16.5 C
Craiova
duminică, 5 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCe învaţă elevii la clasa pregătitoare

Ce învaţă elevii la clasa pregătitoare

Curriculumul pentru clasa pregătitoare prevede matematică prin joc pentru copiii de 6 ani, astfel încât la intrarea în clasa I elevii să știe adunări și scăderi până la 31, numărarea din 3 în 3 sau aflarea unui termen necunoscut prin metoda balanţei. Orarul de clasa pregătitoare conține o oră de Limba română în fiecare zi, Limbă modernă, Matematică, Religie, Educație fizică, Muzică și mișcare, Arte vizuale și Dezvoltare personală.

Nu se dau teme la clasa pregătitoare, care este anul pregătitor pentru școală. La final de clasă pregătitoare, elevii susțin teste de evaluare a capacității de învățare, cu scopul de a depista precoce tulburările de învățare și de a stabili metode specifice de educație, acolo unde este cazul.

Ce materii fac elevii la clasa pregătitoare:

Comunicare în limba română             5 ore pe săptămână
Limbă modernă                                     1 oră pe săptămână
Matematică și explorarea mediului   4 ore pe săptămână
Religie                                                     1 oră pe săptămână
Educație fizică                                       2 ore pe săptămână
Muzică și mișcare                                 2 ore pe săptămână
Arte vizuale și abilități practice          2 ore pe săptămână
Dezvoltare personală                            2 ore pe săptămână
Opțional                                                   maximum 1 pe săptămână
___
Număr total de ore obligatorii pe săptămână, la Clasa pregătitoare: 19
Număr maxim de ore pe săptămână: 20

Programa școlară la Matematică și explorarea mediului

Programa școlară este obligatorie, deci învățătoarele au obligația de a preda la clasă toate conținuturile prevăzute de acest curriculum. Ce activități fac copiii în clasa pregătitoare la Matematică:

  • compararea numerelor de la 0 la 31, adunări și scăderi
  • ordonarea numerelor, crescător sau descrescător;
  • numărare cu pas dat ( ex. din 2 în 2, din 3 în 3), cu suport intuitiv (ex. pietre/frunze pe care sare o broscuţă, flori din care culege albina polen)
  • jocuri de extragere repetată a unui anumit număr de elemente dintr-o mulţime dată (ex.: „Câţi copii pot primi de la tine câte 2 baloane dacă tu ai 10 baloane?” „Un băieţel dă câte 10 jetoane celor 3 colegi ai săi. Câte a dat în total?”);
  • aflarea unui termen necunoscut, folosind metoda balanţei;
  • recunoaşterea unor figuri şi corpuri geometrice: pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi, cub, sferă, în mediul înconjurător şi în materiale tipărite;
  • completarea unui calendar pe o săptămână/ lună cu starea vremii, prin lipirea/desenarea unor simboluri – nori, soare, vânt etc
  • identificarea unor surse de electricitate (baterii, acumulatori) care asigură funcţionarea unor obiecte;
  • recunoaşterea bancnotelor de 1 leu, 5 lei, 10 lei și jocuri de gestionare a unui mic buget – pentru excursie, vizită la muzeu, plimbare în parc, vizionarea unui film etc.;

Programa școlară la Limba română pentru clasa pregătitoare

Exemple de activități pentru clasa pregătitoare, prevăzute de programa școlară națională la materia Comunicare în Limba română:

  • jocuri de rol de tipul vorbitor-ascultător, folosind păpuşi pe deget, pe mână, marionete, măşti etc
  • jocuri de mişcare pentru exersarea corectă a actului respirator, cu accent pe pronunţia corectă
  • reproducerea unui mesaj scurt cu schimbarea intonaţiei, în funcţie de intenţia de comunicare (aserţiune, întrebare, exclamaţie, supărare, bucurie etc.)
  • dramatizări ale poveştilor/ fragmentelor din basme audiate
  • jocuri de exersare a unor reguli de comunicare eficientă, civilizată: vorbire pe rând, ascultarea interlocutorului, păstrarea ideii – Exemplu: „Spune şi dă mai departe”, „Repetă şi continuă”, „Statuile vorbitoare” etc.
  • jocuri de modificare a poveştilor audiate: schimbarea succesiunii evenimentelor, modificarea finalului
  • crearea unor poveşti orale pornind de la idei/ imagini date sau desene create de copii
  • recunoaşterea şi numirea literelor mari şi mici de tipar pe diferite suporturi (tablouri, cuburi, truse de jucării, asocierea formei unui nor cu o literă)
  • exersarea musculaturii fine a mâinii şi a coordonării mişcărilor prin colorare, haşurare în interiorul unui contur, înşirare de mărgele
  • jocuri de tip labirint
  • confecţionarea unor felicitări şi bileţele cu litere de tipar rupte sau decupate din reviste, ziare etc.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS