22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCând poate Fiscul să îți bată la ușa apartamentului

Când poate Fiscul să îți bată la ușa apartamentului

Inspectorii de la ANAF au dreptul să caute la domiciliu contribuabilii și să îi înștiințeze  că au sume de plată către stat
Inspectorii de la ANAF au dreptul să caute la domiciliu contribuabilii și să îi înștiințeze că au sume de plată către stat

Modificarea legislației fiscale le dă dreptul inspectorilor fiscali să caute contribuabilii la domiciliu, pentru a le aduce la cunoștință somațiile sau titlurile executorii. Măsura este una excepțională și se poate aplica doar dacă nu dau rezultate măsurile clasice prin care Fiscul îi poate înștiința pe contribuabili de existența unor documente fiscale emise pe numele lor. Ca noutate absolută, organele ANAF pot trimite somațiile de plată și alte acte în format electronic, la adresele de e-mail indicate de firme sau de persoanele fizice ce desfășoară activități independente.

Oamenii Fiscului au puteri sporite din această toamnă, în ceea ce privește comunicarea, la domiciliul fiscal al firmelor, al PFA-urilor și al persoanelor fizice cu profesii liberale, a actelor administrative fiscale emise de organele fiscale. Din luna septembrie, inspectorii fiscali pot să caute contribuabilii la domiciliu și chiar pot să lipească notificări pe ușa casei sau apartamentului în care locuiesc reprezentanți ai unor entități economice, în cazul în care acele persoane și-au declarat sediul social al firmelor lor la aceeași adresă cu domiciliul respectivilor. OG nr. 30/2017 a modificat recent Codul de procedură fiscală și a introdus reguli noi în ceea ce privește procedurile de comunicare a actelor administrative fiscale emise pe numele contribuabililor. Procedurile se aplică atât de către administrațiile financiare ale finanțelor publice (numite organe fiscale centrale în noua legislație fiscală), cât și de direcțiile de impozite și taxe de pe lângă primării (organe fiscale locale).
Cum ajunge Fiscul să vă bată la ușa casei în care locuiți? „Prin excepție de la regulă, actele administrative fiscale emise pe suport de hârtie pot fi trimise prin reprezentanții Fiscului la domiciliul fiscal al contribuabililor ori al împuterniciților acestora sau al curatorilor. Acest domiciliu fiscal poate coincide cu domiciliul reprezentanților firmei, acolo unde aceștia au decis să aibă sediul social la adresa lor de domiciliu, mai ales în cazul PFA-urilor care au sediul declarat, în majoritatea cazurilor la domiciliul acelor persoane fizice. Această prevedere exista doar în Codul civil, unde este prevăzut că se coroborează cu prevederile Codului de procedură fiscală. De acum, există și în Codul de procedură fiscală prevederea că inspectorii fiscali pot comunica actele fiscale la domiciliul fiscal al contribuabililor“, a explicat directorul executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova, Mihai Antonescu.
Dacă reprezentantul firmei nu este găsit acasă sau refuză să primească documentele de la angajații ANAF, atunci aceștia au dreptul să lipească pe ușa apartamentului sau chiar pe ușa blocului o notificare, o înștiințare prin care îl invită pe respectivul contribuabil la sediul organului fiscal, pentru a i se înmâna actele administrative fiscale, cum ar fi somații de plată a unor debite, titluri executorii, diverse înștiințări etc. Reprezentanții firmelor care au fost „vizitați“ de ANAF pot rupe imediat afișele, pentru că legislația fiscală nu prevede un termen în care să fie afișată notificarea pe ușa casei sau apartamentului contribuabilului, ci ideea este ca acesta să ia la cunoștință prin orice mijloace. Prin OG nr. 30/2017 se stabilește că acel contribuabil notificat la domiciliu are termen de 15 zile să se prezinte la sediul Fiscului pentru a i se comunica actul fiscal. În cazul în care nu ajunge la Fisc în termenul legal de 15 zile calendaristice, atunci se consideră că i-a fost comunicat actul fiscal respectiv.

Rămâne valabilă publicarea numelor datornicilor pe internet

Dacă măsura explicată mai sus este o excepție de la regulă, în Codul de procedură fiscală a rămas ca regulă de bază ca documentele în format de hârtie să fie trimise mai întâi prin poștă la sediul contribuabilului sau la punctul de corespondență, dar neapărat plicul trebuie să fie de tip scrisoare recomandată, cu confirmare de primire. În cazul în care contribuabilul nu este găsit la sediul social, iar plicul se întoarce la Fisc, atunci instituția nu mai este obligată să mai trimită a doua oară hârtiile la sediul firmei sau PFA-ului, ci trece la publicarea numelui acelui contribuabil pe pagina de internet a organului fiscal. Măsura poate fi luată concomitent cu afișarea înștiințării cu actul fiscal în format de hârtie la sediul social al contribuabilului. Se consideră că actul i-a fost comunicat firmei sau persoanei fizice cu datorii în termen de 15 zile de la introducerea datelor personale pe site, chiar dacă numele datornicilor sunt ținute pe pagina de internet timp de 60 de zile. Cum nimeni nu stă să verifice pagina de internet a organelor fiscale, debitorii care nu sunt găsiți de poștaș la sediul social sau nu merg să își ridice corespondența de la poștă în termenul legal nu au cum să afle că pe numele lor s-a emis vreo somație de plată, vreun titlu executoriu sau alte acte fiscale.

S-a revenit la poprirea contului în 15 zile

Deși în Codul de procedură fiscală adoptat în 2015 se stabilise că Fiscul nu mai poate institui popriri pe conturile bancare ale debitorilor decât după ce trec 30 de zile de la comunicarea somației de plată, prin OG nr. 30/2017 s-a revenit la termenul de 15 zile existent înainte de modificarea din 2015 a legislației fiscale, a spus Mihai Antonescu.
Finanțele ar putea popri un singur cont al debitorului și nu toate conturile acestuia, din care extrag și de trei-patru ori suma datorată. Există prevedere legală, dar, momentan nu se poate aplica. Poprirea electronică a intrat în vigoare, dar nu există norme de aplicare, fapt ce face ca în acest moment Fiscul să nu poată afla în ce cont are contribuabilul mai mulți bani pentru a popri strict acel cont bancar ca să recupereze exact sumele de plată ale acestuia către stat. „Ca să avem acces la conturile debitorilor, pentru a vedea în care dintre acele conturi există disponibil, trebuie să se încheie mai întâi protocoale între ANAF, la nivel central și băncile din România. După câte știm noi, ANAF se află în plină procedură de încheiere a acelor protocoale, deja fiind încheiate asemenea convenții cu mai multe bănci“, a precizat directorul DGRFP Craiova, Mihai Antonescu.

Pot fi trimise înștiințări pe e-mail, dar nu există norme de aplicare

Ca noutate absolută, atunci când contribuabilul solicită să îi fie transmisă în format electronic corespondența cu Fiscul, atunci organele fiscale trebuie să se conformeze.
OG nr. 30/2017 prevede că actul fiscal astfel transmis se consideră comunicat contribuabilului în termen de 15 zile de la transmiterea sa în format electronic.
Din păcate, procedura de transmitere a actelor administrative fiscale prin mijloace de comunicare la distanță, respectiv prin e-mail, nu pot fi puse în practică. OG nr. 30/2017 prevede că modalitățile clare prin care se va face o astfel de transmitere trebuie stabilite prin ordin al președintelui ANAF. Prin acel ordin se va stabili cum cere contribuabilul să i se comunice actele în format electronic. La ora actuală, se poate depune o astfel de cerere dacă reprezentantul entității economice se loghează la Spațiul Privat Virtual, gestionat de Fisc pentru comunicarea la distanță. În trecut, în acest Spațiu Privat Virtual nu erau acceptate e-mail-urile de yahoo. La ora actuală, directorul DGRFP Craiova susține că pot fi acceptate orice adrese de e-mail ale contribuabililor.

Fiscul e obligat să transmită rapid actele către contribuabili

Ordonanța care a modificat Codul de procedură fiscală aduce anumite obligații și pentru angajații Fiscului. Astfel, ei sunt obligați ca în termen de cel mult zece zile lucrătoare de la emiterea unui act administrativ fiscal, acesta să fie transmis către contribuabili, pentru ca ei să poată lua la cunoștință în cel mai scurt timp posibil de eventuale somații de plată, titluri executorii și altele. Până acum nu exista un termen prin care funcționarii Fiscului să fie obligați să transmită către firme documentele emise de organele ANAF. Astfel, acte emise cu mult timp în urmă ajungeau la contribuabili chiar și cu o lună întârziere. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS