14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum transportă Ford 1.000 de mașini pe zi de la Craiova către Europa

Cum transportă Ford 1.000 de mașini pe zi de la Craiova către Europa

În ultimii doi ani, Ford a schimbat puțin modul în care transportă vehiculele produse la Craiova. Nu există autostrăzi care să lege Craiova de Vest, iar căile ferate nu facilitează un transport la viteze optime. Iată cum transporta Ford mașinile peste graniță.

Din 2008, de când a achiziționat fabrica auto de la Craiova, Ford a solicitat construirea de autostrăzi. Producătorul auto a dorit să se deplaseze rapid atât înspre Capitală, cât și către granița de Vest a țării.

Anul acesta, Ford a ajuns la un volum al producției de circa 1.000 de mașini pe zi. Iar din noiembrie, volumul de producție ar putea să mai crească, după ce începe producția de masă a versiunii Puma ST, lansată zilele trecute, la Craiova.

Având în vedere că în 12 ani, de la venirea Ford la Craiova, infrastructura rutieră, feroviară și fluvială (pe Dunăre) nu s-a îmbunătățit, cum reușește producătorul auto să transporte producția de mașini către piețele europene?

Cum transporta Ford mașinile către Europa în urmă cu doi ani

În 2018, când producția auto la Craiova era la jumătate față de cea de acum, cea mai mare parte a productiei auto pleca incarcata pe tren. Pentru a contracara lipsa autostrăzilor, dar și din rațiuni de costuri, la vremea respectivă, Ford a mutat transportul de mașini pe calea ferată.

90% din producția auto de la Craiova era transportată pe căile ferate, iar 10% pe căile rutiere. Trenurile plecau către granița de Vest, iar unele plecau înspre Constanța. De acolo, pe calea maritimă, mașinile produse la Craiova ajungeau în diverse porturi europene.

Dar trasportul mașinilor de la uzina din Craiova era întârziat, indiferent că se realiza cu trenul sau cu camioanele/tirurile pe străzi. La vremea respectivă, fostul director al Ford România, John Oldham, preciza că din cauza că România nu este în spațiul Schengen, trenurile întârziau între câteva ore și până la 24 de ore la granița cu Ungaria. Două garnituri de tren cu câte 250 de mașini plecau zilnic de la Ford, către Europa.

La vremea respectivă, nici transportul pe căile ferate nu era prea eficient, din punct de vedere al timpului parcurs pe teritoriul țării. Oficialul Ford preciza, într-un interviu pentru ZF.ro, că pe teritoriul României, garniturile de tren pline cu mașini circulau cu o viteză foarte mică, chiar și de 15 km/oră. Pe când, după ce treceau granița, în Ungaria și Austria, trenurile circulau la viteza optimă, de 75 de km/ora.

„În acest moment drumul din vama Curtici şi până la Craiova durează 11 ore, iar dacă trenul ra­tea­ză un slot, poate dura şi 24 de ore. Viteză medie în acest moment este de 15 km/h, iar în urmă în­ves­ți­ţiilor în infrastructură va ajunge, aşa cum ni s-a pro­mis, la 75 km/h“, a spus la vremea respectiva John Oldham, pre­şe­din­tele de atunci al Ford Româ­nia, potrivit sursei citate.

Cum transporta Ford, la ora actuală, mașinile produse la Craiova

Cu alte cuvinte, era destul de dificil ca Ford să scoată din țară circa 500 de mașini pe zi, în 2018. În 2020, volumul zilnic de producție este dublu față de cel de acum doi ani.

În Oltenia nu a fost construită nicio autostrada, în ultimii 12 ani. Craiova nu este legată de autostrăzi nici către Piteșți și București, nici către granița de Vest. Pe căile ferate române există, în continuare, restricții de circulație. Trenurile circulă cu viteze mici, indiferent de anotimp.

La ora actuală, Ford a redus procentul de mașini pe care le transporta cu trenul, la 70% din producție. După calculele GdS, respectând procentul avansat de oficialii Ford, producția zilnică de mașini ar încăpea în trei garnituri de tren. O parte din trenurile pline cu mașini merge înspre Constanța. De acolo, mașinile Ford sunt încărcate pe vapor și trimise în Europa. Doar aproximativ 5% din producția de la Craiova este transportată cu vaporul, pe mare, către alte țări.

Însă cea mai mare parte a trenurilor pline cu mașini merg către granița de Vest. Condițiile de trafic nu s-au îmbunătățit în ultimii doi ani, de la Craiova, către granița cu Ungaria. Și nici în spațiul Schengen nu am intrat.

Circa 25% din producția de vehicule de la Craiova este transporatata pe căile rutiere, cu tirul sau camionul. Tirurile încărcate cu mașini de la Ford merg către Piteșți și București. În special mașinile destinate pieței interne. Cea mai mare parte a tirurilor încărcate cu mașini Ford pleacă înspre granița de Vest a țării. De acolo, ajung în statele europene în care se vând modelele produse la Craiova, Ford Puma și EcoSport.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS