21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateInterviuRăzvan Socoteanu, managerul Spitalului „Filantropia“: „Nu vrem să încremenim ca un spital vechi. Avem ce să oferim“

Răzvan Socoteanu, managerul Spitalului „Filantropia“: „Nu vrem să încremenim ca un spital vechi. Avem ce să oferim“

Cel mai vechi spital din Craiova, Spitalul Municipal „Filantropia“, are la conducere un avocat. Răzvan Socoteanu este managerul unității medicale de aproximativ cinci luni. A reușit să își dea seama de problemele sistemului medical. Cu tactică și viziune, acesta luptă să le și rezolve. Nu e ușor, dar un avocat manager nu se dă bătut cu una cu două. Clinica de Hematologie urmează să intre în renovare, iar pentru reabilitarea ambulatoriului se lucrează împreună cu oficialii Primăriei Craiova la un proiect european de trei milioane de euro.

Gazeta de Sud: Un avocat la conducerea unui spital. Nu se întâmplă prea des. Cum vă descurcați?
Răzvan Socoteanu: Avocatul reușește să coordoneze mai multe domenii de activitate pentru că interacționează și cu medicul, și cu electricianul, și cu profesorul, cu toate sectoarele vieții sociale. Eu am experiență vastă nu numai în sectorul medical, ci și în alte sectoare de activitate care interferează cu activitatea medicală și mă refer la componenta achiziții, resurse umane, componenta financiar-contabilă.

GdS: Care au fost principalele probleme pe care le-ați descoperit în spital și pe care lucrați să le rezolvați?
R.S.: Sunt problemele generale ale sistemului sanitar. Mi-am propus să particip la îmbunătățirea condițiilor pe care Spitalul „Filantropia“ le oferă pacienților. Este principalul meu pariu pe care l-am pus atunci când am acceptat această funcție. Mi-aș dori o deschidere mai mare a noastră ca spital către pacienți. Mi-aș dori o promovare mai bună a serviciilor medicale pe care medicii spitalului le prestează pacienților. Mi-aș dori o creștere a gradului de satisfacție a pacientului prin prisma comunicării pe care acesta o are cu cadrele medicale.

Proiect european de trei milioane de euro pentru reabilitarea ambulatoriului

GdS: Ați reușit să comunicați cu medicii astfel încât să schimbați cumva relația medic – pacient?
R.S.: Am interacționat cu mulți medici, dar și cu restul personalului medical din spital. Percepția mea este pozitivă în ceea ce privește dorința manifestată de toate cadrele medicale pentru îmbunătățirea actului medical. Fiecare dintre noi, atunci când ne lovim de serviciile sanitare, din păcate, nu avem multe variante. Sistemul sanitar oltenesc nu este extraordinar de dezvoltat. Deși avem multe unități spitalicești cu personal de calitate superioară, din punct de vedere al serviciilor nu stăm extraordinar. De aceea spun că toți medicii spitalului cu care eu am discutat își doresc să ajungem să fim mai bine percepuți de către pacienți.

GdS: Ambulatoriul „Filantropia“ s-a mutat. Mulți oameni sunt derutați. Ce planuri aveți pentru rezolvarea acestei probleme?
R.S.: Ambulatoriul este unul dintre cele mai extinse ca și specialități medicale. În ultima perioadă, prin prisma reabilitărilor de clădiri pe care spitalul le-a demarat, ambulatoriul a trebuit să se mute în permanență și prin aceasta și-a pierdut oarecum din gradul de adresabilitate. Acum ambulatoriul este divesificat nu doar ca servicii, ci și ca amplasament. Avem ambulatoriu de adulți și de copii, copiii sunt tratați la Secția de Pediatrie de la Parc, acolo avem și policlinică pentru ei. Ambulatoriile pentru adulți sunt împărțite: o parte în clădirea fostului DNA pe strada Mihai Viteazul, o altă parte sunt în incinta imobilului de pe strada Filantropia, mai avem și a treia categoie în clădirea spitalului nou de pe strada Sărari. Fiind despărțite, adresabilitatea pacientului este puțin îngreunată, dar spitalul se dezvoltă, iar strategia de dezvoltate prevede o reabilitare a clădirii de ambulatoriu din strada Nicolae Titulescu. Este vechiul ambulatoriu al spitalului pentru care acum se lucrează împreună cu Primăria Craiova la un proiect european în valoare de trei milioane de euro care presupune reabilitarea integrală a clădirii, dotarea cu utilități moderne, precum și dotarea cu aparatură medicală de ultimă generație. Sperăm ca într-un an și jumătate spitalul să aibă un ambulatoriu cu adevărat modern și care să devină un etalon al serviciilor medicale.

Spitalul nou de pe strada Sărari, căutat de pacienți

GdS: Mulți pacienți se „înghesuie“ la Urgența Spitalului Județean Craiova. Și Spitalul „Filantropia“ are o unitate de urgență. Ce le-ați spune pacienților?
R.S: Echipa care acționează în Compartimentul de Primiri Urgențe este una de top. Ne mândrim cu medici de calitate, dedicați. Avem o secție de ATI care deservește urgența. Eu aș sfătui toți craiovenii ca, atunci când au o problemă medicală, să se adreseze Spitalului „Filantropia“.

GdS: Clădirea nouă din strada Sărari aparține Spitalului „Filantropia“. Sunt pacienți care încă nu știu de ce servicii medicale pot beneficia acolo.
R.S: Acolo sunt dotări de ultimă generație, condiții hoteliere extraordinare. Acolo sunt cele două secții de Medicină Internă, dar și Secția de Recuperare Medicală și Fizioterapie. Avem cea mai bună secție de Recuperare Medicală și Fizioterapie din zonă, personal profesionist. Nici aparatura nu ne lipsește, o parte mai trebuie înlocuită, dar sunt medici foarte buni. Avem un grad de acoperire a paturilor de 140%, ceea ce înseamnă o cerere enormă.

GdS: În acel spital nu există o secție de ATI. Ce se întâmplă în momentul în care un pacient are nevoie de transfer într-o astfel de secție?
R.S: Problema de organizare a Spitalului „Filantropia“ este complicată pentru că este un spital pavilionar, răspândit în mai multe locații. Avem o singură secție bună de ATI, nu putem să o divizăm. Acum urmează să ne ajungă o Salvare nouă care se adaugă parcului auto pe care îl avem, motiv pentru care considerăm că suntem în grafic cu privire la soluționarea urgențelor. Avem parteneriate cu Serviciul de Ambulanță Dolj și cu celelalte spitale din județ și ori de câte ori apar situații complicate, care necesită servicii pe care Spitalul „Filantropia“ nu le are, de exemplu chirurgie, pacienții sunt transportați acolo unde pot să fie tratați cum trebuie.

Clinica de Hematologie intră în renovare

GdS: Aparatura medicală dictează calitatea actului medical în multe situații. Ce vă doriți să faceți din acest punct de vedere?
R.S: Spitalul „Filantropia“ este unul vechi, cu tradiție. Avem și apartură veche, dar și aparatură modernă. Recent am achiziționat niște ecografe. Aparatura este baza actului medical modern. Fără o aparatură adaptată este greu să oferi un serviciu medical integrat, la parametri înalți, însă noi avem o listă de investiții deschisă. În ultimii doi ani, Primăria Craiova a făcut finanțări mari către acest spital, în principal pentru partea de clădiri. Sperăm că și prin proiectul european pe care îl pregătim împreună cu primăria să beneficiem de dotări.

GdS: Există un proiect pentru renovarea Hematologiei. Când încep lucrările, mai exact?
R.S: Urmează să dăm ordinul de începere a lucrărilor. A fost adjudecată licitația pentru reparații. Suntem în așteptarea avizului de funcționare în cadrul vechii clădiri a spitalului, unde vom muta provizoriu secția de Hematologie. Sperăm ca într-un an secția de Hematologie să fie reabilitată. Trebuie să ne mândrim cu secția de Hematolgie pentru că este una dintre secțiile etalon, deservește un număr mare de pacienți, suntem „inundați“ de pacienți, este una de top.

„În sistem există reguli pe care trebuie să le respectăm toți“

GdS: O problemă a sistemului medical este lipsa personalului medical. Există această problemă și la Spitalul „Filantropia“?
R.S: Am făcut o analiză în acest sens. Adevărul e mereu undeva la mijloc. În sistemul sanitar există un normativ de personal care prevede niște marje de personal în funcție de numărul de paturi. Spitalul se încadrează în acest normativ de personal. Din punct de vedere legal, avem personal suficient. Pe de altă parte, specificul pavilionar al spitalului este mai greu de acoperit decât cel monobloc. La noi, unele secții sunt împărțite pe câte trei paliere și o singură persoană nu poate să fie și sus, și jos în același timp, nici pacientul nu poate fi lăsat fără asistență medicală. Din această perspectivă, ar mai fi nevoie de personal. Noi vom scoate la concurs mai multe posturi.

GdS: Considerați că există o concurență loială între sistemul de sănătate public și cel privat?
R.S: Putem găsi argumente pro și contra, de o parte și de cealaltă. Ca manager de spital public pot să spun că s-a reglementat problematica concurenței prin perespectiva contractării cu CAS. Acum medicii contractează cu Casa doar în spital. Nu mai avem medici care să aibă contract cu CAS și în cabinetul particular. Mi-am propus eu și echipa din care fac parte, alături de Primăria Craiova, să fim un jucător activ pe piața serviciilor medicale. Nu vrem să încremenim ca un spital vechi. Avem ce oferi.

GdS: Salariile cadrelor medicale au crescut. S-a îmbunătățit și atitudinea față de pacienți?
R.S: Se observă o conștientizare, o asumare a creșterii nivelului salarial. Colegii mei medici sunt motivați și dedicați în asigurarea cu profesionalism a serviciilor. Avem o istorie pe care nu o putem schimba. Faptul că sunt cutume și obiceiuri împământenite la nivelul spitalelor nu poate fi schimbat peste noapte. Nu aș vrea să fiu un mincinos și să spun că lucrurile s-au schimbat în totalitate odată cu mărirea salariilor. Important este ca tendința să fie pozitivă și ca toți să conștientizăm că în sistem există niște reguli pe care trebuie să le respectăm.

„Legea achizițiilor publice este foarte clară“

GdS: Mulți manageri de spital se plâng de hățișul birocratic, de piedicile puse de birocrație în licitațiile și achizițiile publice. Sunteți și avocat. Cum reușiți să rezolvați aceste probleme?
R.S: Fiind spital public trebuie să urmăm niște reguli pentru că e vorba de bani publici. Sunt proceduri împământenite la nivel mondial, atunci când e vorba de cheltuirea banului public. Disfuncționalitățile țin mult de oameni și nu de sistem. Legea achizițiilor publice este foarte clară. Actul managerial este la noi cel care suferă și îmi asum și eu pentru că nu pot să spun că am venit eu și că am răsturnat pământul. Nu avem o strategie. Sunt probleme de sistem. Singura problemă reală este cea de finanțare, care este asigurată, în mare parte, din veniturile proprii ale spitalului. Și aici tot de competență managerială este nevoie. Avem doar trei oameni la achiziții la 1.000 de salariați și 150.000 de pacienți anual, sunt puțini. Dacă lipsesc medicamente, pacientul le poate cumpăra și i se decontează banii. Îi sfătuiesc pe toți cei care sunt în această situație să păstreze bonul și să ceară decontarea.

GdS: Care ar fi principalele motive pentru care pacienții ar trebui să aibă încredere în Spitalul „Filantropia“?
R.S: Este vorba de tradiție. Spitalul „Filantropia“ este cel mai vechi spital al Craiovei, dăinuiește dinainte de Războaiele Mondiale. Suntem spital clinic, ceea ce înseamnă că multe dintre cadrele didactice ale UMF Craiova activează în cadrul Spitalului „Filantropia“, mare parte dintre aceștia se regăsesc în spitalul nostru. Dotările materiale ale spitalului contează mult. De multe ori, este o plăcere să mergi pe holurile spitalului pentru că unitățile medicale au fost renovate. Asigurăm actul medical la un nivel satisfăcător.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS