11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalNu vă bateți joc de asfaltarea de pe strada Râului!

Nu vă bateți joc de asfaltarea de pe strada Râului!

http://www.youtube.com/watch?v=JELQDwX-NDs

\n

Bâlbâiala oficialilor din Primăria Craiova riscă să transforme într-un eșec răsunător proiectul de asfaltare a străzii Râului finanțat din fonduri europene. Neînțelegerile cu firma care trebuia să realizeze canalizarea pe o porțiune de stradă și faptul că municipalitatea a descoperit că ar avea nevoie să înlocuiască mii de metri de conducte de apă potabilă și canalizare după ce s-a turnat deja un strat de asfalt pe mai bine de un kilometru fac ca lucrările de modernizare a străzii să bată pasul pe loc. O mână de muncitori de la Tel Drum, firma care a câștigat licitația, își făceau ieri de lucru pe șantier, moleșiți de căldură și de dezinteresul autorităților locale. Singurii interesați ca lucrurile să meargă bine sunt patronii firmelor din zonă, cărora drumul spart și abandonat, praful și închiderea străzii le-au gonit clienții.

Într-o vreme când în construcții firmele trag tare să termine lucrările, să încaseze banii și să plece mai departe, pe strada Râului e liniște și pace, deși ar trebui ca muncitorii să lucreze la foc automat. Câțiva angajați ai Tel Drum trebăluiau ieri în dreptul canalului colector care ar trebui casetat pe o lungime de circa 300 de metri, iar alți doi-trei decupau asfaltul în dreptul gurilor de canal de pe singurul sens de drum pe care s-a turnat asfalt până acum. Nu se grăbeau. Nici nu aveau de ce. Noile planuri ale primăriei au aruncat o umbră de incertitudine în privința termenului de finalizare a lucrării și a ordinii în care ar trebui făcute lucrările. După cinci luni de la demararea oficială a lucrărilor de modernizare a străzii, primăria a realizat că trebuie să înlocuiască și conductele care trec pe sub stradă și pe sub trotuare. Asta înseamnă sistarea asfaltării până când municipalitatea va organiza o nouă licitație, va angaja o firmă și va recepționa lucrarea. La aceasta se adaugă problemele apărute încă de la demararea proiectului în zona cuprinsă între Popoveni și strada Nicolae Romanescu, acolo unde firma TMUCB nu a finalizat la timp lucrările de canalizare. Drept urmare, strada a fost asfaltată parțial și apoi abandonată până la finalizarea canalizării, spre disperarea firmelor din zonă cărora le-au scăzut afacerile dramatic.

Marea surpriză: conductele sunt vechi de zeci de ani

Marea surpriză pentru constructorul Tel Drum a venit în urmă cu circa două săptămâni, când a aflat că, cel mai probabil, va trebui să sisteze lucrările de asfaltare pe o perioadă de câteva luni, deoarece Primăria Craiova dorește să schimbe conductele de apă și canalizare menajeră pe sensul de mers dinspre strada Brestei către strada Popoveni, care trec pe sub strada Râului, precum și conductele de sub trotuarul de pe celălalt sens.
Șeful de șantier Mihai Neacșu explica pentru GdS acum o săptămână că se află în situația neplăcută de a aștepta răspunsuri de la primărie în ceea ce privește asfaltarea sensului de mers dinspre strada Brestei către strada Popoveni. „Nu știu dacă sunteți în temă, dar primăria vrea să facă apă și canal pe fonduri europene în această zonă. Au depus proiectul, încă nu știu dacă s-a aprobat, și noi nu ne putem apuca de celălalt sens. Pe tronsonul 1 am făcut partea stângă, pe tronsonul 2 la fel. Trebuia să ne apucăm să decopertăm și pe celălalt sens, dar nu putem deocamdată. Vă dați seama, dacă noi decopertăm și facem sistemul rutier, ei trebuie să spargă și nu ar fi OK“, a explicat Neacșu. Ei (primăria – n.r.) nu răspund în nici un fel adreselor pe care le-am făcut. Probabil că, în viitorul apropiat, o să cerem sistarea lucrărilor. Atâta timp cât avem sistare, termenul nu mai curge. Nu este din vina noastră. Dacă era din vina noastră, că nu aveam utilaje, personal, nu aveam motiv să cerem sistare. Dar atâta timp cât vina e din partea primăriei…“, spunea Neacșu.

Licitația, bat-o vina!

Întârzierile de care vorbea șeful de șantier au fost confirmate de reprezentanții Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest (ADRSV) Oltenia. Directoarea Marilena Bogheanu preciza pentru GdS că este nevoie de șase luni pentru schimbarea conductelor de apă și patru luni pentru cele de canalizare. „Pe 17 iunie, Primăria Craiova a trimis o solicitare de înlocuire a conductelor de canalizare menajeră și apă pe strada Râului, solicitare care a fost aprobată. Acum mai este nevoie de semnătura primarului pe actul adițional. În solicitare se precizează faptul că respectivele conducte din oțel sunt vechi. Practic, este vorba despre o revizuire a Proiectului Tehnic, după problemele la conducte semnalate de Compania de Apă atunci când s-au făcut racordurile de pe străzile adiacente străzii Râului. Prin acest act adițional se permite reabilitarea conductelor de alimentare cu apă pe tronsoanele 1, 2 și 3 și conductele de canalizare menajeră pe tronsonul 3. Valoarea acestor lucrări suplimentare este de 1,5 milioane de lei, bani care vin tot prin Programul Operațional Regional, iar termenul de execuție este de șase luni pentru apă și patru luni pentru canalizare. Într-adevăr, primăria va trebui să demareze procedurile de achiziție publică, care înseamnă posibile contestații și timp pierdut. Acum depinde și de soluția tehnică ce va fi folosită“, explica Bogheanu.

Act adițional semnat, deci la treabă

Reprezentanții Companiei de Apă Oltenia (CAO), administratorul conductelor, au declarat că respectivele conducte sunt vechi de zeci de ani și că ar fi pus în pericol lucrările de asfaltare. „Nu se justifica să păstrăm rețeaua din oțel, veche de zeci de ani. Concret, trebuie înlocuite conductele care se află în corpul trotuarului de pe sensul de mers asfaltat. Pe celălalt sens, neasfaltat, de fapt cel mai deteriorat, conductele se află pe prima bandă de circulație de lângă trotuar. Estimez că lucrările vor dura între patru și șase luni, dar se pot face și mai repede. Acum depinde cât de repede se va atribui un câștigător la licitația pe care va trebui să o organizeze primăria. După ce se înlocuiesc conductele de pe un anumit tronson, firma care asfaltează poate interveni și ea imediat, astfel încât să se câștige timp“, explica un reprezentant al CAO.
Dată fiind durata medie de jumătate de an a unei licitații organizate de primărie, lucrările de înlocuire a conductelor ar putea începe în 2015. Asta înseamnă că primăria ar mai avea opt luni, timp în care să cheltuiască fondurile europene. În caz contrar, lucrarea va fi finanțată de la bugetul local. Directoarea ADR Sud-Vest Oltenia a anunțat acum două zile că Primăria Craiova a semnat actul adițional legat de revizuirea proiectului tehnic care să permită finanțarea noilor lucrări. Ceea ce înseamnă că primăria are cale liberă să întocmească caietul de sarcini și să publice anunțul de participare pentru desemnarea firmei care să înlocuiască aceste conducte. Până ieri, anunțul nu fusese publicat.

Patronii din zonă: Lucrarea este abandonată

Între timp, patronii firmelor de pe strada Râului, zona dintre Popoveni și strada Nicolae Romanescu, caută disperați răspunsuri la primărie. În zadar. E concediu și nimeni nu-i bagă în seamă. „De mai bine de două săptămâni nu mai este nici un muncitor pe aici, nu a mai trecut nimeni. Lucrarea e, de fapt, abandonată mai demult. Aici au asfaltat trotuarele și au plecat. Șeful de șantier aruncă vina pe primărie, primăria pe canalizare. Pur si simplu, este un talmeş balmeș, nu ai cu cine vorbi. Muncitorii ne-au spus că au lucrat în multe oraşe sau comune și că primarul de acolo venea sa-i viziteze, dar aici nu a venit deloc. La aceasta se adaugă și lipsa iluminatului. Pe această porțiune nu este nici un bec. Într-o zi am făcut o glumă și am anunțat la Poliția Locală că s-au furat becurile de pe stradă. A doua zi au venit și căutau stâlpii. Așa au descoperit că nu era nici un stâlp. La intrare în Craiova, în loc să intri pe un drum de țară, intri pur și simplu în beznă, iar în stânga ai un canal fără nici un parapet în care pot să cadă mașini“, a declarat patronul benzinăriei Rompetrol de pe strada Râului.
„Sunt probleme mari cu lucrarea. Muncitorii au abandonat-o. În capătul drumului au pus semn cu «accesul interzis» cu toate că nu se lucrează acolo. Clienții nu mai intră la noi pentru că au văzut semnul. În partea dinspre Bechet și Calafat au lăsat niște gropi foarte mari. Am avut clienți care au încercat să vină la noi, unul dintre ei și-a spart baia de ulei, iar altul a îndoit pragul la mașină și a spus că nu mai calcă niciodată pe aici. Ultima dată când i-am văzut pe muncitori lucrând a fost acum trei săptămâni. Am mai sunat o dată la Telefonul cetățeanului și au zis să depun o cerere la dânșii. Am făcut demersuri și scris, și verbal. Nu știm ce să mai facem“, a explicat și reprezentantul firmei Rokor.

Problemele de pe strada Râului: 

1. Lucrările pe o porțiune de câteva sute metri la canalizarea de la canalul colector de care se ocupa firma TMUCB au fost întârziate, motiv pentru care ele au fost preluate recent de Mitliv, care le-a concesionat firmei Dofloni. Noul constructor încearcă să recupereze timpul pierdut, dar întârzierea ține în loc asfaltarea străzii Râului în dreptul salbei de firme din zona Redac până la intersecția cu strada Nicolae Romanescu. Din această cauză, Tel Drum a asfaltat doar o porțiune de câteva sute de metri de la intersecția din zona Popoveni către Redac. Firmele din zonă au de suferit din această cauză.
2. Muncitorii Tel Drum așteaptă un semn de la Primăria Craiova pentru a ști dacă mai asfaltează vreun metru din strada Râului. Până atunci, lucrează timid la casetarea canalului colector, care trebuie acoperit pe o distanță de circa 300 de metri. Deasupra acestui canal ar urma să fie amenajată o pistă pentru biciclete.
3. Primăria trebuie să organizeze licitație pentru desemnarea firmei care să înlocuiască conductele de canalizare și apă potabilă de sub strada Râului. Acest lucru ține în loc continuarea asfaltării.
4. Termenul-limită până la care Primăria Craiova trebuie să cheltuiască banii din fondurile europene pentru acest proiect este decembrie 2015. În caz contrar, va fi obligată să finanțeze lucrarea din bugetul local.
5. Orice întârziere le creează probleme și șoferilor, obligați să circule pe un sens de mers nemodernizat.
6. Lipsa de comunicare dintre municipalitate, firma de construcții și firmele din zonă.

Megalicitația de zece milioane de euro

Asfaltarea de pe strada Râului face parte din contractul de circa zece milioane de euro din fonduri europene alocate pentru reabilitarea străzilor Râului, Caracal şi Bariera Vâlcii din Craiova. Contractul a fost câştigat de consorţiul de firme format din Tel Drum SA – Dancor Romconstruct SRL – Imob Lux Construct SRL – Garden Center SRL. Durata de execuţie a lucrărilor va fi de 18 luni – strada Râului, nouă luni – strada Bariera Vâlcii şi cinci luni – strada Caracal. Firmele și-au împărțit între ele tronsoanele pe care lucrează. Până în prezent, reabilitarea străzii Bariera Vâlcii nu a început din cauza unor întârzieri la lucrările de canalizare din zonă. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS