Laura Maria Vochița, eleva de 10 de la Colegiul Național „Carol I“, împreună cu dirigintele clasei sale, profesorul de matematică Nicolae Tălău
Laura Maria Vochița, eleva de 10 de la Colegiul Național „Carol I“, împreună cu dirigintele clasei sale, profesorul de matematică Nicolae Tălău
Laura Maria Vochița, eleva de 10 de la Colegiul Național „Carol I“, împreună cu dirigintele clasei sale, profesorul de matematică Nicolae Tălău

A obținut media 10 la evaluarea națională, la fel ca în cei patru ani de gimnaziu. După admiterea la liceu, Laura Maria Vochița este eleva cu cea mai mare medie de la specializarea matematică-informatică bilingv engleză de la Colegiul Național „Carol I“ din Craiova. Pregătirea pentru examen s-a bazat, în ultimele luni, pe exerciții de concentrare, fiind antrenată în acest sens și de profesorul de matematică Nicolae Tălău, care i-a fost și diriginte. 

Pasionată de dans sportiv, dar antrenată mereu și pentru 10 la clasă, Laura Maria Vochița este eleva Colegiului Național „Carol I“ din Craiova care a reușit să se remarce prin media maximă obținută la evaluarea națională. După ce a trecut prin experiența examenului, eleva spune că evaluarea este prezentată elevilor într-o manieră dăunătoare. „Eu consider că examenul este important pentru toți, și chiar cred că mulți dintre elevii de clasa a VIII-a sunt conștienți de lucrul acesta, însă mi se pare că este prezentat într-o manieră foarte dăunătoare, ca fiind cel mai importat examen din viață. În acest fel, cei care sunt mai sensibili pot să devină timorați și să se piardă, gândindu-se: «Doamne, eu ce mă fac dacă nu reușesc să iau o medie mare?!». Copiii trebuie să știe că sunt alte lucruri mai importante în viața noastră: sănătatea, fericirea. N-ar trebui să ne dedicăm întreaga clasă a VIII-a doar examenului“, a declarat eleva.
Laura a avut însă un stil aparte în abordarea învățării. „Eu nu am depus mai mult efort decât am considerat că este necesar. De exemplu, la română, când am văzut că știu anumite comentarii, nu am mai insistat pe ele. M-am uitat pe ce nu știam. La fel și la matematică, lucram probleme pe care vedeam că nu le știu foarte bine și am observat că am reușit să reduc timpul de învățat. Importantă este și atenția în clasă, care reduce timpul de lucru acasă“, a spus adolescenta.
Eleva de 10 a avut însă în pregătirea sa un obiectiv clar. „Obiectivul meu a fost să iau în jur de 9.70-9.80 pentru că mi-am dorit să continui pregătirea la Colegiul Național «Carol I», specializarea matematică-informatică bilingv engleză. A fost un obiectiv fixat din clasa a V-a. M-am axat pe acest lucru și când lucram teste. Mă uitam să nu greșesc mult, să nu îmi scadă multe puncte. Și la școală m-am străduit să am media generală 10, pentru că ajută la calculul final, și dacă greșeam mai mult la una din probele de examen, media din gimnaziu mă putea sprijini. La examen însă, după 9,70 concentrarea este tot ceea ce contează“, a povestit Laura Vochița. Pentru relaxare, adolescenta apela la pasiunea pentru dans. „Nu am lipsit niciodată de la antrenamente. Fac dans sportiv de performanță și anul acesta am participat în continuare la concursuri. Chiar am reușit să trec într-o altă clasă valorică“, a mai spus Laura.

Profesorul Nicolae Tălău: „Elevii trebuie să știe cum să învețe“

Laura Vochița l-a avut la clasă ca diriginte pe profesorul de matematică Nicolae Tălău. Dascălul o descrie pe elevă ca fiind bine înzestrată genetic. „Se zice că norocul este al elevului care dă peste profesor, dar și al profesorului care dă peste elev. Această medie aparține în primul rând elevului, după aceea contează foarte mult și familia, și profesorul. Cunosc și familia fetei, fiind diriginte, și consider că aici toți cei trei factori au colaborat și de aceea a ieșit o medie așa de frumoasă. Dar, pentru reușită, copilul trebuie să fie dotat de la natură, zestrea genetică este foarte importantă, și după aceea depinde cum este educat de familie și de școală“, a declarat profesorul Nicolae Tălău. Pentru reușita la examen este important și cum învață un copil. „Sunt mulți copii care au muncit, dar nu au obținut rezultatul dorit pentru că nu au știut să învețe, pentru că n-au învățat logic, n-au învățat după un anumit program. Copiii trebuie să știe cum să învețe logic. De la profesorul meu de matematică am învățat ca întotdeauna când citim ceva, în prima fază, să nu fim de acord cu ce citim și să nu trecem mai departe până nu încercăm să trecem prin filtrul minții noastre ceea ce scrie acolo. Apoi, copiii nu trebuie să fie presați să stea un anumit timp să lucreze. Nu are rost să lucreze dacă se simt obosiți. Eu i-am învățat ca și la examen, dacă simt că sunt tulburați sau obosiți, decât să scrie prostii, mai bine să facă o pauză de trei minute și apoi să reia exercițiile. În plus, înainte de un examen trebuie să facă și exerciții de concentrare, să nu facă greșeli la teste pentru a obține un rezultat bun. La matematică este suficient să confunde o cifră că s-a dus tot exercițiul“, a subliniat profesorul Nicolae Tălău. Un rol important în pregătirea pentru un examen îl are și susținerea familiei. „Părintele trebuie să îl conștientizeze pe copil că este un examen obișnuit și că examenul acesta nu este ceva greu, şi nu e o catastrofă dacă ia o medie mai mică, pentru că există situația în care se sperie și clachează. Copiii trebuie încurajați că vor reuși și trebuie să trăiască într-un mediu calm și echilibrat“, a explicat profesorul Nicolae Tălău.