• Ministrul educatiei si cercetarii, Mircea Miclea, nu renunta la desfiintarea titularizarii • Descentralizarea invatamintului preuniversitar, program – pilot in opt judete, printre care se afla si Doljul • Din invatamintul doljean dispar etapele de pretransfer, transfer pentru restringere de activitate si detasarea • Cadrele didactice sint „la mina“ directorului (managerului) scolii unde sustin concursul pe post


Descentralizarea invatamintului preuniversitar, un program- pilot al Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC) in citeva judete din tara, pune cadrele didactice pe jar. Multi profesori se declara bulversati de ceea ce va urma. Ieri, la sedinta Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Dolj cu directorii celor 242 de unitati de invatamint cu personalitate juridica, oamenii si-au spus punctul de vedere in legatura cu acest subiect fierbinte. „Sintem in ceata. Bijbiim si noi pentru a afla mai multe detalii despre aceasta noua reforma a lui Miclea. Ce se va intimpla cu oamenii din invatamint atunci cind nu vor mai avea statutul de titular decit pe un an?“, au comentat mai multi profesori. Unii au avut indrazneala sa spuna ca, intr-adevar, scoala apartine comunitatii, dar Miclea ii neglijeaza pe cei care activeaza in unitate. Totodata, cadrele didactice doljene „i-au sugerat“ ministrului educatiei sa nu mai vorbeasca de o strategia de descentralizare, ci de una de dezorganizare. „Ministrul considera ca noi, profesorii, trecem prin prea putine examene. Am devenit simple instrumente de lucru, simpli prestatori de servicii, iar scoala, prin reforma aleasa de Miclea, devine furnizor de informatii“, a declarat Marin Ilie, profesor la o unitate de invatamint din Dolj.


Titularizarea noastra unde e?


Faptul ca, prin descentralizarea invatamintului preuniversitar, directorul de scoala, actualul manager, capata puteri depline- el incadreaza, el destituie- agita si mai mult spiritele deja infierbintate. „Dascalii nu stiu ce-i asteapta. Prin acest sistem modern, Miclea nu face altceva decit sa desfiinteze de pe harta Doljului anumite incadrari/posturi ale profesorilor“, a precizat Ion Bebe Cepoi, lider al Federatiei Sindicatelor din Invatamint „Spiru Haret“, filiala Dolj. El a mai spus ca vechiul titular, daca are ghinionul ca managerul scolii sa nu-l placa, paraseste automat institutia. Mai grav este faptul ca fostul titular nu mai are dreptul la etapa de pretransferare, transferare sau detasare. „Directorul, in urma unei evaluari, ale carei etape nu sint in prezent cunoscute, decide daca angajatul ramine sau nu pe post. Cel eliminat din sistem sta pe tusa. Nu are drept decit peste un an sa candideze la un post, pe o singura scoala, daca acea catedra este vacanta. Si tot asa, de la an la an“, a explicat Cepoi.


Somer cu diploma


Potrivit Legii Calitatii Invatamintului, din 25 iulie 2005, o comisie din care fac parte un reprezentant al parintilor, un consilier local sau chiar primarul localitatii are sarcina sa-l evalueze pe profesor. Potrivit profesorilor, daca dascalul are trecere la director, primar sau consilier, cu certitudine va ramine titular pe post. Daca situatia sta, din pacate, altfel, cel evaluat este eliminat din sistem si devine „somer cu diploma“. „Daca legislatia, la care inca se lucreaza, a descentralizarii invatamintului, este aplicata de cei din conducere asa cum trebuie si nu dupa alte criterii, atunci totul se va dovedi de bun augur“, a concluzionat directorul Colegiului National „Gheorghe Chitu“ din Craiova, Anghel Petrescu.


Si pentru ca bugetul unitatilor de invatamint este „dirijat“ de consiliile locale, edilii comunelor vor cauta sa inlocuiasca profesorul navetist cu unul din localitate. Astfel, se elimina din start decontarea abonamentelor pe mijloacele de transport. O solutie salvatoare chiar si in cazul in care profesorul localnic este mai slab pregatit decit cel navetist.