Surpriză anul acesta pentru elevii de clasa a VIII-a. Programa pentru evaluarea națională este mai stufoasă decât în sesiunile anterioare. Centrul Național de Evaluare și Examinare a introdus noi capitole de studiat atât la limba și literatura română, cât și la matematică.

Modificarea programelor pentru evaluarea națională, susținută de elevii de clasa a VIII-a, a fost confirmată prin publicarea variantelor de subiecte în urmă cu câteva zile pe site-ul Ministerului Educației Naționale. În aceste condiții, la limba română, pe lângă ce aveau de studiat până acum, elevilor de clasa a VIII-a li s-au adăugat noi capitole atât la gramatică, dar și pe partea de literatură, care până acum erau doar pentru studiu la clasă, nu și pentru examen.
„La literatură, elevii vor avea de pregătit pentru examen și doina populară, balada populară, romanul, dar și genul dramatic. Iar la gramatică au în plus două tipuri de propoziții subordonate, concesiva și consecutiva. Noile capitole se regăsesc și în variantele de subiecte date de minister. Practic, ceea ce s-a întâmplat nu este altceva decât suprapunerea programei de la clasă cu cea de examen. Pentru evaluarea națională nu s-a mai scos nici un capitol și asta presupune un efort în plus din partea elevilor să se pregătească pentru examen“, a declarat Argentina Popa, profesoară de limba română la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova.

Matematica pune cele mai multe probleme

Capitole noi pentru examen apar și la matematică. La această disciplină, potrivit profesorilor, volumul nou de informație ce trebuie pregătit pentru examen este foarte mare și are și un grad de dificultate ridicat.
„Noile capitole pentru examen sunt corpurile rotative, trunchiul de piramidă și ecuația de gradul II. Acestea erau studiate numai la clasă până acum. Includerea lor în programa pentru examen va îngreuna mult pregătirea elevilor pentru că înseamnă foarte multă informație care are și un grad ridicat de dificultate. În plus, toate se studiază anul acesta. La corpurile rotative, avem numai pentru activitatea de predare 16 ore, la trunchiul de piramidă sunt alocate șase ore, iar la ecuația de gradul II sunt încă șase ore. Toate acestea presupun aproape un semestru alocat numai pentru predare, nu și pentru recapitularea necesară pentru un examen național“, a declarat Maria Ionescu, profesoară de matematică la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova. Cadrele didactice consideră că nu s-a acordat atenția necesară pentru programa evaluării naționale și s-ar putea să se fi produs o greșeală și se așteaptă la o schimbare. „S-ar putea schimba programa cu șase luni înainte de examen, dar acum nu știm dacă se va mai face ceva. Concret, noi trebuie să lucrăm cu elevii pe programa dată“, a declarat profesoara Maria Ionescu.