9.7 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalUn tir incarcat cu azotat de amoniu s-a rasturnat la Colonesti - Olt

Un tir incarcat cu azotat de amoniu s-a rasturnat la Colonesti – Olt

• O remorca incarcata cu 400 de saci de azotat de amoniu s-a rasturnat la Colonesti • Cabina in care se afla soferul a fost transformata intr-o gramada de fiare contorsionate, zdrobind corpul victimei • Politistii incearca sa afle traseul azotatului de amoniu, singurul lucru cert fiind ca marfa trebuia sa ajunga la Craiova • Patronul firmei careia ii apartine utilajul a refuzat, initial, sa coopereze cu autoritatile • Marfa din remorca nu avea nici un document de insotire • Dupa tragedia de la Mihailesti din 24 mai 2004, transportul substantelor periculoase a fost interzis pe timpul noptii • O cisterna incarcata cu 24 de tone de ENOL 103, o substanta asemanatoare benzinei, s-a rasturnat la Slatina


Autoritatile din judetul Olt s-au aflat in alerta maxima in noaptea de luni spre marti dupa ce, in decurs de numai 40 de minute, doua autovehicule incarcate cu substante inflamabile (azotat de amoniu si ENOL 103 – substanta asemanatoare cu benzina) au fost implicate in doua accidente rutiere ce se puteau solda cu urmari din cele mai grave.


Primul accident a avut loc pe raza localitatii Colonesti, unde un autotren incarcat cu 400 de saci de azotat de amoniu s-a ciocnit frontal cu un tir. Claudiu Marian Riza, de 38 de ani, din Craiova, plecase din Pitesti si se indrepta spre Craiova. El conducea un autotren marca Volvo, cu numarul de inmatriculare temporar DJ 1895, care tracta o remorca incarcata cu aproape 20 de tone de azotat de amoniu. Autotrenul si remorca apartineau firmei SC YONUMI TRANS SRL din Craiova. In jurul orelor 22.30, pe DN 65-E 574, pe raza comunei Colonesti, din cauza oboselii si a neatentiei soferului, autotrenul a intrat in coliziune cu un autotir marca Mercedes, avind numarul de inmatriculare MM-14-CZM, condus regulamentar din sens opus de catre Vasile Cimpean, de 37 de ani, din localitatea Satulung, judetul Maramures.


In urma coliziunii deosebit de puternice, cabina in care se afla Claudiu Marian Riza a fost transformata intr-o gramada de fiare contorsionate, conducatorul auto fiind zdrobit. Nici soferul autotirului Mercedes nu a scapat nevatamat, dar ranile suferite de acesta nu au impus internarea, desi Vasile Cimpean a fost transportat la Spitalul Judetean din Slatina.


„Permanent a existat pericolul producerii unei explozii“


La fata locului a sosit o echipa mixta alcatuita din specialisti ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Matei Basarab“ Slatina, IJP Olt si ai prefecturii. Nicolae Calin, seful Autoritatii Rutiere Române Olt, a spus ca, imediat dupa ce fortele de interventia au ajuns la fata locului, s-a luat masura izolarii perimetrului si a celor 400 de saci cu azotat de amoniu pentru a-i indeparta de eventualele scurgeri de motorina. Semiremorca incarcata cu azotat de amoniu a fost transportata la zece kilometri de locul accidentului, in afara partii carosabile, fiind pazita de jandarmi si pompieri.


„Imediat ce am ajuns la fata locului am decuplat de la autotren remorca incarcata cu azotat de amoniu si am adunat de pe jos sacii care cazusera. Permanent a existat pericolul producerii unei explozii precum cea de la Mihailesti, dar am avut sansa. Spre deosebire de anul trecut, de data aceasta nu am avut un incendiu la fata locului, altfel am fi avut o noua tragedie. Tinind cont de cantitatea de azotat de amoniu transportata, s-ar fi creat, in urma exploziei, au crater de peste zece metri si ar fi fost afectat totul pe o raza de peste doi kilometri. Din fericire, repet, am avut sansa ca nu izbucnit un incendiu“, a declarat Nicolae Calin. Acesta a precizat ca intreaga cantitate de azotat de amoniu nu avea nici un document de insotire a marfii (aviz, factura fiscala etc.).


Subprefectul de Olt, Gigel Stirbu, prezent si el la locul accidentului, a trecut prin al doilea mare incident din cariera de demnitar, dupa ce duminica a fost implicat intr-un accident rutier la 20 de kilometri de Slatina. „Nu este posibil ca asemenea transporturi sa mai aiba loc pe soselele tarii! Din cite stiu, astfel de curse au fost interzise printr-un act normativ. Dar vad ca unii patroni uita de lege“, a spus subprefectul de Olt. Surse autorizate din cadrul IJP Olt au spus ca azotatul de amoniu a fost fabricat la Combinatul de la Isalnita-Dolj.


A intrat in sant pentru a face loc echipajelor de interventie


Cel de-al doilea accident s-a petrecut la intrarea in municipiul Slatina, dinspre Pitesti. O autocisterna incarcata cu 24 de tone de substanta inflamabila folosita la producerea bitumului asfaltic s-a rasturnat intr-un sant. Potrivit informatiilor furnizate de subcomisarul Claudia Radu, purtator de cuvint al IJP Olt, soferul autocisternei, Ranko Bobic, de 30 de ani, originar din localitatea Dubica-Knejica, Bosnia – Hertegovina, intrase in tara pe la punctul de trecere a frontierei Portile de Fier I, pe 27 ianuarie. Acesta conducea un autotren marca MAN, cu numarul 372-A-422, care tracta o cisterna incarcata cu 24 de tone de ENOL 103, substanta clasata ca fiind deosebit de inflamabila si asemanatoare, din acest punct de vedere, cu benzina.


„Incidentul a avut loc ca urmare a faptului ca soferul a intentionat sa creeze spatiu echipajelor de interventie care se grabeau sa ajunga la Colonesti. Probabil din neatentie, soferul s-a apropiat prea mult de marginea santului si autovehiculul a derapat, rasturnindu-se in marginea santului“, a spus Claudia Radu.


Purtatorul de cuvint al IJP Olt a precizat ca marfa a fost livrata de SC ASTRA SRL din Ploiesti si urma sa ajunga in Bosnia – Hertegovina. Si aici s-au deplasat echipaje speciale de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „Matei Basarab“ Slatina si de la Agentia pentru Protectia Mediului Olt. Dorin Rogojinaru, seful APM, a spus ca norocul si-a spus inca o data cuvintul: „Am avut de doua ori noroc: o data la Colonesti, ca nu a fost incendiu, si o data la Slatina, ca nu s-a produs nici o fisura la cisterna. In caz contrar, s-ar fi provocat o catastrofa la marginea municipiului. Era de ajuns ca autovehiculul sa intre intr-un copac sau un stilp si… cine stie ce s-ar fi intimplat!“. Si la Slatina, echipajele speciale au intervenit pentru repunerea pe pozitie a autocisternei si asigurarea masurilor de preintimpinare a producerii unor scintei ce ar fi putut incendia incarcatura. Readucerea pe carosabil a cisternei a avut loc de dimineata, circulatia rutiera in zona fiind intrerupta pentru cel putin o jumatate de ora. Politie Economica si Agentia Rutiera Româna verifica daca soferul bosniac avea documente de insotire a marfii.


Legislatie tratata cu dispret


Incidentul produs pe raza localitatii Colonesti readuce in atentie tragedia de la Mihailesti din 24 mai 2004. Imediat dupa producerea deflagratiei de la Mihailesti, autoritatile au luat unele masuri de imbunatatire a legislatiei in domeniu. Astfel a aparut HG nr. 890/2004, data publicitatii pe 17 iunie anul trecut, care modifica OUG nr. 195 privind circulatia pe drumurile publice. Una din masurile adoptate de autoritati a constat in interzicerea circulatiei vehiculelor care transporta marfuri periculoase intre orele 22.00 si 5.00, precum si in zilele de simbata, duminica sau in timpul sarbatorilor legale. Sanctiunea pentru incalcarea dispozitiilor legale este cuprinsa intre doua si opt milioane de lei, dar amenda este data numai… soferului. La acea vreme, multe firme de transport si mari companii petroliere au contestat masurile oficiale. Actul normativ accepta insa si exceptii de la regula, dar pentru acestea trebuie obtinut avizul Agentiei Teritoriale a Autoritatii Rutiere Române, al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri, precum si al inspectoratelor judetene de politie. Criteriile de acordare a unui astfel de aviz (respectiv normele de aplicare a reglementarii) ramin in continuare in asteptare, ceea ce face ca marile probleme sa ramina tot cele ale transportatorilor.


In cazul de fata, situatia este delicata pentru patronul firmei caruia ii apartinea autotrenul incarcat cu azotat de amoniu. Moartea unei persoane, lipsa documentelor financiar-fiscale de insotire a marfii, refuzul initial al patronului firmei de a colabora cu autoritatile si alte nereguli s-ar putea solda cu urmari grave pentru cei ce detin friiele afacerii in cauza. Deocamdata, politistii continua cercetarile pentru a stabili provenienta azotatului de amoniu si destinatia acestuia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS