22 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriStatul vrea să transforme datoriile Fabricii de Avioane în acțiuni

Statul vrea să transforme datoriile Fabricii de Avioane în acțiuni

http://www.youtube.com/watch?v=LCQRlYwR6JA

Statul vrea să șteargă „din pix“ datoriile Avioane Craiova transformându-le în acțiuni. Dintr-un foc, ar dispărea datorii către stat de 18-20 milioane de euro la o firmă la care statul deține 80,97% din acțiuni, iar privații au puțin peste 19% din acțiuni. Valoarea datoriilor ce vor fi transformate în acțiuni este de zece ori mai mare decât valoarea de piață a fabricii din Bănie. Aflați cum ar putea fi afectați micii acționari privați dacă statul va converti datoriile în acțiuni.

Pentru că legea nu permite să fie șterse datoriile către bugetul consolidat al statului ale companiilor din domeniul apărării decât dacă acestea sunt deținute în proporție de 100% de stat, Ministerul Economiei intenționează să transforme o mare parte din datoriile Avioane Craiova în acțiuni. Este vorba de debite istorice către bugetul consolidat al statului (impozite neplătite, TVA și contribuții ale angajaților), care anul trecut totalizau 20 de milioane de euro (circa 84 de milioane de lei), iar anul acesta au crescut și mai mult. Ministerul Economiei, în calitate de acționar majoritar la Avioane Craiova, nu a putut beneficia de avantajele Legii speciale care prevede ștergerea datoriilor firmelor din industria de apărare, pentru că la Avioane Craiova există 19% din acționari privați, în mare parte cuponari care au primit cupoane la „marea privatizare“, iar ștergerea datoriilor s-ar considera ajutor de stat.
„În urma discuțiilor cu primul-ministru și cu ministrul economiei, cu domnul Niță, s-a stabilit ca și unitățile care nu sunt 100% ale statului să beneficieze de ștergerea de datorii și s-a hotărât ca aceste datorii să se transforme în acțiuni, lucru care este mai avantajos pentru societăți, pentru că în felul acesta se va capitaliza și societatea. Se va transforma în acțiuni marea majoritate a datoriilor către bugetul consolidat al statului și, posibil, și cele de la fosta AVAS (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, acum cunoscută drept Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului – n.r.). Nu știm acum ce sumă va fi transformată în acțiuni, dar din cele 24 de milioane de euro pe care le avem ca datorie, eu sper ca 18-20 de milioane să fie transformate în acțiuni“, a declarat, pentru GdS, liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peța. El a mai declarat că „este pe traseu un act normativ, inițiat de Direcția de Apărare din Ministerul Economiei, care într-un timp scurt să ajungă pe masa guvernului, astfel încât în toamnă această hotărâre de guvern să-și producă efectele, făcând astfel ca Avioane Craiova să nu mai fie împovărată de dobânzile și penalitățile care sunt aferente acestei datorii“. Liderul sindical a mai spus că, în ultima perioadă, există o reticență a guvernanților de a mai privatiza Avioane Craiova, dată fiind conjunctura externă.
Guvernul a adoptat în luna mai OUG nr. 25/2014 prin care s-a aprobat ștergerea unor datorii către stat acumulate de mai multe societăți din industria de apărare, dar la care statul deținea 100% din participații. La Avioane Craiova este nevoie de un nou act normativ prin care statului să i se permită convertirea datoriilor în acțiuni.

De ce se pot șterge datorii la firme de stat?

Întrebat de ce nu se aplică și la societățile private acest regim de ștergere a datoriilor și se poate aplica societăților de stat cu atâta ușurință, Victor Peța a declarat în stilul caracteristic: „Statul este vinovat de faptul că s-a ajuns aici. Autoritățile statului sunt cele care au luat măsurile greșite, proaste, de s-a ajuns aici, ca un produs ca avionul IAR 99 Șoim să nu poată fi promovat și să avem situația în care am ajuns. Așadar, statul este vinovat și statul trebuie să rezolve această problemă“.
Pentru mediul privat este ilegal ca datoriile istorice ale unei firme, adică arieratele către stat, să fie șterse cu buretele în câteva zile. Firmele private sunt executate pentru orice datorie către Fisc, inclusiv pentru 10-12 lei, dar se pare că pentru industria de apărare lucrurile stau altfel, chiar dacă o cincime din acțiunile companiei sunt în mediul privat și statul nu deține integral societatea Avioane Craiova SA.
Pe finalul anului trecut, în timpul unei vizite la Avioane Craiova, fostul ministru al economiei, Andrei Dominic Gerea, întrebat fiind dacă nu este o discriminare pe piață față de alte companii cu capital privat să se șteargă datoriile Avioane Craiova, el a declarat, la vremea respectivă: „Este o situaţie specială, care se întâlneşte în toată Europa, unde se acordă o atenţie mare industriei de apărare. Sunt preocupări vizavi de această industrie. Sunt două săptămâni de când am participat la Consiliul de Competitivitate de la Bruxelles pe problematica industriei de apărare din ţările membre şi este normal pentru că această industrie nu a fost prea liberă în anii care au trecut. Este normal să acordăm facilităţi, nediscriminând pe alţii“.
În luna iulie a acestui an, și actualul ministru al economiei, Constantin Niță, s-a aflat în vizită la Avioane Craiova. El a spus atunci că înainte de privatizare aceasta trebuie făcută mai întâi „să meargă“. „Ne preocupă și Avioane Craiova. Suntem în discuții acolo cu tot felul de companii. Eu am un principiu: întâi să o facem să meargă și apoi să o vindem. Cred că este mai bine așa, decât s-o vindem când este într-o situație proastă și toată lumea îți dă un preț de nimic“, a precizat Niță la Craiova, în luna iulie, citat de Agerpres.

Ministerul economiei nu neagă transformarea datoriilor în acțiuni

GdS a solicitat un punct de vedere de la Ministerul Economiei, legat de transformarea datoriilor în acțiuni, întrebând și dacă există un proiect de act normativ de acest gen. Ministerul Economiei, prin Departamentul de presă, nu a infirmat informația, lăsând să se înțeleagă că va apărea un astfel de act normativ, care va fi supus dezbaterii publice. „SC Avioane Craiova SA este un operator economic de importanţă strategică din industria de apărare. Pentru companiile din acest sector, statul este preocupat să găsească cele mai bune soluţii, în sensul viabilizării lor. În măsura în care va fi promovat un act legislativ, de felul aceluia la care faceţi referire în solicitarea dumneavoastră, acesta va fi supus dezbaterii publice“, a răspuns Ministerul Economiei la întrebările GdS legate de ștergerea datoriilor Avioane Craiova și de eventuala transformare a datoriilor în acțiuni.

Cum vor fi afectați micii acționari dacă statul majorează capitalul

Dacă Ministerul Economiei convertește datoriile Avioane Craiova în acțiuni, atunci statul scoate din schemă micii acționari, mulți dintre ei cuponari. Propunerea de majorare de capital trebuie adresată, în aceeași măsură, și investitorilor privați care dețin 19% din acțiunile companiei. În cazul în care aceștia nu au bani să participe la majorarea de capital de 18-20 de milioane de euro, atunci deținerile lor se vor diminua, iar deținerile statului vor crește.
Pe Bursa de Valori București, cotațiile acțiunilor Avioane Craiova listate pe piața secundară Rasdaq au crescut de 2,5 ori în ultima lună, pe un volum mic al tranzacțiilor. De la patru lei pe acțiune la începutul lui iulie, acționile Avioane (simbol AVIO) au ajuns la zece lei pe acțiune la 1 august, în prezent fiind în ușoară scădere, la 9,1 lei pe acțiune, cotații existente marți, la amiază.

Cum crește artificial valoarea companiei

Cele 915.484 de acțiuni ale Avioane Craiova valorează pe piață 8,3 milioane de lei, la un preț de 9,1 lei pe acțiune, potrivit cifrelor de pe Bursa de Valori București. Deci, valoarea de piață a companiei este de nici două milioane de euro, în timp ce statul încearcă să convertească în acțiuni datorii de 20 de milioane de euro.
Principalul creditor al fabricii de avioane este tot statul, prin ANAF. În cazul în care Ministerul Economiei decide conversia datoriilor în acțiuni, atunci acele datorii pot fi efectiv șterse din evidențele ANAF, cum s-a mai întâmplat în cazul companiilor de stat la care se decidea ștergerea unor „accesorii“ (dobânzi și penalități). Potrivit unor surse din ANAF, este nevoie doar de o hotărâre de guvern pentru a fi șterse din evidențele Fiscului datoriile istorice ale unei companii majoritare de stat.
După ce se vor șterge aceste debite de 18-20 de milioane de euro, compania de stat care nu a plătit la buget impozite, taxe și contribuții pentru salariați devine la fel de „curată“ ca o întreprindere privată, care își plătește lună de lună dările către stat.

Liderul sindical este și acționar

Deși este lider sindical, Peța apără și interesele acționarilor societății, el însuși deținând acțiuni la Avioane Craiova. Întrebat dacă o eventuală majorare de capital din partea statului, prin transformarea datoriilor în acțiuni, deci prin creșterea deținerilor Ministerului Economiei la Avioane, nu ar defavoriza micii acționari, Victor Peța a declarat: „Nu ne deranjează dacă se majorează capitalul social. Sunt și eu acționar, ca toți salariații care am primit cupoane. Evident că și eu am depus aici cupoanele și nu este nici o problemă. Angajații nu se vor supăra dacă vor avea acțiuni la o societate care nu mai are datorii, care nu mai este falimentară“. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS