17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalIluminatul public în Craiova, atribuit temporar fără licitaţie

Iluminatul public în Craiova, atribuit temporar fără licitaţie

CL Craiova a aprobat ieri încredinţarea prin negociere directă a contractului de delegare pentru mentenanţa sistemului de iluminat public pe patru luni, până la organizarea unei licitaţii. Proiectul de hotărâre a avut opinii pro şi contra în şedinţa CL.

Consiliul Local (CL) Craiova a avut, pe ordinea de zi a şedinţei de joi, 40 de proiecte de hotărâre, cele mai disputate fiind legate de chioşcurile din oraş, viitorul stadion „Ion Oblemenco“, blocurile de locuinţe pentru tineri şi iluminatul public. Consilierii au votat aproape în unanimitate pentru prelungirea contractelor de închiriere în cazul unor construcţii provizorii (chioşcuri, garaje), pentru darea în folosinţa gratuită a Companiei Naţionale de Investiţii (CNI) SA a terenului de pe bulevardul Ştirbei Vodă nr. 34, pentru ridicarea noului stadion, dar şi pentru concesionarea prin licitaţie a 6,7 hectare de pe strada Caracal nr. 132 – pentru ridicarea viitorului cartier de locuinţe. Un alt punct important s-a referit la atribuirea prin negociere directă (fără publicarea unui anunţ de participare) a contractului de delegare pentru activitatea de întreţinere-menţinere a sistemului de iluminat public în municipiul Craiova, pentru o perioadă de patru luni, „dar nu mai târziu de data atribuirii contractului de delegare prin concesiune a serviciului de iluminat public“.

„Poate găsim o firmă de casă“

Punctul aflat pe ordinea de zi a fost adoptat, însă a prilejuit un schimb de replici între consilierul Dan Cherciu (PNL), viceprimarul Mihai Genoiu (UNPR) şi primarul Lia Olguţa Vasilescu (PSD). „Este vorba de un contract de încredinţare directă, invocându-se starea de urgenţă, starea excepţională. Ştiu că PSD-ului îi place foarte mult să invoce aceste încredinţări directe. De această dată, vorbim despre un contract despre care ştiam că expiră de câţiva ani. Noi pe 22 februarie, când încetează contractul cu cei de la Luxten, constatăm că nimeni nu are posibilitatea să asigure această întreţinere. (…) De ce până acum nu s-au făcut toate diligenţele să ţinem şi noi o licitaţie şi să vină firme într-adevăr renumite. Acum facem încredinţare directă şi mă întreb care firmă din Craiova are capacitatea administrativă şi experienţa necesară să asigure întreţinerea iluminatului public, care până acum a fost un monopol. Poate găsim o firmă de casă, care are pe hârtie un excavator şi cinci sape. Şi atunci, disperaţi, vom încredinţa direct acestei firme“, a spus Cherciu. Viceprimarul Genoiu a reluat etapele parcurse până acum în această problemă. „Contractul cu Luxten, ştiţi bine că s-a făcut prost. În momentul în care acest contract s-a întrerupt în felul în care s-a întrerupt, caietul de sarcini pentru desfăşurarea licitaţiei s-a întocmit într-un timp record. Vechiul contract cu Luxten cuprinde trei capitole (investiţii, mentenanţă şi furnizare de energie). Iluminatul rămânea în aer, în primul rând din cauza acestei furnizări de energie. Şi s-a făcut o procedură foarte rapidă, din punctul meu de vedere foarte corectă, şi pe principiul că de la 1 ianuarie 2014 piaţa de energie a devenit liberă şi pentru administraţia publică şi s-a cumpărat de pe bursă energie. Vreau să vă spun că s-a cumpărat la un preţ cu 30% mai mic decât o cumpăram prin contractul cu Luxten. (…) A menţine sub tensiune un oraş fără o asistenţă însemna un risc foarte mare. Deoarece procedura de licitaţie este foarte greoaie (…) am constatat importanţa acestui service pentru mentenanţă. (…) Eu sunt convins că mentenanţa care se va face în perioada de provizorat se va face mult mai ieftin decât a fost în perioada contractului cu Luxten. Cel puţin la jumătate o vom scoate. Din punctul meu de vedere, chiar este un caz de forţă majoră“, a afirmat Genoiu.

„Se ştia că acest contract expiră“

În legătură cu problema iluminatului public, primarul Lia Olguţa Vasilescu a spus: „Înţeleg că nu este bine că luăm energie de pe bursă. Eu nu cred că există modalitate de licitaţie mai bună decât bursa. Înţeleg că nu este bine că ieşim dintr-un contract cu Luxten şi că reuşim să achiziţionăm energie cu 30% mai ieftină. Înţeleg că ar trebui să prelungim contractul cu Luxten, care ne-a făcut în iarnă pocinogul că ne-a lăsat fără iluminatul de sărbători şi era obligaţie contractuală a lor să-l asigure“. Consilierul Dan Cherciu a susţinut că nu acesta era fondul problemei. „Doamnă primar, aţi înţeles cu totul altceva decât am vrut eu să spun. Eu nu am făcut referire la modalitatea de achiziţie a energiei. Se ştia că acest contract expiră de la începutul mandatului dumneavoastră. Dacă de atunci se începea redactarea caietului de sarcini, eu sunt convins că am fi ajuns să ţinem licitaţia. Şi este foarte bine că reuşim preţuri mult mai scăzute. Nu am spus niciodată să cumpărăm ceva mai scump. Ceea ce noi am spus este ca aceste proceduri să se desfăşoare la timp, iar funcţionarii care primesc salarii să ştie că urmează să expire un astfel de contract, să cunoască faptul că procedurile de licitaţii din România sunt lungi şi greoaie şi atunci să se apuce la timp de treabă“, a mai spus acesta.

„Sunt cauze absolut obiective“

Primarul Lia Olguţa Vasilescu a replicat: „Ca să fiţi convins că ne-am făcut treaba, vreau să vă spun că din momentul în care ştiam că acest contract va expira s-a făcut un studiu de fezabilitate cu trei variante, unul doar cu mentenanţă, altul cu schimbarea unei părţi a sistemului şi altul cu schimbarea în totalitate a sistemului pe LED-uri. Însă preţurile la LED-uri erau foarte mari pentru noi (70 de milioane de euro). Am aşteptat să se deschidă axele de finanţare de la UE, ca să vedem dacă putem să facem această investiţie pe fonduri europene şi în funcţie de asta să vedem ce prevedem în caietul de sarcini. Şi acestea au fost cauzele care au dus la întârziere. Am vrut să facem iluminat pe LED-uri cu schimbarea sistemului în tot oraşul, dar nu ne permitem această investiţie. Mai mult decât atât, aşa cum probabil ştiţi, la ora actuală orice formă de leasing sau de împrumut, inclusiv un astfel de contract care ne-ar fi dus pe o perioadă de zece ani cu achiziţia acestui sistem de LED-uri, trebuie să treacă printr-o comisie de avizare la nivel naţional. Şi, din păcate, în ultimii doi ani nu s-a mai dat acceptul pentru nici o municipalitate să facă un împrumut. Sunt cauze absolut obiective, care nu pot fi imputate nimănui. Dar ce pot să vă asigur este că facem totul conform legilor în vigoare şi că încercăm să apărăm banul public. Ca dovadă că – iată – e mai ieftin“.
În referatul de specialitate ataşat proiectului de hotărâre se precizează că procedura de atribuire fără licitaţie respectă OUG nr. 34/2006 privind achiziţiile publice. Situaţia de necesitate este dată de „obligativitatea prestării activităţii de întreţinere-menţinere a sistemului de iluminat pentru a evita apariţia problemelor, cum ar fi scăderea gradului de civilizaţie a confortului şi a calităţii vieţii, scăderea gradului de securitate individuală şi colectivă în cadrul comunităţilor locale, precum şi a gradului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi pietonale“. Perioada de patru luni pe care se va încheia contractul de delegare este apreciată ca fiind „perioada necesară organizării procedurii de licitaţie deschisă, în vederea atribuirii contractului de delegare“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS