1.7 C
Craiova
vineri, 27 ianuarie, 2023

Sensul giratoriu

Pentru ca în viitorul apropiat a conduce repede şi bine, adică corect, să nu devină o ghiduşie, vă invit aici, unde o să găsiţi accidente comentate, atitudini deştepte, imbecilităţi ale nesimţiţilor, sfaturi şi legislaţie. Scopul celor scrise aici e să ne facă să ajungem cu maşina întregi, liniştiţi şi chiar la vreme exact acolo unde ne-am propus. Dar cel mai important lucru, în situaţia dată – în care autorităţilor pare să nu le pese – e să ne fluidizăm SINGURI circulaţia rutieră.

Ce spune legea despre sensul giratoriu?

Legislaţia în privinţa circulaţiei în sensul giratoriu este superficială. Sunt doar patru referiri la sensul giratoriu, dintre care două se suprapun. OUG nr. 195/2002, republicată şi remodificată, care defineşte la art. 55 sensul giratoriu ca o intersecţie cu circulaţie dirijată, şi art. 57, alin. 4. În intersecţiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie. Şi Regulamentul de aplicare prevede la art. 167. – Nu are prioritate de trecere:  e) vehiculul care intră într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia (repetă cu alte cuvinte art. 57 redat mai sus) şi art. 174 f) – Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor în intersecţii, inclusiv cele cu sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de cinci metri de colţul intersecţiei.

Cum fluidizăm NOI, şoferii, sensul giratoriu?

Încercaţi să intraţi în sensul giratoriu fără să opriţi! În general, în sensul giratoriu avem cedează trecerea şi nu suntem obligaţi să oprim maşina pentru a acorda prioritate şi de aceea fluidizarea apare când DOAR încetinim, acordăm prioritatea celor aflaţi în sensul giratoriu însă, în funcţie de situaţia concretă, să încercăm să nu oprim. Dacă nu oprim, parcurgem mai repede sensul giratoriu şi consumăm mai puţin combustibil pentru că nu mai pornim de la viteza zero, ci de la 5-30 km/h. Şi având ceva viteză ne integrăm mai uşor în traficul din sensul giratoriu, între alte două maşini, decât dacă plecăm de pe loc.

Alegem banda corectă la intrarea în sensul giratoriu!

La noi puţine intersecţii depăşesc trei benzi la intrare şi de aceea voi considera o astfel de intersecţie în cruce cu sens giratoriu unde intrarea şi ieşirea se fac pe trei benzi. Vrem să ieşim la prima ieşire, la dreapta, ne încadrăm la intrare pe prima bandă şi urmăm o traiectorie cât mai pe dreapta. Vrem să mergem înainte şi să urmăm a doua ieşire din sensul giratoriu, ne plasăm pe prima bandă (de unde intrăm mai uşor) sau pe a doua bandă. Vrem să ieşim la a treia ieşire din sensul giratoriu, ne încadrăm la intrare pe a treia bandă. Chiar dacă nu sunt marcate benzile, în sensul giratoriu pot circula concomitent două sau trei autovehicule, unul în dreptul celuilalt, pe cele două-trei benzi ale sensului giratoriu, cel de pe banda întâi făcând la dreapta, cel de pe mijloc înainte şi cel de pe a III-a la stânga.

Semnalizăm în sensul giratoriu!

Dacă facem la dreapta şi nu semnalizăm dreapta, cel care aşteaptă pe ieşirea noastră din sensul giratoriu să ne dea prioritate nu va şti că poate porni pentru că noi nu trecem prin faţa sa şi nu trebuie să ne cedeze trecerea, va crede că trebuie să ne dea prioritate şi astfel traficul e îngreunat. Când intraţi în sensul giratoriu pentru orice direcţie, alta decât dreapta, semnalizaţi stânga până când treceţi de toţi cei care trebuie să vă acorde prioritate şi apoi semnalizaţi dreapta.
Procedând astfel singuri ne facem viaţa de şoferi mai bună şi dublăm sau chiar triplăm numărul de autovehicule ce trec prin sensurile giratorii la orele de vârf.

(Mâine vom comenta dacă uliţa e a lui Ta’c-su)

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS