13.3 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalSC AVIOANE SA trebuie ajutata sa vinda ceea ce poate produce

SC AVIOANE SA trebuie ajutata sa vinda ceea ce poate produce

De 12 ani, la Fabrica de Avioane din Craiova, ca de altfel la toate societatile in care statul este actionar majoritar, domneste o stare de tensiune. Teama ca-si pierd locurile de munca i-a scos de foarte multe ori pe salariati in strada. Ultima manifestare de acest gen a avut loc marti, 27 noiembrie, cind peste 1.500 de angajati au blocat Drumul European 70. In cadrul emisiunii „Craiova in direct“, difuzata joi seara la Radio Sud, pentru prima data, sindicatele si patronatul au pus degetul pe rana: Fabrica de Avioane de la Craiova trebuie lasata de catre ministerele abilitate sa-si vinda singura produsele. Atita timp cit nu poate decide cit si cui sa vinda, uzina este condamnata la faliment,iar statul trebuie sa o ajute sa produca si nu sa o impiedice.

De aproximativ 12 ani, Fabrica de Avioane Craiova este intr-o stare de letargie. Fara comenzi ferme, fara a avea posibilitatea de retehnologizare, uzina a asteptat „pomenile“ statului. In ultimii patru ani, Fabrica de Avioane de la Craiova nu a avut nici o comanda ferma, lucru care a dus la aparitia unei situatii de criza, peste 1.000 de salariati urmind sa fie disponibilizati incepind cu 1 ianuarie 2002.

Nicolae Deneanu, directorul fabricii, sustine ca atita timp cit societatea este calata pe monoprodus, somajul este iminent: „Partea delicata la Fabrica de Avioane este ca, din trei sectii de productie, doua sint strict specializate. Pentru a transforma cele doua sectii – structuri si montaj general de aeronave – este nevoie de investitii. Situatia grea de acum deriva din 1997, cind n-a existat preocuparea pentru diversificarea gamei de produse. Fara sprijin financiar si politic, nu putem pastra un numar mare de personal. Putem fi ajutati prin includerea societatii noastre pe programe de offset. Singuri nu putem rezolva problema de la Fabrica de Avioane“.

Cornel Mondea, prefectul de Dolj, este de acord ca, pentru redresarea Fabricii de Avioane, este nevoie ca societatea sa-si diversifice productia si sa fie lasata sa-si vinda singura produsele: „Din punct de vedere al actului managerial, foarte mult timp au fost blocati. Cind au fost sub tutela MApN, cind sub tutela Ministerului Industriei si Comertului. Daca ROMTEHNICA este unitatea abilitata de Ministerul Industriilor sa vinda avioane, atunci sa-si intre in rol. Daca nu, societatea sa primeasca imputernicire sa-si intre ea in acest rol. Stind la Craiova si neavind nici o informatie, neparticipind la nici o licitatie sau expozitie, niciodata n-o sa fie in stare sa isi vinda un avion in afara. Daca nu isi gasesc un partener puternic, constructor de avioane, nu vad un viitor roz al acestei societati“.

Fabrica de Avioane ar putea primi o comanda de 24 de avioane din partea MApN, comanda care i-ar asigura supravietuirea pina in 2005. Dupa aceasta situatia fabricii ar deveni din nou incerta.

Piata – inchisa pentru IAR 99 Soim

Avionul IAR 99 Soim, produs de SC AVIOANE SA din Craiova, desi este mai ieftin decit aparatele de zbor din aceeasi categorie, nu este cautat nici pe piata interna, nici pe cea externa. „Durerea noastra cea mai mare este ca nu reusim sa-l vindem. Piata de avioane militare este una foarte ciudata. O societate comerciala care fabrica avioane cum este IAR 99 SOIM nu poate sa vinda singura un asemenea produs. In jurul comertului cu arme este o intreaga filosofie si o serie intreaga de interese care vin din sfere politice si se intrepatrund inclusiv cu interese mafiote. Astazi, vinzarea unei arme este o problema deosebit de dificila. Mai ales dupa evenimentele teroriste din ultimul timp, aceasta piata este foarte bine controlata si este bine ca este asa“, spune Nicolae Deneanu.

In conditiile date, SC AVIOANE SA s-ar putea redresa doar in doua situatii: fie piata de avioane militare s-ar deschide si pentru aparatul de zbor fabricat la Craiova, fie uzina ar fi ajutata de catre stat sa se retehnologizeze pentru a-si diversifica productia. Singurul lucru cert este ca sute de salariati trebuie sa plece acasa. Daca se va materializa comanda MApN, nu va mai fi vorba de 1.100 de disponibilizati, ci probabil de 500-600 de oameni. Pentru a fi pastrati toti cei 1800 de salariati, uzina ar trebui sa produca 13 avioane pe an. Cine ar cumpara insa in fiecare an 13 avioane IAR 99 Soim?

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS