15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieReguli noi în şcoli

Reguli noi în şcoli

Școlile vor funcționa după un noi reglementări

Comasări de clase nu numai de la specializări diferite, ci și de la profiluri diferite dacă numărul elevilor este mic, manageri care pot fi demiși prin votul Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Dolj, precum și interzicerea serviciului pe școală sunt doar câteva din modificările care intervin în unitățile de învățământ, după ce au fost aprobate prin Ordinul Ministrului Educației 3027/2018.

Regulamentul de organizare și funcționare a unităților școlare s-a modificat. Apar noutăți inclusiv în ceea ce privește formarea claselor, punându-se accent pe comasarea efectivelor mici de elevi. Sunt vizate în special situațiile de la învățământul liceal. Astfel, „în situații temeinic motivate în unitățile de învățământ liceal și profesional în care numărul elevilor de la o specializare sau domeniu de pregătire este insuficient pentru a realiza o clasă, se pot organiza clase cu dublu profil sau cu dublă specializare“. Aceste comasări se pot impune și la învățământul profesional și tehnic dual, unde o clasă poate fi formată și din trei grupe cu specializări diferite.
Reprezentanții sindicatelor spun că în astfel de situații ar fi nevoie de lămuriri suplimentare în ceea ce privește derularea procesului instructiv-educativ. „Trebuie să vină instrucțiuni de aplicare a formării claselor. Este normal să intervină în cazul liceelor care pornesc cu 40 de elevi în două clase și după un an rămân cu două clase cu câte zece copii. Dacă unii sunt de la real și alții de la filologie, trebuie să se menționeze cum se predau, în cazul lor, disciplinele, dacă se reunesc într-o singură clasă. La fel, trebuie să specifice și în cazul claselor de la învățământul dual cum pui trei grupe diferite, de mecanici, sudori și electricieni, în aceeași clasă“, a spus Constantin Rada, președintele FSLI Dolj.
Modificări apar și în ceea ce privește retragerea copiilor de la învățământul primar. Astfel, în cazul în care elevul acumulează absențe multe ca urmare a unor probleme de sănătate sau a unor manifestări de oboseală ori de neadaptare, părinții pot face cerere de retragere. Cererea se aprobă în funcție de rezultatul evaluării psihosomatice.
Noutăți sunt și în privința transferurilor. Astfel, elevii de liceu se pot muta la profilul sau specializarea dorită după primul semestru dacă media de admitere este egală cu cea a ultimului admis. După clasa a X-a, mutarea se face în clasa dorită dacă media de absolvire este egală cu cea mai mică medie din clasa dorită. Se poate face transfer de la profesională la liceu la finalul clasei a IX-a, dar înscrierea se face tot în clasa a IX-a. Transferul de la liceu la profesională este mult mai ușor, întrucât se face în același an de studiu.

Obligațiile și sancțiunile pentru manageri

Conform noilor reglementări, directorul unității școlare poate fi eliberat din funcție la propunerea motivată a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Dolj. Decizia de eliberare este emisă de inspectorul școlar general. Se menține și posibilitatea de a fi eliberat la propunerea a două treimi din consiliul de administrație și a două treimi din consiliul profesoral, la această din urmă posibilitate fiind menținută condiția unui audit al Inspectoratului Școlar Județean Dolj.
O altă modificare este că „managerii sunt obligați ca, pe perioada în care lipsesc, să delege atribuțiile directorului adjunct sau unui membru al consiliului de administrație sau unui alt cadru didactic. Dacă nu respectă, este sancționat disciplinar“. În îndeplinirea atribuțiilor, directorul este obligat să „asigure implementarea hotărârilor consiliului de administrație, dar, totodată, propune și anularea hotărârilor care contravin vădit dispozițiilor legale și informează inspectoratul școlar despre acest lucru“.
O altă modificare apare la învățământul dual, unde „președintele consiliului de administrație nu mai este managerul, ci unul din membrii consiliului de administrație“. De asemenea, în îndeplinirea atribuțiilor de conducere, directorul trebuie să consulte și toți partenerii, inclusiv reprezentanții sindicatelor. „Este bine că se pune accent pe sindicat, pentru că suntem reprezentanții salariaților. Și sunt situații diferite în care trebuie să fim consultați. Se mai întâmplă ca la nivel de unitate directorul să facă ședința pentru încadrări și să uite să cheme și reprezentantul sindicatului. De asemenea, un alt exemplu ar fi că dacă apare o reclamație la adresa unui cadru didactic și se ajunge la o comisie, trebuie să cheme și reprezentantul sindicatului, pentru a se discuta și de drepturile acestuia“, a mai precizat Constantin Rada, președintele FSLI Dolj.
O altă obligație a managerilor va fi să prezinte raportul anual în ceea ce privește calitatea învățământului atât în fața consiliului de administrație, a consiliului profesoral, cât și în fața consiliului reprezentativ al părinților. Totodată, acest raport se publică și pe site-ul unității, în măsura în care există, în termen de maximum 30 de zile de la începerea anului școlar.
Noutăți apar și la serviciul elevilor pe școală. Acesta este interzis. În ceea ce privește folosirea telefoanelor, acestea pot fi utilizate cu acordul cadrului didactic atât în procesul instructiv-educativ, cât și în situații de urgență. Dacă profesorul nu acceptă utilizarea telefonului mobil de către elevi, atunci regulamentul prevede să fie depozitate în spații special amenajate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS