10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateInterviuSorin Mirescu, purtător de cuvânt al CRPC R S-V Oltenia: „În 2017 au fost peste 4.000 de reclamaţii“

Sorin Mirescu, purtător de cuvânt al CRPC R S-V Oltenia: „În 2017 au fost peste 4.000 de reclamaţii“

Sorin Mirescu, purtător de cuvânt al CRPC Regiunea Sud-Vest Oltenia (Foto: Lucian Anghel)

Pe 15 ianuarie s-a dat oficial startul reducerilor în magazine, iar în goana după cumpărături, mulți dintre craioveni uită regulile de care trebuie să țină cont atunci când doresc să achiziționeze produse la un preț mai mic. Reprezentanții Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorului Regiunea Sud-Vest Oltenia vin cu o serie de recomandări pe care e bine să le luaţi în considerare înainte de a intra într-un magazin. Care sunt cele mai frecvente capcane în care puteți pica și cum le puteţi evita aflaţi din interviul pe care ni l-a acordat Sorin Mirescu (foto), purtător de cuvânt al CRPC Regiunea Sud-Vest Oltenia.

GdS: Domnule Mirescu, pe 15 ianuarie a început perioada reducerilor. Care sunt lucrurile de care trebuie să ținem cont pentru a nu risca să achiziționăm un produs care la casă costă, de fapt, mai mult?
Sorin Mirescu: Orice vânzare cu preț redus trebuie să fie însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei – „soldare/soldări/solduri“, „lichidare“, „promoții“ etc. -, însoțită de data de debut și de durata acesteia. În cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil“. La fel de indicat este și să verificați dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv. De asemenea, trebuie să verificaţi dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală. Puteţi face acest lucru la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau puteţi vedea direct la casă dacă prețul afișat este cel facturat. La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2“, consumatorii trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional. De asemenea, e bine să solicite informații suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace, în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site-uri. Consumatorii trebuie să știe că orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie să fie vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice.

Puteţi returna produsele în 14 zile fără să motivați decizia

GdS: În ultimul timp, din ce în ce mai mulți oameni preferă să cumpere on-line. La ce trebuie să fim atenți atunci când punem în coșul de cumpărături un produs achiziționat de pe internet?
S.M.: Asigurați-vă că operatorul economic furnizează informații despre nume, adresa geografică, telefon, adresa de e-mail. Toate aceste informații trebuie să fie clare și inteligibile și sunt obligatorii pentru comerciant. De asemenea, asigurați-vă că site-ul afișează toate informațiile despre principalele caracteristici ale produselor și serviciilor comercializate, inclusiv prețul total al acestora. Prețul total al produsului este format din prețul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adăugată – care poate fi inclusă sau nu în prețul produsului, taxele de livrare și eventualele alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie să vă informeze și să vă ceară acordul înainte de a da click pe butonul „cumpără“. Comerciantul trebuie să vă informeze despre modalitățile de livrare disponibile și prețul aferent acestora chiar în pagina de prezentare a produsului.

GdS: În cazul în care un cumpărător nu este mulțumit, în cât timp are dreptul să returneze produsul?
S.M.: Referitor la dreptul de retragere a produsului, dispuneți de 14 zile în care puteți să vă răzgândiți. Trebuie să returnați produsele la adresa indicată de comerciant, achitând taxa de transport și fără să motivați renunțarea la achiziție. Perioada de retragere se calculează din momentul în care consumatorul primește produsele.
Operatorul economic trebuie să vă pună la dispoziție – în format electronic – un formular de retragere sau să vă ofere posibilitatea de a completa orice altă declarație prin care să vă exprimați decizia de retragere din contract.

GdS: Sunt și produse care nu pot fi returnate?
S.M.: Da, există și produse exceptate de la dreptul de retragere, caz în care comerciantul trebuie să vă informeze chiar din pagina de prezentare a produselor.

GdS: În cât timp își va primi cumpărătorul banii înapoi?
S.M.: Comerciantul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

4.182 de reclamații în 2017

GdS: Cumpărăturile sunt inevitabil însoțite și de nemulțumiri. Ce reclamă, în general, oltenii la instituția pe care o reprezentați și câte reclamații ați înregistrat anul trecut?
S.M.: În 2017, la nivelul CRPC R S-V Oltenia s-au înregistrat 4.182 de reclamaţii, iar în anul 2016, 4.782. Au fost depuse cu preponderență reclamații privind produse nealimentare și servicii nealimentare reprezentând 79,60% din totalul reclamațiilor. Cele pe segmentul achiziții on-line reprezintă 7,46% din totalul reclamațiilor aferente anului 2017.

GdS: Câte reclamații ați înregistrat cu ocazia Black Friday?
S.M.: 25.

GdS: Cum stau lucrurile în domeniul alimentar? Ce reclamă oltenii?
S.M.: Cel mai des consumatorii reclamă neconcordanța dintre prețul de la raft și cel de la casă, nerespectarea promoțiilor, comercializarea produselor cu termen de valabilitate expirat.

GdS: Iar în ceea ce privește domeniul nealimentar?
S.M.: În domeniul nealimentar, avem reclamații privind produse defecte în perioada de garanție, lipsa instrucțiunilor de folosire – întreținere; lipsa traducerii în limba română; lipsa informării pe eticheta de la raft a perioadei de garanție, precum și nerespectarea promoțiilor. În ceea ce priveşte serviciile de telefonie, s-au înregistrat reclamații referitoare la nerespectarea clauzelor contractuale; suspendarea prestării serviciilor, lipsa semnalului sau semnalul necorespunzător, facturarea convorbirilor telefonice neefectuate, precum şi nelivrarea telefoanelor mobile la termenul stabilit.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS