10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljStatul încurajează firmele cu profit să facă sponsorizări

Statul încurajează firmele cu profit să facă sponsorizări

Proprietarul Top Gel, Petre Popa, a declarat că firma sa a făcut sponsorizări de aproximativ 130.000 de euro în ultimii doi ani,  bani care au ajuns în folosul comunității craiovene
Proprietarul Top Gel, Petre Popa, a declarat că firma sa a făcut sponsorizări de aproximativ 130.000 de euro în ultimii doi ani,
bani care au ajuns în folosul comunității craiovene

Agenții economici își pot deduce cheltuiala cu sponsorizările pe șapte ani consecutivi de la data la care s-au efectuat. În Dolj, compania Top Gel a făcut sponsorizări de 120.000 de euro în ultimii doi ani, iar cu banii respectivi a fost achiziționată aparatură medicală performantă utilă copiilor, dar și craiovenilor care ajung la spital. Și Ford s-a implicat în viața elevilor craioveni, și nu numai.

Firmele care decid să facă sponsorizări din impozitul pe profitul realizat și datorat statului sunt avantajate de lege, începând din acest an. Practic, din 2014, companiile nu mai sunt limitate de efectuarea unor sponsorizări care pot fi deduse fiscal în decursul unui singur exerciţiu financiar. Până acum, firmele puteau să sponsorizeze cât doreau într-un an, dar li se scădea din impozitul pe profit doar în limitele următoare: 3 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit. De anul acesta însă, pentru orice firmă care face sponsorizări mai mari decât limita admisă a deductibilităţii din impozitul pe profit, partea rămasă nescăzută se poate raporta în următorii şapte ani, potrivit modificărilor aduse Codului fiscal de OUG, nr. 102/2013. Pot fi făcute sponsorizări prin fundații și asociații, pot fi ajutați diverși sportivi, copii cărora să li se plătească burse private sau firmele pot interveni pentru diverse cazuri sociale, făcând sponsorizări în condițiile impuse de lege.
În loc să plătească la stat impozitul pe profit datorat, firmele pot direcționa acei bani prin sponsorizări către comunitățile locale. De anul acesta se pot face sponsorizări mai mari, iar deducerea de către acele firme se poate face în șapte ani consecutivi de la efectuarea sponsorizării, ceea ce nu era posibil până în 2014.

Exemplu practic

Să presupunem că o firmă care are o cifră de afaceri de 4.600.000 de lei, de exemplu, și ar avea un profit impozabil de 100.000 de lei, ar avea de plată un impozit pe profit de 16.000 de lei. Ar putea face sponsorizări de 3 ‰ din cifra de afaceri, respectiv 13.800 de lei sau de 20% din impozitul pe profit datorat, adică 3.200 de lei. Directorul economic al unei firme din Craiova a precizat, pentru GdS, cum poate fi dedusă din impozitul pe profit al anilor viitori o sponsorizare mai mare făcută anul acesta de către firma dată ca exemplu: „În varianta în care societatea efectuează cheltuieli cu sponsorizarea în cursul anului în limita sumei de 3.200 de lei, fluxul financiar al societății nu este afectat în nici un fel. Practic, este vorba doar de o schimbare de destinație a sumei din cheltuiala cu impozitul pe profit în cheltuieli de sponsorizare. Dacă societatea efectuează cheltuieli mai mari de 3.200 de lei cu sponsorizarea, ceea ce depășește această sumă se poate eșalona pe următorii șapte ani și se va deduce din sumele datorate pentru impozitul pe profit la fiecare termen de plată a acestuia“.

Top Gel a făcut sponsorizări de 130.000 de euro

În Bănie există companii care au decis ca, în loc să plătească o bună parte din impozitul pe profit către stat, să facă sponsorizări, pentru oamenii din Craiova și din Dolj. Popa Petre, proprietarul fabricii de înghețată Top Gel, care și-a lansat recent și o divizie de napolitane și alte produse de patiserie, a explicat de ce preferă să facă sponsorizări în folosul copiilor din oraș dar și al craiovenilor, în general. „Am ales să facem sponsorizări, pentru că ne-am gândit că putem să facem lucruri mai bune în mod direct pentru comunitatea noastră, pentru Craiova. Am simțit că, astfel, ne implicăm mai mult și putem ajuta mai mulți oameni. Cred că, dacă banii ajungeau la bugetul de stat, se făceau mai greu lucrurile pe care noi le-am făcut «țintit» pentru comunitate, adică am mers acolo unde era nevoie rapid de așa ceva“, a declarat omul de afaceri craiovean.
„Anul acesta am avut bani să sponsorizăm mai mult decât ne gândiserăm noi. Am luat legătura cu Fundația Gazeta de Sud. Am mai făcut prin ei sponsorizări și mi s-a părut foarte corect ceea ce fac și de asta am și o relație foarte bună cu ei. Inițial nu știam unde să fac sponsorizarea, dar am înțeles, din diverse discuții, că în Dolj sunt peste 100.000 de oameni care au probleme cu inima. Pe mine asta m-a impresionat foarte mult și am zis că, dacă vrem să facem ceva, atunci să facem aici, pentru cardiologie! Am sponsorizat și am cumpărat un ecograf performant pentru Secția de Cardiologie. Am zis că, dacă tot ne implicăm, să luăm ceva performant. Și, din fericire, totul a ieșit foarte bine“, a spus Petre Popa, mulțumit că banii săi au ajuns, în mod indirect, la comunitatea din care face parte.

Un om de afaceri care tace și face

Proprietarul fabricii de înghețată Top Gel a mai spus cum a decis el ca banii care ar fi trebuit plătiți la stat sub formă de impozit pe profit să fie direcționați către comunitatea locală din Craiova. „În ultimii doi ani am făcut sponsorizări de aproximativ 120.000 – 130.000 de euro. În primul an, o parte din acești bani a fost folosită pentru Clinica de Chirurgie pediatrică, pentru un procent mare din prețul laparoscopului. După aceea am cumpărat o masă (de chirurgie – n.r.) la Secția de Chirurgie I tot de la Spitalul nr. 1. Masa pe care o aveau era din anii ‘70 și o legau cu sârmă, riscând să cadă bolnavii. Și am zis că trebuie să facem ceva să schimbăm acest lucru și am făcut. Nici nu am discutat prea multe despre acest lucru. Nu-mi place să ies în evidență. Îmi place să fac și atât! Le-am zis (la spital – n.r.) că nu vreau nimic pentru ceea ce am făcut. Sunt un om normal… Statul îmi dă posibilitatea asta de a sponsoriza și, în loc să îi dau la stat, îi dau aici. Nu-i dau de la mine, adică nu vă gândiți că fac eu un efort prea mare pentru acest lucru. Eu fac efort să fac profit. După aceea mă ajută statul, dându-mi posibilitatea să fac eu ceva cu banii aceștia pe care ar trebui să-i dau lui“, a declarat Petre Popa.
Antreprenorul craiovean le recomandă firmelor care înregistrează profit să efectueze cât mai multe sponsorizări, pentru a ajuta cât mai mulți oameni din comunitatea locală într-un mod mai rapid decât ar face-o statul, dacă banii ar ajunge în vistieria centrală.

Banii din sponsorizări sunt folosiți pentru comunitate

Fundația Gazeta de Sud este un exemplu de implicare în comunitate, în urma sponsorizărilor făcute de către Top Gel și de alte companii.
În 2014, Fundația Gazeta de Sud a continuat seria donațiilor de aparatură medicală. Din fondurile strânse în cadrul campaniei „Olteni pentru Olteni“, s-a reuşit achiziţionarea unei mese de operaţie ultramodernă, care a intrat în dotarea Clinicii I Chirurgie a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Craiova. Masa de chirurgie, care a costat 112.736,82 lei (25.400 de euro), a fost montată în blocul operator al Clinicii I şi are darul de a „aduce liniştea în clinică ani buni de acum înainte“, după cum s-a exprimat prof. univ. dr. Ion Georgescu, şeful Clinicii I Chirurgie a Spitalului Judeţean de Urgenţă. Reputatul chirurg a apreciat faptul că masa este destinată oricărui fel de chirurgie şi că poate susţine o greutate mare, fiind astfel de un real folos atât medicului, cât şi pacientului.
În octombrie, Clinica de Pediatrie a Spitalului Județean de Urgență din Craiova a primit echipamente și aparatură medicală în valoare de 65.850 de lei. Printre echipamente se numără un incubator, un sterilizator, tensiometre, oxigenator, o lampă pentru fototerapie. Tot în octombrie 2014, din banii care s-au donat de la Top Gel, cu sprijinul Fundației Gazeta de Sud, Clinica de Cardiologie a Spitalului Judeţean de Urgență a primit un ecograf ultraperformant în valoare de 50.000 de euro. Clinica de Neonatologie a Spitalului Județean de Urgență a primit o sponsorizare constând într-un sistem de rampe de fluide
medicale – absolut vital pentru buna funcționare a Secției de terapie intensivă. Valoarea acestei investiții a fost de 133.958 de lei.

Și Ford se implică în viața comunității locale

În 2014, pentru 68 de copii care învață în Grădinița Căsuța Fermecată din Craiova condițiile s-au schimbat radical, în bine. Datorită sponsorizării oferite de Ford România, s-a reușit montarea unui sistem complet și modern de încălzire centralizată. Până acum, grădinița era încălzită cu sobe care nu făceau față în perioadele cu temperaturi foarte scăzute. Din cauza încălzirii necorespunzătoare, pereții grădiniței erau plini de mucegai. Tot în toamna lui 2014, au fost renovate două săli de curs de la Facutatea de Mecanică și cea de Inginerie Electrică.

Ce spune textul din legea fiscală

Potrivit OUG 102/2013, care a modificat Codul fiscal, la articolul 21, alineatul (4), litera p) se prevăd următoarele: „cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat şi cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care acordă burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă precizată mai jos:
1. 3 la mie din cifra de afaceri; pentru situaţiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul «cifra de afaceri» această limită se determină potrivit normelor;
2. 20% din impozitul pe profit datorat.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentei litere, se reportează în următorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleaşi condiţii, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS