14.7 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDoljenii se „înnoiesc“ cu vechituri de import

Doljenii se „înnoiesc“ cu vechituri de import

Doljenii aleg să cumpere mașini mai vechi ca să nu scoată bani mulți din buzunar pentru timbrul de mediu
Doljenii aleg să cumpere mașini mai vechi ca să nu scoată bani mulți din buzunar pentru timbrul de mediu

Ca să nu plătească sume „piperate“ pentru timbrul de mediu, doljenii cumpără din străinătate tot mai multe autoturisme mai vechi de zece ani, cu capacitatea motorului de până la 1.600 de centimetri cubi. În schimb, vânzarea de mașini noi este în scădere față de lunile trecute.

Începând cu 15 martie 2013, taxa de poluare s-a transformat în timbru de mediu, taxă care este percepută o singură dată, la prima înmatriculare sau transcriere a maşinilor în România. De fapt, taxa și-a schimbat numele și a fost modificată formula de calcul, astfel încât pentru mașinile mai vechi timbrul de mediu este mai ieftin decât pentru un autoturism ceva mai nou. Pentru autoturismele cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3 se ia în calcul, în proporţie de 100%, emisia de dioxid de carbon, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare Non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică o formulă prin care suma de plată scade cu până la 90%. Cei care au „gândit“ acest mod de calcul au motivat că o mașină mai veche are o „viață“ mai scurtă, așa că noul proprietar va plăti mai puțin pentru timbrul de mediu. În acest fel se încurajează intrarea în România de mașini vechi, deși, la început, taxa de primă înmatriculare, care s-a transformat după câțiva ani în timbrul de mediu, avea tocmai rolul de a descuraja importul de rable.

Opelul și Fordul, preferatele doljenilor

Anul trecut, timp de câteva luni, cei care şi-au cumpărat maşini la mâna a doua din străinătate și nu au vrut să plătească timbrul de mediu au profitat de o „portiţă“ pentru a fenta OUG nr. 9 din 19 februarie 2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Punctul slab al acestei ordonanţe a fost descoperit de avocaţi la art. 8, lit. f a OUG nr. 9/2013, care spunea că vehiculele dobândite prin partaj sunt scutite de la plata timbrului de mediu. Aşa s-a descoperit că un vehicul se poate înmatricula fără plata timbrului de mediu printr-un simplu act de partaj voluntar întocmit în faţa unui notar. Ulterior, după ce guvernul și-a dat seama că pierde sume importante de bani prin neplata timbrului de mediu, art. 8, lit. f din OUG nr. 9/2013 a fost abrogat prin OG nr. 16/2013.
În continuare, cei care au vrut să-și cumpere un autoturism și să nu plătească prea mulți bani pentru timbrul de mediu s-au orientat către unul mai vechi, pe benzină, și cu capacitatea motorului de până la 1.600 de centimetri cubi.
Statisticile întocmite de funcţionarii Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că doljenii cumpără mai ales Opel Astra și Ford Focus fabricate între anii 1998 – 2003. De exemplu, pe 17 octombrie, la nivelul județului Dolj au fost înmatriculate 30 de autoturisme uzate, de import. Dintre acestea, șase au fost Opel Astra fabricate în anii 1998 – 2003 și șase Ford Focus fabricate între anii 2000 și 2005. Alte două autoturisme au fost Ford Fiesta, iar patru Opel Corsa și Opel Zafira, fabricate între anii 1999 și 2004.
Pentru aceste autoturisme, timbrul de mediu este de cel mult 500 de euro, în funcție de norma de poluare și capacitatea motorului.
De exemplu, pentru un Ford Focus din anul 2000, cu motor Euro 3, pe benzină și cu capacitatea de 1.388 centimetri cubi, timbrul de mediu este de aproximativ 270 de euro. Pentru aceeași mașină, fabricată însă în anul 2005, timbrul de mediu ajunge la 380 de euro.
Restul mașinilor la mâna a doua înmatriculate în Dolj pe 17 octombrie au fost Audi, BMW, Chevrolet, Peugeot, Renault și Volkswagen. În schimb, în aceeași zi, în județul Dolj a fost înmatriculată numai o mașină nouă, un Mitsubishi ASX diesel.
Pe 21 octombrie, în Dolj au fost înmatriculate 41 de autoturisme, dintre care numai două noi (un ford Fiesta și un Nissan Qashqai) și 39 la mâna a doua, de import. Dintre acestea, cele mai multe (19) au fost Opel (Astra, Corsa, Vectra și trei Insignia), locurile doi și trei fiind ocupate de Volkswagen și Ford.
Reprezentanții Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Dolj spun că, în aceste condiții, numărul mașinilor uzate, aduse din străinătate, a crescut în ultima perioadă. „Putem spune că se înmatriculează mai multe mașini uzate, aduse din străinătate. De obicei, este vorba de autoturisme cu capacitate cilindrică mai mică, dar și de autoturisme mai vechi de zece ani“, a precizat pentru GdS, comisar Maria Vasile, ofiţer specialist în cadrul SPCRPCIV Dolj.

Se vând puține mașini noi

În ultimii ani, tot mai puțini doljeni și-au permis să cumpere o mașină nouă. Dacă în anul 2008, în judeţul Dolj se înmatriculau 5.160 de maşini noi, în 2009 numai 2.097 de doljeni au achiziționat un autoturism nou. În următorii doi ani, în ciuda derulării Programului „Rabla“, dealerii din Oltenia nu au reuşit să vândă mai multe autoturisme noi. În 2010, în Dolj au fost vândute cu doar 96 de maşini mai mult decât în anul anterior. Apoi au venit ani şi mai proşti pentru vânzătorii de maşini noi. În 2011, doljenii au cumpărat numai 1.295 de autoturisme noi, iar în 2012, numărul autoturismelor noi înmatriculate a ajuns la doar 845. Anul 2011 a fost marcat de un record negativ de vânzări, în luna martie fiind vândute numai 21 de autoturisme noi. Asta, în condiţiile în care, în martie 2008, 348 de doljeni îşi permiteau să-şi achiziţioneze o maşină nouă.
Anul acesta, vânzările de mașini noi au mai crescut, însă tot sunt cu mult sub nivelul anului 2008. În septembrie, în Dolj au fost înmatriculate 51 de mașini noi, 671 la mâna a doua, de import, iar altele – 474 – au fost reînmatriculate după ce și-au schimbat proprietarii.
Spre comparație, în septembrie 2008, în Dolj se înmatriculau 477 de mașini noi, 672 la mâna a doua, importate și se reînmatriculau 627 de autoturisme. În luna august, anul acesta, în Dolj au fost înmatriculate 80 de mașini noi, 557 second-hand, iar 67 au fost reînmatriculate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS