20.9 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPăcălelile jocurilor cu criptomonede sau NFT-uri. Cum identifici proiectele toxice

Păcălelile jocurilor cu criptomonede sau NFT-uri. Cum identifici proiectele toxice

În timp ce NFT-urile ar putea schimba universul jocurilor, sunt unele proiecte bazate pe tehnologia blockchain mai puţin oneste. În ultimii doi ani, numărul jocurilor pe blockchain a explodat, jucătorii sunt mai mulţi pe zi ce trece, iar piaţa jocurilor descentralizate, cunoscută şi ca GameFi, a câştigat popularitate.

Apărută undeva prin anul 2013, industria GameFI a căpătat amploare anul trecut, catapultată pe culmi şi de ascensiunea NFT-urilor. De exemplu, valoarea unuia dintre cele mai populare jocuri de pe blockchain, Axie Infinity, depăşeşte un miliard de dolari. Pe scurt, NFT-urile sunt jetoane criptografice, nefungibile, adică au un cod unic de identificare care le deosebeşte unele de altele. Criptomonedele, pe de altă parte, sunt identice unele cu altele, de aceea pot servi ca mijloc pentru tranzacţii comerciale.

NFT-urile nu pot fi replicate şi pot reprezenta bunuri din lumea reală sau imobiliare, dar pot reprezenta şi identitatea unei persoane sau un drept de proprietate. De menţionat că, pe lângă jocuri, NFT-urile sunt folosite pe scară largă în industria vestimentară de lux.

În acest context, anumiţi „băieţi deştepţi“ s-au gândit să profite de naivitatea cumpărătorilor sau de dorinţa de îmbogăţire a altora. Proiecte de jocuri au apărut precum ciupercile după ploaie, chiar dacă jocurile sunt încă în fază de dezvoltare şi nu se ştie dacă vor fi şi duse la bun sfârşit. Cu toate acestea, dezvoltatorii au scos la vânzare criptomoneda jocului respectiv, iar cumpărătorii se înghesuie să cumpere la un preţ cât mai mic, fără să studieze cât de serios este proiectul.

De la începutul anului, piaţa bursieră, inclusiv cea cripto este în cădere liberă. Şi totuşi, preţul criptomonedelor anumitor jocuri creşte datorită componentei NFT de care vor să profite investitorii prin revânzarea personajelor din jocuri sau a instrumentelor folosite în joc. Şi asta în detrimentul îmbunătăţirii mecanicii jocurilor. De aceea, când alegi să investeşti într-un joc, ia în considerare componenta de marketing şi cea tehnologică, gradul de promovare a jocului şi beneficiile pe care le aduce jucătorilor.

Scandalul Squid Game

Unul dintre cele mai mari scandaluri în domeniu a apărut în toamna anului trecut când criptomoneda jocului Squid, inspirat din serialul de succes Squid Game, s-a prăbuşit de la 2.800 de dolari la aproape 0. Inspirată din serial, dar fără nici o legătură cu producătorul Netflix, jocul avea şase runde asemănătoare celor din serial. Cine dorea să joace cel puţin o rundă trebuia să cumpere criptomoneda jocului şi apoi să plătească accesul în joc.

Potrivit strategiei de lansare, o zecime din fondurile obţinute astfel revenea dezvoltatorilor, iar restul, câştigătorilor din joc. Numai că, utilizatorii au descoperit că, după ce cumpărau criptomoneda, era imposibil să o vândă. Mai mult, lumea a devenit suspicioasă când s-a descoperit faptul că între joc , Netflix, şi autorii serialului nu era nici o legătură. Cum lucrurile stăteau pe un butoi cu pulbere, utilizatorii au început să acuze dezvoltatorii de înşelăciune, iar aceştia din urmă, văzând amploarea scandalului, au retras toţi banii şi au dispărut cu circa 3,4 milioane de dolari.

Clasic vs GameFi

Liderii industriei de jocuri clasice nu văd cu ochi buni GameFi-ul şi se ţin departe de acesta, semn şi pentru utilizatori să fie foarte atenţi. CEO-ul Valve, Gabe Newell, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de jocuri video din SUA, spunea acum câteva luni că jocurile pe blockchain cu NFT-uri sunt superficiale şi schematice şi că nu este de dorit să te încurci cu cei care creează respectivele proiecte. Newell mai spunea că sunt multe cazuri de fraude evidente în sectorul NFT şi că, din cauza volatilităţii preţurilor, jucătorii nu înţeleg când şi ce să cumpere.

Un alt exemplu de joc al cărui nume poate crea confuzie cu jocul original de succes este Fortnite apărut la sfârşitul anului trecut. Nişte „băieţi“ au creat moneda Fortnite dând impresia că are legătură cu celebrul joc dezvoltat de Epic Games. CEO-ul Epic a ameninţat că îi va da în judecată pentru a închide jocul, dar creatorii Fortnite au susţinut că proiectul nu aduce atingere orginalului, deoarece este dezvoltat de fani şi că nu este nici o companie în spatele lui.

Cum miroşi păcăleala

Jocurile înşelătoare cu NFT-uri se desfăşoară la scară largă şi sunt premeditate. Cei mai mulţi dintre investitori în astfel de proiecte nu sunt experţi, ci începători, iar escrocii profită şi îi ademenesc pe utilizatorii neexperimentaţi folosindu-se de reclamă agresivă şi situri atrăgătoare. Iată cum te poţi feri de escroci:

Echipa proiectului

Dezvoltatorii proiectelor profesionale au experienţă. Biografiile lor pot fi uşor găsite pe internet. De asemenea, pot fi găsite informaţii despre succesul proiectelor anterioare. Există, însă, şi situaţii în care proiecte GameFi serioase sunt lansate de echipe anonime de programatori, iar informaţiile despre ei sunt foarte puţine deoarece sunt ascunse în spatele poreclelor sau a pseudonimelor.

Recenzii pe platforme profesionale

Când analizezi un proiect, nu te baza niciodată pe sloganul din reclamă. Citeşte recenzii de pe platformele profesionale independente. Comunitatea blockchain reacţionează rapid atunci când apare un proiect nou. În câteva ore, orice informaţie va fi analizată pe toate părţile. Escrocii au evoluat şi ei, aşa că mare atenţie. Cei care vor să-ţi ia banii scriu comentarii favorabile despre escrocheria lor pe alte situri. Înregistrează sute de conturi false pe forumurile mari de discuţii simulând existenţa unui utilizator real. Când se dă semnalul, sute sau mii de mesaje sunt trimise conform instrucţiunilor primite, de aceea, investitorii nu se pot baza doar pe recenzii.

Proiecte pe reţele sociale

Citiţi cu atenţie reţelele sociale unde au pagini aceste proiecte şi luaţi aminte la numărul de oameni implicaţi în conversaţii şi comentarii, precum şi la natura mesajelor. Nu există proiecte secrete fără utilizatori.

Contract inteligent

Cel mai facil mod de verificare a contractului inteligent al proiectului este folosirea resurselor de pe Etherscan sau BscScan. Exploratorii blocurilor îşi vor oferi informaţii despre data creării proiectului, data când a apărut pe piaţă, câţi utilizatori are şi câte criptomonede au fost emise.

Viitoarele venituri ale proiectului

Orice proiect este creat să producă bani, de aceea este important să înţelegem ce valoare adăugată produce. Nu investiţi până nu înţelegeţi deplin cum va face profit respectivul proiect.

Marketingul de reţea

În piaţa cripto sunt multe proiecte GameFi construite pe sistemul MLM(marketing piramidal), similar reţelei clasice de marketing, care nu este o escrocherie în sine, dar, chiar dacă multe proiecte bune s-au folosit de acest sistem pentru a atrage clienţi noi, fără o sursă de venit alta decât marketingul de reţea, atunci probabil este o escrocherie. Pe lângă MLM, proiectul trebuie să aibă mecanisme care să producă valoare adăugată. Proiectele serioase nu vor promite câştiguri uriaşe, care nu sunt sustenabile.

Mare atenţie la linkurile care apar pe situl respectivului proiect. „Escrocheriile de genul Squid Game se lansează având doar nişte intenţii declarate, un site şi o monedă pe care o listează pe un exchange de renume. Pot să se laude mincinos cu diferite parteneriate, cu angajaţi care nu există în realitate sau cu achiziţionarea de tehnologii pe care de fapt le-au comandat sau furat. Alt semnal de alarmă sunt linkurile care nu funcţionează. De asemenea, dubii stârneşte şi imposibilitatea de a putea juca respectivul joc. Atunci pare o schemă de umflare artificială a preţului şi vânzare în masă ulterior“, crede Ethan Mc Mahon, economist la Chainanalysis, citat de Cointelegraph.

Viitorul jocurilor pe blockchain este promiţător

Pedro Herrera, cercetător-şef la DappRadar crede că jocurile crypto au un viitor strălucit şi dă de înţeles că ele ar putea să se dezvolte fără NFT.

„Din punctul meu de vedere jocurile pe blockchain vor creşte foarte mult, dar va mai trece mult timp până când vor penetra piaţa. Industria clasică de jocuri este evaluată la circa 60 de miliarde de dolari, iar oamenii cheltuiesc cam 20 de miliarde de dolari anual pe achiziţii de ceasuri şi brăţări inteligente, arme şi interfeţe. Când primul joc de categorie AAA pe blockchain va reuşi să combine o experienţă plăcută de joc cu bunurile crypto, abia atunci îi vom vedea pe puritanii jocurilor clasice că acordă atenţia cuvenită. Mai este şi universul Metaverse, acolo unde jocurile MMORPG vor deveni un mod de socializare şi de joc. Aşa că, viitorul jocurilor pe blockchain este promiţător. Cât despre escrocherii, probabil vor mai fi câteva, dar ele se vor întâmpla mai ales în piaţa NFT“, a completat Pedro Herrera de la DappRadar, citat de Cointelegraph.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS