcea vor putea să folosească «Spațiul privat virtual», care acum este implementat în câteva zone-pilot. Ei vor avea dreptul să se intereseze de la distanță (prin internet – n.r.) de soldul obligațiilor fiscale neachitate, de decizia de impunere și vor putea să ceară on-line note privind obligațiile de plată către stat“, a declarat directorul executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Craiova, Mihai Antonescu. Cei care reușesc să se autentifice pe portalul ANAF pot să își ceară singuri nota privind obligațiile de plată restante și să își depună declarațiile on-line. Câteva declarații se pot depune și acum pe internet de către persoanele fizice, iar pentru firme este deja cunoscută Declarația 112, care înglobează o mare parte din declarațiile persoanelor juridice.
În prezent, potrivit Fiscului regional, cetățenii pot depune on-line următoarele declarații: D200, D220, D230, D280, cu precizarea că aceia care depun o declarație pentru un imobil închiriat anul acesta trebuie să depună fie prin poștă, fie la ghișeu declarația și doar dacă au închiriat anii anteriori imobilul pot trimite on-line acum formularul D220.

Cum se înscriu pe site-ul ANAF persoanele care vor să lucreze on-line cu Fiscul

Înscrierea on-line este oarecum greoaie. Pentru a accesa „Spaţiul privat virtual“, persoanele fizice pot alege între două moduri de înscriere: „Se vor putea identifica electronic prin certificate digitale calificate sau prin credenţiale de tip nume/parolă însoţite de coduri de autentificare de unică folosinţă“, se arată
într-un comunicat al Ministerului Finanțelor remis marți. Dacă alegeți să vă înregistrați cu un certificat digital, în cazul persoanelor fizice acesta ar putea fi gratuit, după cum susține Mihai Antonescu, în timp ce pentru firme, preţul abonamentului la un certificat digital cu ajutorul căruia se poate emite o semnătură electronică este între 40 și 50 de euro pe an.
Este posibil ca prima dată să ajungeți la ghișeul Finanțelor, dacă eșuează înregistrarea sau logarea pe internet în oricare dintre cele două forme de înregistrare alese. „Deplasarea la ghişeu este necesară pentru corecta identificare a persoanei. În scopul prevenirii furtului de identitate, dacă nu deţineţi o decizie primită prin poștă de la ANAF relativ recent, în anii 2013 sau 2014, sau nu s-a emis pe numele dumneavoastră o decizie, pentru identificarea corectă a persoanei care solicită acces la SPV, este obligatorie prezentarea la ghișeu cu buletinul sau cardul de identitate şi cu numărul cererii de înregistrare“, spun reprezentanții Finanțelor.
Persoanele pot opta și pentru a primi informații pe e-mail (cu excepția domeniului yahoo), sau pe telefon, prin SMS sau chiar pe tabletă. Fiscul susține că sunt valide sistemele Android și Apple, dar în București, unde se implementează proiectul-pilot, au fost și rateuri. Cei care au încercat să acceseze SPV de pe smartphone sau tabletă au primit mesajul „conexiunea nu este privată“. Fiscul susține că acest lucru apare pentru că nu a fost folosit un certificat digital agreat de Ministerul Finanțelor.
Comunicarea la distanță poate fi făcută și invers, dinspre Fisc înspre contribuabilul persoană fizică, dacă acesta obține venituri din diverse activități independente, chirii etc.

Câteva declarații se pot depune on-line și acum, dar unii întâmpină probleme

Și la ora actuală, persoanele fizice care vor să depună declarații on-line trebuie să aibă certificat digital. „Pentru depunerea on-line a documentelor D200 sau C230, trebuie să deţină certificat digital calificat, eliberat de furnizorii de servicii de certificare. Persoanele care sunt titulare de certificat calificat şi s-au înregistrat pe portalul ANAF pentru cel puţin un CIF pot depune D200 sau C230 în nume propriu, fără alte demersuri, dar pentru a depune şi pentru alte persoane fizice trebuie să se înregistreze ca împuternicit fiscal“, se arată pe portalul ANAF.
„Spațiul privat virtual“ a fost lansat începând cu 15 septembrie și a funcționat ca proiect-pilot pentru contribuabilii persoane fizice din București și Ilfov. Lor li s-au alăturat, de pe 2 decembrie, direcțiile regionale ale finanțelor din Ploiești, Timișoara și Iași. De la 1 ianuarie va intra toată țara în acest program prin care persoanele fizice pot să își verifice pe internet ceea ce au de plată către stat.
Rămâne de văzut dacă va fi și funcțional. Site-ul ANAF se blochează de multe ori, iar în alte dăți dă erori atunci când vine vorba de diverse clarificări și solicitări ale persoanelor juridice.

Craiovenii pot plăti impozitele locale pe internet. Teoretic

Locuitorii Craiovei pot, teoretic, să își achite impozitele și taxele pe proprietate dacă se înregistrează pe ghiseul.ro, adică în Sistemul Național Electronic de Plată On-line valabil în toată țara. Practic, sistemul dă erori, iar unii craioveni care au încercat această modalitate nu au putut să se înregistreze. Cei care vor să-și achite impozitele locale pe internet se pot înregistra în sistemul on-line, dar în unele cazuri tot trebuie să se deplaseze la sediul Direcției pentru Impozite și Taxe ca să își ridice documentul care arată cât au de plată. „Dacă o persoană știe cât are de plată, atunci se poate înregistra pe ghiseul.ro și poate achita impozitul de la orice bancomat, cu orice card, adică indiferent de banca emitentă. Dacă nu știe cât are de plată, atunci persoanei respective i se emit de la noi un user și o parolă (se numesc credențiale). Înregistrarea se poate face de pe site-ul primăriei, pe e-mail, unde solicitantul atașează și o copie de pe cartea de identitate și cere să fie înregistrat ca plătitor on-line“, a precizat Elena Bunescu, directoarea Direcției Impozite și Taxe din cadrul Primăriei Craiova. Ea a spus că sistemul pe care îl pregătește Ministerul Finanțelor Publice privind verificarea și plata on-line a impozitelor și taxelor datorate „ar ajuta craiovenii care ar putea să facă plățile de la orice bancomat“. Dar pentru acest lucru, cetățenii trebuie să dețină un cont bancar de internet banking (pentru a face plăți de acasă prin computerul personal) și, eventual, un card. Dacă vor să achite cu cash, ei pot merge doar la ghișeele Direcției și la ghișeele unei singure bănci din Craiova.
Până la închiderea ediției, Direcția de Impozite și Taxe nu a precizat câți craioveni și-au plătit în acest an impozitele on-line.

Ce informații pot fi obținute on-line de persoanele fizice, din 2015

-Soldul obligațiilor neachitate;
-Decizia de impunere anuală (începând cu 2013, emisă anul acesta);
-Nota privind obligațiile de plată, care se poate prezenta fie la Trezorerie pentru a efectua plata, fie informațiile din cuprinsul acesteia pot fi utilizate pentru a efectua plata on-line;
-Informațiile cuprinse în Declarația 112 – respectiv sumele declarate de angajator pentru contribuțiile de asigurări sociale în funcție de veniturile realizate.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”