Elevii din clasele I și a II-a vor avea doar ocazional acces la varianta digitală a noilor manuale școlare, care, potrivit profesorilor, conține 30% din materia de studiu a anului școlar
Elevii din clasele I și a II-a vor avea doar ocazional acces la varianta digitală a noilor manuale școlare, care, potrivit profesorilor, conține 30% din materia de studiu a anului școlar

S-au distribuit manualele digitale, dar școlile nu sunt pregătite să le ofere elevilor posibilitatea să le folosească la clasă. Cadrele didactice susțin că, pentru a răspunde noilor cerințe din manualele digitale, ar trebui să lucreze cu elevii în laboratoarele de informatică, dar la acest capitol unitățile de învățământ stau foarte prost. În Craiova, chiar și la colegii există un laborator la 19 clase. În aceste condiții, profesorii nu pot folosi partea digitală decât demonstrativ și ocazional.

În mod normal, manualele digitale care se distribuie în aceste zile elevilor din Dolj ar trebui să schimbe modul de predare la clasele I și a II-a. Cadrele didactice ar trebui să folosească la clasă atât varianta tipărită a manualului, cât și pe cea electronică, pe CD atât la limba și literatura română, cât și la matematică, dar și la orele de comunicare într-o limbă străină. Potrivit dascălilor, la fiecare disciplină 70% din materie este pe varianta tipărită, iar 30% este pe CD.
„Pe CD există formatul integral al manualului tipărit pe hârtie și exerciții interactive pentru elevi pentru care trebuie să folosească mouse-ul. Toate aceste exerciții le dezvoltă elevilor competențele digitale. În aceste condiții, fiecare elev ar trebui să stea la calculator, adică lecțiile să se desfășoare într-un laborator“, a explicat Simona Tudoran, profesoară pentru învățământul primar la Colegiul Național „Carol I“ din Craiova.

Unu-două laboratoare cu dotări vechi în fiecare școală

Deși, conform cerințelor, elevii ar trebui să aibă la dispoziție câte un calculator, la capitolul laboratoare de informatică, unitățile de învățământ stau foarte prost. Fiecare școală are unu-maximum două laboratoare cu calculatoare din 2008 sau chiar 2010. Într-un singur laborator trebuie să fie programate și 19 clase, ceea ce exclude posibilitatea ca elevii din clasele primare să aibă zilnic la dispoziție un calculator pentru a lucra și exercițiile de pe CD. Inspectorii școlari au mizat însă pe varianta unui singur calculator la clasă. În aceste condiții, este nevoie și de un videoproiector, dispozitiv care nu există în multe cazuri. Cel puțin la clasa I nu s-au cumpărat.
„Pentru a lucra cu un singur calculator în clasă, este nevoie de videoproiector ca să oferim acces la imagine și informație tuturor elevilor din clasă. Personal, am un videoproiector și mai există unul al catedrei. Nu am cumpărat un videoproiector la clasa I la care predau, pentru că nu ne-am permis să cerem bani părinților“, a spus profesoara Simona Tudoran. Și în cazul în care există videoproiectorul, manualul digital nu poate fi utilizat la fiecare lecție.
„Se poate folosi doar demonstrativ, pe un anumit tip de exercițiu. Și să treacă fiecare elev să rezolve cerințele respective pe calculator așa cum ar rezolva la clasă“, a mai spus dascălul. Și nu doar calculatorul și videoproiectorul sunt dispozitivele obligatorii și necesare în clase. La anumite cerințe, elevilor li se solicită să și listeze, ceea ce implică și existența imprimantelor. Prin urmare, dascălii recunosc că unitățile de învățământ nu au logistica necesară pentru a face față noilor cerințe. „Nu cred că suntem pregătiți să folosim partea digitală decât demonstrativ și ocazional“, a declarat profesoara pentru învățământ primar, Simona Tudoran. Respectând însă manualul și programa existentă, la finalul clasei a II-a elevii vor susține evaluarea națională.