Un elev va aloca maximum opt ore pe zi pregătirii sale, în clasă și în afara ei
Un elev va aloca maximum opt ore pe zi pregătirii sale, în clasă și în afara ei
Un elev va aloca maximum opt ore pe zi pregătirii sale, în clasă și în afara ei

Ministerul Educației Naționale a publicat noul ordin privind temele elevilor. Acesta reglementează rolul temei, precum și durata ei. Astfel, pentru elevii din clasele primare, timpul temelor nu trebuie să depășească o oră, iar pentru ceilalți – două ore pe zi. Actul normativ stabilește ca media zilnică a pregătirii elevului în clasă și în afara ei să fie între cinci și opt ore pe zi, iar pentru perioada vacanțelor se menționează că, de regulă, nu se dau teme. Cadrele didactice spun însă că pentru a reduce programul de lucru al elevilor ar trebui să se reducă și programa școlară. 

Temele pentu acasă erau reglementate anterior prin Ordinul nr. 3066/1999, care prevedea ca elevii să aloce pregătirii zilnice în clasă și în afara ei maximum opt ore, cu excepția celor din clasele primare, pentru pregătirea cărora erau prevăzute maximum șase ore. Se specifică, de asemenea, ca timpul efectiv alocat temelor pentru acasă să fie de două-trei ore pe zi. Ministrul educației naționale și cercetării științifice a decis reducerea timpului alocat temelor printr-un nou ordin, nr. 5893/2016, care prevede ca la învățământul primar un elev să aloce pentru teme maximum o oră pe zi pentru toate disciplinele, iar la gimnaziu, maximum două ore. În ceea ce privește media timpului alocat pregătirii unui elev, aceasta variază între cinci și maximum opt ore pe zi, în clasă, dar și în afara ei. Excepție fac elevii din clasa pregătitoare, care nu au teme pentru acasă.
Ordinul păstrează cele trei tipuri de teme care se acordau și înainte. Astfel, un elev poate primi tema obligatorie (care are un nivel mediu de dificultate), tema suplimentară (pentru recuperarea unor cunoștințe sau pentru pregătirea unor concursuri) și teme ample, gen referate sau proiecte pentru o disciplină, care se dau o dată pe semestru. În vechiul Ordin nr. 3066/1999 se prevedea ca temele ample să se repete la un interval de mimimum o lună. Se menține și modalitatea de evaluare a temelor, care se poate realiza fie frontal (cu fiecare elev în parte – n.r.), fie prin discutarea părților la care elevii nu s-au descurcat, fie printr-o testare care va dura zece minute. Noutatea este că elevii pot obține și note pe baza temei.
Altă noutate este faptul că în stabilirea temelor pentru acasă se va avea în vedere să nu se adâncească diferența între elevii cu performanțe și cei aflați în dificultate. De asemenea, noile reglementări interzic acordarea temei ca modalitate de pedeapsă și nu mai este menționată deloc lectura suplimentară recomandată de profesori sau diriginți pentru timpul liber.

„Ar trebui modificate și programele școlare“

Cadrele didactice spun că unui copil îi trebuie opt-nouă ore zilnic pe care să le petreacă fie la școală, fie pregătindu-se pentru școală. Directorul Colegiului Național „Frații Buzești“ susține însă că sunt materii la care s-ar putea renunța definitiv la teme. „Nu cred că este normal ca un copil să se ocupe de teme mai mult timp decât stau părinții la serviciu. De multe ori cred că am putea evita aceste teme pentru acasă, despre care se discută foarte mult și care sunt o realitate. I-am rugat pe colegii mei să găsească metode prin care, fără să renunțăm la calitatea actului didactic, să-i ajutăm pe copii să asimileze cunoștințele în clasă. Cred că în timp vom găsi soluții, dar ne mai confruntăm cu o problemă: părinții, care în majoritate nu lucrează în învățământ și consideră că dacă au teme mai multe, copiii învață mai bine“, a spus managerul.
În plus, cadrele didactice spun că temele sunt generate în unele cazuri de programele școlare și că ar trebui ca acestea să fie revizuite. „Temele respective sunt generate și de o programă extrem de încărcată. Consider că aceste programe ar trebui revizuite, să permită profesorilor să transmită copiilor acele cunoștințe indispensabile și apoi să le oferim niște direcții în care copiii să se poată dezvolta, folosind anumite surse de informare“, a mai spus directorul Colegiului Național „Frații Buzești“.