Acasă Bani & Afaceri Afaceri de succes Afacere de succes: Hella Craiova, firma care gândeşte softurile pentru maşinile viitorului

Afacere de succes: Hella Craiova, firma care gândeşte softurile pentru maşinile viitorului

Ştiaţi că, în aceste momente, la Craiova se concep unele softuri pentru maşini electrice şi maşini inteligente care vor apărea pe piaţă peste circa trei ani? Hella este o multinaţională care produce componente care echipează toate brandurile de maşini. O parte din această creaţie aparţine celor 350 de angajaţi de la Hella Craiova. Iată ce vor avea în plus noile generaţii de autovehicule.

-

În orice maşină de ultimă generaţie în care vă veţi urca, să vă gândiţi că cel puţin un soft este produs de Hella. Cel puţin un soft, un gadget, un senzor sau o componentă electronică a autovehiculelor moderne a fost gândit şi creat (la nivel global) de către Hella, care are un centru şi la Craiova. Vă prezentăm mai jos povestea unei afaceri de succes, ajunsă cunoscută la nivel mondial şi datorită sutelor de craioveni inteligenţi din IT, care concep şi realizează la Hella idei importante pentru industria auto.


Grupul Hella este unul dintre liderii mondiali de echipamente electronice pentru industria auto şi echipamente de iluminat. Istoria Hella, la nivel mondial, este de peste 100 de ani. Este o afacere de familie, care a devenit, în timp, o multinaţională renumită. În urmă cu câţiva ani, o mică parte a acţiunilor a devenit publică, când acestea au fost listate la Bursa din Frankfurt. A început activitatea cu producerea de felinare şi sisteme de lumini pentru căruţe. Acum compania defineşte softurile care acţionează la interiorul noilor generaţii de maşini.


În România, grupul Hella a venit în anul 2006. A construit o fabrică şi un centru de dezvoltare la Timişoara. Anul următor, compania a văzut oportunitatea deschiderii unui al doilea centru de creare şi de dezvoltare. Acesta a fost la Craiova.

Istoria Hella, la Craiova

În 11 iulie 2007 s-a deschis Hella Craiova. Iniţial, au fost 25 de oameni care au pus bazele Centrului Tehnic Hella de la Craiova. Mai mult de jumătate dintre aceştia se află şi astăzi în firmă.

„De atunci am crescut încontinuu, şi ca echipă, şi ca responsabilităţi, şi cunoştinţe, implicare în Hella, în general, şi aşa mai departe. Cred că a fost aleasă Craiova, pentru că în partea de Vest era o oarecare piaţă concurenţială. Acolo era mai greu de găsit resursă umană. În oraşe ca Timişoara, Cluj, Oradea, competiţia era destul de importantă. Şi atunci au avut o idee bună să vină la Craiova. A fost aleasă Craiova, cu siguranţă, datorită centrului universitar care există aici. (…) În prezent, suntem mai mult de 350 de colegi, care activăm în Craiova“, a precizat Nicolae Neagu, director al Centrului Tehnic Hella Craiova.

Nicolae Neagu, directorul Centrului Tehnic al Hella Craiova (Foto Ramona Olaru)


Hella Craiova este asimilată unei firme de IT, deoarece softul reprezintă 80% din ceea ce livrează firma în cadrul grupului. De aceea, 75 – 80% dintre angajaţii Hella Craiova sunt, de profesie, software developer, respectiv software tester.


Hella Craiova creează acele echipamente electronice care echipează o maşină modernă. Aceste echipamente se găsesc sau se vor regăsi pe ultimele generaţii de autovehicule ale marilor producători din industria auto din Europa şi SUA. „O astfel de maşină modernă are peste 200 de astfel de echipamente electronice. Fiecare cu inteligenţa sa, fiecare cu softul său, fiecare cu partea de hardware care îndeplineşte o anumită funcţie, în cadrul maşinii. Noi concepem aceste sisteme. Deci nu numai softul pentru ele, ci şi partea de hardware, partea mecanică“, a explicat Neagu, pentru GdS.


Hella este o companie globală, în care fiecare centru de dezvoltare are cota sa de participare la produsul finit. După ce ideile prind contur la Craiova şi în alte centre Hella, echipamentele se produc efectiv la Timişoara sau în alte fabrici din lume.

Viitoarea generaţie de maşini va funcţiona ca un smartphone

În prezent, angajaţii Hella Craiova lucrează pentru „maşinile viitorului“. Într-o atmosferă ce păstrează cu stricteţe secretul comercial, specialiştii IT craioveni de la Hella concep, împreună cu alte centre ale Hella din lume, softurile şi echipamentele electronice care vor echipa generaţiile viitoare de maşini. Este vorba despre maşini electrice, inteligente. Aceste autovehicule vor apărea pe piaţă abia peste trei ani.


„Lumea auto de acum este într-un punct de schimbare, de inflexiune. Maşina de astăzi este în curs de a suferi o transformare de esenţă, care va impacta nu atât deplasarea din punctul A în punctul B. Va impacta, după părerea mea, şi celelalte zone: de infrastructură; de mod de interacţiune cu maşina şi aşa mai departe. Mă refer la faptul că vor fi maşini electrice. Vor fi maşini cu conducere autonomă, la care se lucrează. Dar şi celelalte capabilităţi pe care le va avea: comunicarea maşină cu maşină; comunicarea maşină – cu infrastructură.

De asemenea, maşinile vor fi conectate la internet, la cloud, şi vor afla informaţii în timp real despre starea drumurilor, despre diverşi parametri. Viitoarea generaţie de maşini va funcţiona ca un smartphone. Diferenţa nu o va mai face partea de hardware, ci o vor face softurile care vor funcţiona pe maşina respectivă. Lucrurile acestea le facem şi noi la Craiova. Noi trăim în viitor, ca să zic aşa.

Lucrăm numai pentru generaţiile viitoare de maşini. Nu doar pentru cele electrice. Deci, ceea ce concep colegii mei acum vor putea fi văzute pe stradă la maşini peste cel puţin trei ani de aici înainte“, a declarat directorul Centrului Tehnic Hella de la Craiova.

El a menţionat că, la ora actuală, are loc procesul de creaţie. Urmează procesul de industrializare a noilor autovehicule. Apoi urmează perioada de lansare a noilor modele. Practic, la orice generaţie de maşini durează circa trei ani de la idee la concretizarea produsului.

Cum va funcţiona „maşina viitorului“

Următoarea generaţie de vehicule pentru care lucrează oamenii de la Hella ar urma să aibă funcţionalităţile stocate în cloud. Nicidecum în partea mecanică a maşinii. Ele vor funcţiona undeva în afara maşinii. Vehiculul doar va comunica şi va afla toate informaţiile din acele aplicaţii externe. Pentru oamenii de rând, capabilităţile „maşinii viitorului“ par de domeniul SF. Dar aceste lucruri se gândesc şi se creează în grupul Hella. Inclusiv la Craiova. „Lucrăm şi la un sistem de lumini inteligente, care vor înlocui, la maşini, partea de GPS. Lumina va proiecta pe asfalt când trebuie să fac dreapta, când trebuie să o iau la stânga, ce pericole am în faţă, dacă se vede vreun pieton în faţă şi se opreşte automat maşina“, a mai sus Neagu.

Nicolae Neagu explică ce funcţii au maşinile echipate cu softuri de la Hella (Foto Ramona Olaru)


Noile vehicule vor funcţiona ca un „smartphone pe roţi“. Conducătorul auto va putea downloada (descărca) direct pe maşină anumite aplicaţii, pentru diverse lucruri, după care le poate şterge. La fel cum se întâmplă acum pe telefon. Nicolae Neagu a menţionat că există o colaborare între producătorii de maşini şi Hella. În general, iniţiativa le aparţine producătorilor auto, apoi IT-iştii de la Hella pun în practică. Dar există şi multe situaţii în care propunerile de softuri şi echipamente vin de la angajaţii Hella, iar producătorii auto agreează sau nu propunerile lor. Aceste idei se concretizează şi sunt produse în fabrica de la Timişoara (75% dintre echipamente) sau în alte fabrici din lume. Au fost şi echipamente realizate la Craiova, în proporţie de 90%. De exemplu, un modul electronic care, în mod automat, deschide şi închide portbagajul unei maşini.

Cum au căpătat străinii încredere în IT-iştii craioveni

În condiţiile în care oamenii de la Hella Craiova gândesc softurile pentru marile companii din industria auto, echipa care creează este foarte importantă. Întrebat cum au căpătat producătorii auto încredere în Hella, directorul Centrului Tehnic Hella Craiova a precizat că încrederea s-a construit în timp.

Seriozitatea şi competenţa echipei au fost factorii cei mai importanţi pentru a consolida relaţia cu marii producători auto. Reprezentanţi ai unor mari producători din industria auto au venit la Craiova şi au văzut cum se conturează ideile lor care vor echipa viitoarele generaţii de vehicule.


Au existat şi erori ale unor softuri sau bug-uri, cum se numesc în limbajul de specialitate. Însă „nu am avut nicio maşină care să fie chemată în service din cauza unei erori făcute de noi. Ideea este să descoperim erorile de aici. De aceea, avem o echipă de testare la Craiova. Uneori, mai pot apărea erorile la producători şi se remediează“, a mai precizat Neagu.


Hella este certificată, conform unui standard anual, ca furnizor de produse pentru industria auto-moto.


Din punct de vedere al pachetelor salariale oferite angajaţilor, Hella Craiova oferă şi al 13-lea salariu, bonusuri de performanţă şi alte avantaje. Salariile angajaţilor sunt diferenţiate în funcţie de complexitatea sarcinilor şi de performanţe.

Directorul Hella Craiova: „Obiectivul nostru este să păstrăm tinerii în această zonă“

Afacerea s-a dezvoltat, astfel că nevoia de angajaţi buni a crescut. Industria IT este în continuă dezvoltare în Craiova, iar concurenţa în domeniu este din ce în ce mai agresivă. Cererea de IT-işti este mai mare decât oferta în Craiova.

Concret, mai multe firme din domeniul IT se bat pe aceeaşi piaţă a forţei de muncă. Directorul Hella de la Craiova a mai spus că este foarte important pentru Craiova să devină un pol mai atractiv pe Oltenia. Dacă s-ar întâmpla acest lucru, tineri din Târgu Jiu, Slatina, Râmnicu Vâlcea ar putea să vină în Craiova să lucreze. În special cei din domeniul IT.

„Mi-ar plăcea să existe un proiect prin care autorităţile şi firmele să îi determine pe tineri să rămână în Craiova. Să lucrăm mai mult la învăţământul mediu, la licee, care să găsească modalităţi să îi determine pe tineri să urmeze o facultate în Craiova. Obiectivul nostru este să păstrăm tinerii în această zonă. Sloganul nostru este acela că ar fi bine ca tinerii să facă liceul în Craiova, o facultate bună în Craiova şi să găsească aici o firmă bună la care să lucreze“, a mai spus Nicolae Neagu.


Ca planuri de viitor, firma intenţionează să se dezvolte pe piaţa din Craiova, însă întâmpină dificultăţi în găsirea forţei de muncă adecvate.

ȘTIRI VIDEO GdS