17.5 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProgramul „Școală după Școală“ se extinde

Programul „Școală după Școală“ se extinde

La Liceul „Matei Basarab“ din Craiova, Programul „Școală după Școală“ intră în obligația de normă a învățătorilor, iar restul cursurilor sunt asigurate voluntar de profesorii liceului
La Liceul „Matei Basarab“ din Craiova, Programul „Școală după Școală“ intră în obligația de normă a învățătorilor, iar restul cursurilor sunt asigurate voluntar de profesorii liceului

Din această toamnă, Programul „Școală după Școală“ nu este doar o opțiune de educație formală și nonformală, ci, potrivit modificărilor aduse de Ministerul Educației Naționale, are ca scop reducerea abandonului școlar, creșterea performanțelor școlare, învățarea remedială, accelerarea învățării prin activități educative, dezvoltarea personală și integrarea socială. Oferta educațională trebuie să răspundă tuturor elevilor, dar cu prioritate celor din medii dezavantajate. În Dolj, în prezent, acest program este prevăzut să funcționeze la 22 de unități de învățământ. Inspectorii școlari spun că acest program se va extinde în perioada următoare prin programe europene și că urmează să semneze contractele. În prezent însă, la școlile din Craiova care au acest program cheltuielile sunt suportate de părinți.

Pentru a avea Program „Școală după Școală“, unitățile de învățământ trebuie să solicite și să primească anual avizul Inspectoratului Școlar Județean Dolj. Pentru acest an școlar, din evidențele ISJ Dolj în Craiova reiese că Programul „Școală după Școală“ există în prezent la opt unități școlare: Școala Gimnazială „Nicolae Romanescu“, Școala Gimnazială „Elena Farago“, Școala Gimnazială „Traian“, Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica“, Colegiul Național „Elena Cuza“, Liceul „Matei Basarab“, Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Velovan“ și Colegiul Național „Carol I“. Potrivit noii metodologii, finanțarea pentru acest program poate fi asigurată de autoritățile locale, din fonduri europene, din venituri extrabugetare sau din sponsorizări. În practică însă, părinții sunt cei care suportă cheltuielile, care pornesc de la 200 de lei pe lună pentru cadrele didactice, la care se adaugă și costurile cu masa de prânz. La unele școli, grupele de copii au efective mici. „Avem acest program de șase ani. Sunt patru învățătoare, care au grupe ce variază între 6 și 12 copii. Banii sunt de la părinți, virați către PFA-urile cadrelor didactice. Costurile cu profesorii variază între 8 și 10 lei pe zi, adică 200 de lei pe lună, la care se adaugă costurile cu masa de prânz, care sunt de 8 lei pe zi. În acest program, elevii își fac temele la școală, fac activități sportive, dar se duc și la teatru, la film“, a precizat Marian Vlad, directorul Școlii Gimnaziale „Elena Farago“ din Craiova.
La Liceul „Matei Basarab“ din Bănie, managerul spune că anul acesta activitatea didactică a intrat în obligația de normă a învățătorilor. „Avem acest Program «Școală după Școală» din 2012. Anul acesta avem două grupe. Elevii fac activități recreative între 12.30 și 13.00. Până la ora 14.30 îşi fac temele pentru ziua următoare, după care au cursuri de limba engleză, limba spaniolă, dar și activități sportive, pe care le fac cadre didactice din școală voluntar. Și învățătorii au acest program în obligația de normă. Părinții plătesc doar serviciile de masă, 6 lei pe zi“, a precizat Matilda Blagu, directorul Liceului „Matei Basarab“ din Craiova.

La Școala „Traian“, programul s-a extins

Și la Școala Gimnazială „Traian“, Programul „Școală după Școală“ este implementat de ani buni, anul acesta fiind mai multe cereri din partea părinților. „Anul trecut am avut 12 elevi, anul acesta avem 55“, a precizat Diana Brătucu, directorul adjunct al unității de învățământ. Elevii înscriși sunt numai de la clasele primare.
„Am extins programul și anul acesta avem patru grupe. Avem grupă la pregătitoare, dar și la clasa I, a II-a, a III-a și a IV-a. Finanțarea pentru cadrele didactice se face prin asociația de părinți, avem angajat și contabil. Avem câte doi învățători pe grupă, care se rotesc cu săptămâna. Costurile ajung la 120 de lei pe elev lunar pentru fiecare cadru didactic, la care se adaugă masa de prânz, pe care le-o asigurăm prin catering, și costă 10 lei pe zi. Meniul este diversificat și se repetă la interval de două săptămâni“, a precizat Maria Dașu, directorul Școlii Gimnaziale „Traian“ din Craiova.

Costuri la colegii

Cele mai multe grupe pentru Programul „Școală după Școală“ sunt la Colegiul Național „Elena Cuza“ din Craiova – opt. Managerul unităţii de învăţământ spune că s-a inițiat acest program pentru a atrage elevi. „De patru-cinci ani avem acest program în școală și l-am inițiat pentru a atrage cât mai mulți elevi către școala noastră. În prezent, avem opt grupe la «Școală după Școală», mai puțin cu o grupă decât anul trecut, pentru că nu avem suficient spațiu. Avem o grupă pe serie, cu efective care variază între 13 și 18 copii. Cadrele didactice sunt plătite de părinți. Costurile sunt mai mici pentru că nu avem catering, masa de prânz este asigurată la cantină și astfel un părinte plătește cam cinci lei pe zi pentru cadrele didactice și șapte lei pentru masă“, a precizat Liviu Cotfasă, directorul Colegiului Național „Elena Cuza“ din Craiova.
Și la Colegiul Național „Ștefan Velovan” din Bănie masa este asigurată la cantina unității, însă costurile pentru acest program ajung la 370 de lei pe lună pentru un copil înscris la Programul „Școală după Școală“. „Avem trei grupe de elevi. Activitatea didactică este asigurată cu învățătorii școlii, câte unul la fiecare grupă, cu efective care variază între 11-18 copii. Finanțarea vine de la părinți și ajunge la 370 de lei pe lună, fiind asigurate serviciile de masă la cantina școlii, utilități și învățătorul de la grupă. La acest program elevii fac temele, activități recreative și sportive. Acest program este implementat de 7-8 ani. Avem solicitări de la părinți care nu au cu cine să lase copiii acasă, programul nu se adresează neapărat elevilor din medii dezavantajate. Pe viitor încercăm să obținem sponsorizări și de la autoritățile locale“, a precizat Vasile Voinescu, directorul Colegiului Național Pedagogic „Ștefan Velovan“.

Programul se va extinde și la școlile din județ

Potrivit inspectorilor școlari, Programul „Școală după Școală“ se va extinde și la școlile din județ, până în prezent fiind date avize pentru 22 de unități de învățământ. La o parte din școli, acest program urmează să se implementeze prin programe europene. „În județ, Programul «Școală după Școală» este la Bucovăț, Caraula, Goiești și Calafat, și urmează să se implementeze și la școlile din Bistreț, Negoi, Cerăt și Cernătești, la aceste unități finanțarea urmând să fie asigurată din fonduri europene. De altfel, pe proiecte europene avem o listă mai mare cu școli la care așteptăm să semnăm contractele de finanțare“, a precizat inspectorul școlar Ani Drăghici.

Schimbări impuse de metodologie

Conform ultimelor modificări aduse de Ministerul Educației Naționale, Programul „Școală după Școală“ trebuie organizat după noi reguli, în sensul că este un program complementar programului școlar obligatoriu, care are ca scop prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, creșterea performanțelor școlare, învățarea remedială, accelerarea învățării prin activități educative, dezvoltarea personală și integrarea socială. Oferta acestui program trebuie proiectată astfel încât să răspundă nevoilor tuturor elevilor și cu prioritate nevoilor elevilor aparținând grupurilor dezavantajate. În învățământul primar, Programul „Școală după Școală“ cuprinde activități complementare activității didactice, care se corelează cu activități de susținere și de dezvoltare personală a elevilor. Activitățile complementare cuprind supraveghere și îndrumare pentru efectuarea temelor, recuperare pentru elevii cu dificultăți cognitive. Activitățile de susținere pentru dezvoltare personală includ recuperare pentru elevii cu tulburări emoționale, tulburări de limbaj prin activități remediale, activități de dezvoltare pentru elevii capabili de performanță, activități de încurajare a lecturii independente, activități practic aplicative pe diferite domenii, arte, științe, tehnologii, sport, proiecte tematice propuse de către elevi sau părinți, activități fizice și mișcare, drumeții, excursii, vizionări de spectacole. Fiecare unitate realizează pachete de activități și orice modificare apărută pe parcursul anului școlar în ceea ce privește activitățile derulate prin acest program se aduce la cunoștința părinților.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS