32.3 C
Craiova
joi, 6 august, 2020
Știri de ultima oră Bani & Afaceri Ajutor de minimis sau piedică în calea IMM-urilor?

Ajutor de minimis sau piedică în calea IMM-urilor?

Termenele de demarare a depunerii cererilor de finanţare au fost amânate de patru ori în perioada 1 iulie – 28 august

Ghidul solicitantului a fost modificat pe şest, cu numai 36 de ore înaintea începerii sesiunii de depunere a cererilor de finanţare

Reprezentantul uneia dintre firmele care cer ajutorul de minimis a afirmat că se acceptă şi societăţi care au pierderi, în schimbul unei garanţii calculate netransparent

Modificările succesive aduse legislaţiei privind ajutorul de minimis acordat IMM-urilor, cumulate cu modificările aduse pe şest Ghidului solicitantului, cu numai 36 de ore înaintea începerii sesiunii de depunere a cererilor ar putea însemna că suplimentarea fondurilor destinate întreprinderilor mici şi mijlocii este doar praf aruncat în ochii acestora.

Concret, termenul de demarare a sesiunii de depunere a cererilor a fost amânat succesiv de la 1 iulie, termen iniţial, la 16 august, 26 august, ultimul termen stabilit fiind astăzi 28 august. În plus, conform ultimei variante a Ghidului solicitantului, datată 26 august, condiţia de eligibilitate a proiectelor depuse de întreprinderile mici şi mijlocii, conform căreia acestea trebuiau să înregistreze profit în ultimii trei ani a fost abrogată, acceptându-se ca acestea să aibă pierderi sau să fie decapitalizate total sau parţial, cu condiţia depunerii unei garanţii (calculate nu se ştie pe ce ceriterii) simultan cu depunerea cererii de finanţare.

„Garanţia pe care au calculat-o consultanţii financiari ţinând cont de pierderile suferite de firma pe care o reprezint se ridică la aproximativ 50.000 euro, bani pe care au ar trebui să-i am la momentul depunerii cererii de finanţare. Având în vedere că ultimele modificări ale Ghidului solicitantului au fost aduse luni, 26 august, e greu de crezut că o firmă aflată în situaţia mea va putea procura banii pentru garanţie. Prevederile legate de eligibilitatea pentru ajutorul de minimis, conform căreia pot aplica doar firmele care au înregistrat profit în ultimii trei ani a fost abrogată, acceptându-se şi cele aflate în dificultate. Ne bucură această iniţiativă, dar timpul necesar procurării zecilor de mii de euro drept garanţie este prea scurt”, a declarat pentru Curierul Naţional, reprezentantul unei firme care va depune online cererea pentru obţinerea ajutorului de minimis.

Nu se poate dovedi că ai depus cererea online

O altă mare problemă pe care o vor întâmpina reprezentanţii firmelor care doresc să obţină finanţare este legată de faptul că, după depunerea on-line a cererilor de finanţare, asociaţii sau administratorii nu primesc niciun număr de înregistrare sau dovadă a efectuării acestui pas, Ministerul Finanţelor, urmând să publice în termen de două săptămâni lista firmelor admise şi ordinea în care se va face finanţarea.

„Formularul pentru depunerea cererii de obţinere a ajutorului de minimis, postat pe site-ul Ministerului Finanţelor, conţine o rubrică în care se completează codul CAEN, sediu, date generale despre proiect, dar nu are nicio rubrică în care să apară cel puţin numărul de înregistrare. Solicitantul finanţării nu are cum să ştie dacă cererea sa a fost înregistrată sau nu”, a afirmat sursa citată.

Nici în Ghidul solicitantului şi nici în ultima variantă a HG nr. 274/2013 nu se menţionează pe ce ceriterii se va stabili ordinea finanţării…

Justificare economico-financiară a dificultăţilor firmei

Conform ultimei variante a Ghidului solicitantului, întocmită la data de 26 august, cu numai două zile înaintea demarării procesului de depunere a cererilor de finanţare, în cazul în care solicitantului i-au crescut pierderile sau datoriile sau i-a scăzut cifra de afaceri, la momentul depunerii cererii de finanţare acesta trebuie să depună o justificare a situaţiei economico-financiare în care se află firma.

„În cazul în care din analiza situaţiilor financiare anuale corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat, reiese că întreprinderea înregistrează simptomele de: 1) creşterea pierderilor, 2) scăderea cifrei de afaceri, 3) creşterea stocurilor, 4) îndatorare crescută, 5) scăderea sau dispariţia activului net, se va lua în considerare, în procesul de soluţionare a Cererii de acord pentru finanţare, o justificare a situaţiei economico-financiare a întreprinderii realizată pe baza unei analize a evoluţiei acesteia în ultimii trei ani fiscali anteriori înregistrării Cererii de acord pentru finanţare. Întreprinderea solicitantă de ajutor de minimis anexează această justificare la situaţiile financiare corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat”, se arată în Ghid.

Criterii de eligibilitate

Conform Ghidului solicitantului, pot beneficia de ajutor de minimis întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării, următoarele condiţii: sunt înregistrate ca societăţi comerciale sau societăţi cooperative; se încadrează în categoria IMM-urilor; au sediul şi îşi desfăşoară activitatea în România; desfăşoară activitate economică; respectă plafonul pentru ajutoarele de minimis; prezintă un plan de investiţii pentru care se solicită finanţarea, cu evidenţierea cheltuielilor eligibile; prezintă un studiu tehnico-economic din care rezultă viabilitatea proiectului de investiţii şi eficienţa economică a întreprinderii solicitante în următorii 3 ani de la finalizarea investiţiei; prezintă un angajament ferm privind menţinerea locurilor de muncă existente la data înregistrării Cererii de acord pentru finanţare, precum şi crearea până la finalizarea investiţiei şi menţinerea, pe o perioadă de minimum 3 ani de la finalizarea investiţiei (cinci locuri de muncă, din care cel puţin două locuri de muncă pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni, în cazul unui ajutor de minimis de până la 100.000 euro, inclusiv; şapte locuri de muncă, din care cel puţin trei locuri de muncă pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni, în cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro până la 200.000 euro, inclusiv; nu înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat; nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare; nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate” potrivit prevederilor Cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei – Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004; nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI DE ULTIMA ORĂ

UNIC în lume. Imagini cu „minunea de la Craiova“....

Se lucrează la prisma dedicată lui Constantin Brâncuşi.

ȘTIRI GdS

Indicele ROBOR, la cel mai mic nivel din ultimele...

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut joi de la...

Tramvaie și autobuze noi în Craiova, din fonduri europene

17 tramvaie moderne și 30 de autobuze electrice vor completa flota craioveană de mijloace de transport public. Tramvaie...

Cu cât au plătit mai puțin la ANAF firmele...

Firmele doljene și-au plătit, în mare parte, la timp impozitele și taxele către stat. Totuși, față de aceeași perioada a anului trecut, încasările Fiscului doljean au scăzut cu 43,5 de milioane de lei în iulie, ceea ce reprezintă o scădere cu doar 12% față de luna similară din 2019. Situația nu este alarmantă. Care sunt motivele scăderii veniturilor la buget.

Derulare proiect „Dezvoltarea activitatii in cadrul ROCONIS TRANS CONSTRUCT...

SC ROCONIS TRANS CONSTRUCT SRL, cu sediul în Municipiul Craiova, România, Strada Electroputere, Nr.6, Bloc M47, Ap.5,...

Comunicat de presă – Derulare proiect „DEZVOLTAREA DURABILA A...

SC SPORTEAM SRL, cu sediul înMunicipiul Craiova, Strada Nanterre,Nr.12, județul Dolj, cod postal200485, derulează, începând cu data...

Firmele doljene cer la ANAF rambursări de TVA pe...

Sute de firme au cerut în pandemie rambursarea de TVA de la ANAF. Guvernul a decis ca și în partea a doua a anului, Fiscul să ramburseze TVA fără a efectua controlul prealabil. Iată ce sume a achitat AJFP Dolj către firme sub formă de TVA.