16.4 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAutoritățile din Dolj, responsabile de sănătatea consumatorilor, încearcă să iasă din amorțeală

Autoritățile din Dolj, responsabile de sănătatea consumatorilor, încearcă să iasă din amorțeală

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC), Direcţia de Sănătate Publică (DSP) sau Direcţia Sanitar-Veterinară şi de Siguranţa Alimentelor (DSVSA) din judeţul Dolj? Unde putem găsi rezolvare în momentul în care descoperim că un produs cumpărat este alterat, ieşit din termenul de valabilitate sau că serviciile oferite de un restaurant nu respectă condiţiile minime de igienă?

Săptămâna trecută, în Gazeta de Sud vă prezentam cazul unei tinere din Craiova care a cumpărat preparate de la un supermarket craiovean și care a susținut că în interiorul șniţelului a găsit viermi. Pentru a reclama cele descoperite, tânăra a fost nevoită să apeleze la toate instituțiile abilitate în controlul produselor alimentare, fără ca însă să-și găsească dreptatea. A fost practic cuvântul ei, susţinut în van de toţi cei cărora le-a arătat produsul cu viermi, împotriva cuvântului supermarketului. Pentru a sesiza cele descoperite, tânăra a sunat prima dată la CJPC Dolj. Fiind trecut însă de ora 17.00, nu a răspuns nimeni. A mers apoi cu produsele la poliţie pentru a cere sprijin. Nefiind de competenţa acestei instituţii, a fost îndrumată să sune la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Nu a rezolvat însă mare lucru, fiind sfătuită să trimită o petiţie scrisă prin care să reclame faptele constatate. A ajuns apoi la redacţia Gazetei de Sud, mânată de dorinţa de a-şi spune povestea şi, mai presus de orice, din dorința ca alţi clienţi să nu păţească la fel. La apelul redactorilor GdS, la supermarketul incriminat a venit o echipă a CJPC Dolj. După verificarea de către inspectori și a celorlalte produse similare din supermarket, tânăra a fost îndrumată să meargă acasă cu produsul cumpărat, să îl depoziteze la rece, într-un frigider, pentru a-l aduce apoi luni dimineaţa la laboratorul DSV Dolj în vederea efectuării analizei. Potrivit reprezentanților CJPC, DSVSA era instituția abilitată în efectuarea controalelor atunci când vine vorba de produse de origine animală. Luni însă, proba tinerei nu a fost primită la analiză, deoarece era prea târziu pentru un produs preparat cumpărat vineri seara, iar rezultatul ar fi fost neconcludent având în vedere că pe acel şniţel puseseră mâna mai multe persoane… Cazul menţionat este doar un exemplu. Mulți cititori ai Gazetei de Sud au comentat la acest articol, sesizând fapte similare.

„Nu avem competenţa de a ne exprima direct asupra produselor de origine animală vândute vrac“

Având în vedere cele întâmplate, dorim să explicăm cititorilor Gazetei de Sud care este competenţa CJPC, DSP sau DSV. În primul rând, trebuie să ştiţi că reclamaţiile şi sesizările adresate CJPC pot fi depuse doar de consumatori persoane fizice. Orice petiţie anonimă sau în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează. În subordinea acestei instituţii revin probleme ce ţin de bunuri alimentare, nealimentare, prestări servicii alimentare şi prestări de servicii nealimentare. „Nu avem competenţa de a ne exprima direct din punct de vedere organoleptic asupra produselor de origine animală vândute vrac sau, de exemplu, asupra caracteristicilor organoleptice ale materiilor prime care sunt folosite la diferite preparate. La fel cum nu ne putem exprima asupra produselor preparate sub diverse forme, a mâncărurilor. Noi putem interveni doar după ce avem rezultatul analizei, după ce DSVSA preia proba, efectuează analiza produsului la laboratorul autorizat pe care îl deține. Instituția noastră nu dispune de un asemenea laborator“, a precizat Dan Vasile, comisar superior la CJPC Dolj.
Potrivit reprezentanților CJPC, în judeţul Dolj există laboratorul DSVSA care poate face analize complete şi un laborator ceva mai mic, ce aparține DSP. În ceea ce priveşte problemele ce ţin strict de CJPC Dolj, doljenii se pot adresa comisarilor de luni până vineri, între orele 9.00 – 17.00, cu o sesizare telefonică la numărul 0251. 510.400, prin e-mail, la adresa reclamatii. [email protected], printr-o scrisoare sau direct la sediul instituţiei, unde trebuie să completeze o fişă-tip conform procedurii impuse de ANPC.

Inspectorii CJPC Dolj verifică etichetele

Pentru a înțelege mai bine rolul comisarilor CJPC Dolj, reprezentanții acestei instituții au menţionat faptul că au rolul de a verifica modul de informare a consumatorilor, modalitatea de respectare a normelor impuse producătorilor. „Pe scurt, verificăm dacă fiecare produs preambalat are menţionate denumirea produsului, adresa producătorului, telefonul de contact al acestuia, ingredientele pe care le conţine produsul scos la comercializare. Este extrem de important ca pe etichetă să fie menționate ingredientele alergene pe care le poate conţine produsul pentru că acesta poate fi consumat de persoane care au probleme de sănătate şi care pot prezenta reacţii adverse la anumiţi aditivi alimentari. Verificăm dacă este menţionat gramajul, preţul la care se comercializează produsul care trebuie să fie exprimat în lei/bucată şi lei/kilogram, termenul de valabilitate. În cazul produselor alimentare, acesta se exprimă sub două forme: data-limită de consum şi data durabilităţii minimale. În Dolj, avem foarte puţine sesizări privind produsele alimentare“, a adăugat Dan Vasile. 85-90% dintre reclamaţiile primite de CJPC Dolj sunt pentru produse şi servicii nealimentare: produse electrocasnice care au fost achiziţionate şi care au defecţiuni în perioada garanţiei sau postgaranţiei şi reclamaţii în ceea ce priveşte serviciile: energie, telefonie, gaze. Trebuie să știți că este foarte important însă ca în momentul în care achiziţionaţi un produs electrocasnic să solicitaţi neapărat certificatul de garanţie al produsului care trebuie să fie de minimum doi ani, aşa cum spune legea.

99% dintre angajaţii CJPC Dolj sunt ingineri

Pentru a înțelege de ce rolul CJPC Dolj este mai mult de informare a consumatorilor, reprezentanții CJPC Dolj au explicat astfel: „Comisarii nu sunt experţi, au rol de agenţi constatatori. 99% dintre ei sunt absolvenţi de studii superioare, ingineri, iar unul este veterinar“. În urma sesizărilor primite pe adresa Gazetei de Sud, reprezentanții CJPC Dolj au solicitat Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor achiziționarea unui laborator mobil pentru zona Sud-Vest Oltenia. „Mai mult decât atât, pentru zilele declarate libere, la nivelul regiunii, s-a stabilit ca fiecare comisariat judeţean să aibă o echipă de intervenţie. În ceea ce priveşte problemele apărute pe timpul nopţii, comisarii îi sfătuiesc pe doljeni să sesizeze ANPC care va direcţiona apelul la un comisar local. Atragem atenţia craiovenilor să nu cumpere sub nici o formă produse vândute la colţul străzii, deoarece riscul la care se expun este foarte mare. Pentru comercianţii care nu vând în locuri autorizate putem dispune sancţiuni, această competenţă o are de altfel şi poliţia comunitară. Sunt persoane care comercializează lapte, ouă, produse în general de origine animală în condiţii improprii, chiar în pieţe, dar nu în spaţiile special destinate acestora. Oamenii trebuie să ştie însă că fiecare piaţă dispune de un un birou al medicilor veterinari care trebuie să îşi dea practic avizul pentru ca orice persoană să poată vinde. În momentul în care cumpără un produs de origine animală care li se pare neconform, oamenii pot să meargă imediat la centrul DSV care este deschis în incinta pieței“, a adăugat Dan Vasile. În cazul în care analizele de laborator confirmă cele sesizate de client, DSV poate dispune retragerea întregului lot de carne de la vânzare şi aplicarea amenzilor contravenţionale. În plus, clientul care sesizează calitatea sau valabilitatea unui produs trebuie să prezinte obligatoriu documentele probatorii provenienţei produsului, respectiv factură fiscală, bon fiscal sau chitanţă, contract, certificat de garanţie sau alte documente, după caz. În ultimele trei luni, reprezentanții CJPC Dolj au menționat că au eliberat 329 de procese-verbale de constatare a contravenției, aplicând 228 de sancțiuni însumând o valoare de 292.000 de lei.

DSP Dolj urmărește respectarea condițiilor de igienă

În ceea ce privește DSP Dolj, aceasta are ca atribuții principale prevenirea, supravegherea, controlul și raportarea bolilor transmisibile, asigurând instruirea personalului medico-sanitar și constituirea rezervei antiepidemice; managementul și monitorizarea programului de imunizări pentru copii și adulți; asigurarea activității epidemiologice în situații de urgență provocate de calamități naturale în colaborare cu rețeaua de asistență medicală primară și de specialitate. „Noi urmărim practic dacă se respectă condițiile de igienă. La alimente facem determinări privind aditivii, intervenim în caz de toxiinfecții alimentare, atunci când este vorba practic de focare cu astfel de probleme. De exemplu, o toxiinfecție alimentară apărută după un eveniment, la un restaurant. Mesenii ajung la spital, sunt diagnosticați cu toxiinfecții, iar în acel moment suntem anunțați să intervenim să efectuăm analize din probele de mâncare pe care comercianții sunt obligați să le stocheze în frigider 40 de ore. Avem, de asemenea, rolul de a recolta probe de la personalul care a manipulat produsele și, respectiv, a servit la mese. Laboratorul nostru efectuează analize strict pentru depistarea cauzelor toxiinfecţiilor alimentare. Pentru acest set de analize am și fost acreditaţi. Pentru produse alimentare efectuăm şase analize, în rest efectuăm analiza apei, analize de sânge, determinarea încărcăturii microbiene de pe suprafeţe şi din aer, şi altele de acest tip. Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor asigură controlul calităţii şi siguranţei produselor alimentare la nivelul fermelor de creştere a animalelor, fermelor vegetale, unităţilor de procesare, de producţie şi depozitare, unităţilor de comercializare şi vânzare cu amănuntul, unităţilor de alimentaţie publică şi colectivă, pieţe, târguri, oboare. În schimb, Direcţiile de Sănătate Publică analizează probele alimentare păstrate în frigider timp de 48 de ore sau alte alimente suspecte a fi produse în unităţile de alimentaţie publică sau în focare familiale“, a precizat dr. Ştefan Popescu, purtător de cuvânt al DSP Dolj.
Cele mai multe analize efectuate de DSP Dolj în acest an au vizat controale tematice, pe alimente s-au prelevat 47 de probe și au fost efectuate 291 de controale. Analize organoleptice au fost efectuate 256, dintre care 134 la cerere.

Solicitați ofițerului de serviciu de la DSV depozitarea produsu-lui cumpărat pentru efectuarea analizei

La DSVSA Dolj puteți apela în fiecare zi între orele 8.30 – 20.00. Reprezentanții acestei instituții ne-au asigurat de faptul că în această instituţie, în acest interval orar, există un ofiţer de serviciu care poate prelua şi depozita produsul la temperatura optimă până la efectuarea analizei. „În cazul în care există suspiciuni cu privire la produsele de origine animală, putem lua măsuri şi efectua analize. Craiovenii au dreptul să aducă, o probă pentru analiză la laboratorul nostrucontra cost, însă în cel mai scurt timp posibil, fără ca aceasta să fie manipulată de mai multe persoane. Rolul instituţiei noastre este de a verifica produsele de origine animală de la momentul tăierii până la depozitare. Atunci când vorbim de un produs preparat, atribuţia cade în sarcina DSP. Orice supermarket, restaurant, local de alimentaţie publică are obligaţia de a păstra într-un frigider probe din mâncarea gătită. În plus, fiecare supermarket sau piață dispune de un medic veterinar la care doljenii se pot adresa în cazul în care constată că produsul de origine animală cumpărat este neconform“, a menţionat Andrei Butaru, director DSV Dolj.

Din lipsă de personal nu există serviciu de permanență

Am consideart oportun să aflăm și părerea prefectului de Dolj cu privire la faptul că în acest moment nu există serviciu de permanență pentru sesizările privind alimentele scoase la comercializare. „În primul rând, toate instituțiile CJPC Dolj, DSVSA și DSP au rol de control în alimentație publică și au obligația să răspundă apelurilor dumneavoastră. Până la ora 17.00 sunați la CJPC Dolj, apoi folosiți telefonul telverde deschis de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului 021/9551 care va prelua sesizarea și va anunța un inspector local. La DSV există ofițer de serviciu până la ora 20.00. Apoi, cei care cumpără din piețe produse de origine animală trebuie să se adreseze neapărat medicilor veterinari. Există cinci puncte DSV în piețele craiovene în care aceștia pot fi găsiți, inclusiv sâmbăta și duminica, până la ora 12.00“, a precizat Nicolae Sorin Răducan, prefectul de Dolj. Mai mult decât atât, reprezentantul guvernului în teritoriu a menționat faptul că serviciul de permanență nu funcționează în Dolj din lipsă de personal. „Practic, organigrama nu le permite acest lucru. Medicii veterinari delegați la sfârșit de săptămână să monitorizeze activitatea în centrele din piețe nu sunt plătiți, apoi în perioada verii vorbim de un deficit și mai mare de personal din cauza concediilor. Ideal ar fi să avem, la nivelul județului, un serviciu de tipul telefonul cetățeanului pe care îl are primăria care să preia toate apelurile și să le direcționeze în funcție de nevoile omului. La primul colegiu prefectural voi ridica această problemă și vom încerca găsirea unor soluții“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS