12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateInterviuLiviu Cotfasă: Am diversificat specializările la CN „Elena Cuza“

Liviu Cotfasă: Am diversificat specializările la CN „Elena Cuza“

Liviu Cotfasă, directorul Colegiului Național „Elena Cuza“  din Craiova
Liviu Cotfasă, directorul Colegiului Național „Elena Cuza“
din Craiova

Noul plan de șco­larizare urmărește extin­derea învățământului teh­­­­­­­no­logic și diminuarea numărului de clase la cel teoretic. Astfel, pentru anul școlar următor, la multe din liceele și colegiile teoretice a scăzut numărul claselor. Printre acestea se află și Colegiul Național „Elena Cuza“, care a pierdut o clasă de liceu. Directorul unității de învățământ spune însă că pentru anul școlar următor a reușit să aducă modificări în oferta educațională, prin includerea unor noi specializări. Într-un interviu acordat GdS, managerul colegiului, Liviu Cotfasă, dezvăluie care sunt noutățile pregătite pentru admiterea din acest an, dar și care este parcursul educațional al elevilor acestui colegiu.

GdS: Domnule director, suntem în plină perioadă de pregătire a ofertei educaționale pentru admitere. Care sunt principalele noutăți pe care le aduceți în oferta educațională a Colegiului Național „Elena Cuza“?
Liviu Cotfasă: Am finalizat deja proiectul planului de școlarizare și ulterior proiectul planului de încadrare cu personal didactic. Deși am rămas cu o clasă mai puțin la nivel liceal, nu există restrângere de activitate, am avut grijă ca toate cadrele didactice să fie angajate în specializarea pe care au decizii. Pentru elevi am zis să mai diversificăm oferta educațională, întrucât în ultimii ani a fost cam aceeași. Și pe vechea variantă au fost ocupate toate locurile în fiecare an, dar am vrea să ridicăm media de admitere pentru anumite specializări. În acest sens, am unit o clasă de bilingv germană cu o clasă de bilingv spaniolă și funcționăm de anul școlar viitor cu câte o jumătate de clasă pe fiecare specializare. Având în vedere creșterea interesului pentru specializările pe real pe limbă străină, am propus o clasă de științe ale naturii cu bilingv germană, deocamdată. Pot să apară și modificări în sensul că respectiva clasă de științe ale naturii s-ar putea să fie realizată jumătate pe bilingv germană, jumătate limba engleză, ținând cont, astfel, de dorința multor absolvenți de a continua studiile în străinătate.
Tot la profilul real, întrucât mediile de admitere erau foarte mari, am obținut, cu ajutorul Inspectoratului Școlar Județean, o clasă de intensiv informatică la specializarea matematică-informatică, ceea ce înseamnă că elevii vor avea patru ore de informatică în loc de una, cât aveau până acum. Lărgind astfel oferta educațională, sperăm să vină elevi cât mai bine pregătiți, care vor să facă performanțe, nu neapărat în sensul de a obține premii la olimpiade școlare, ci pentru o bună pregătire pentru viitorul lor.

GdS: Se apropie simulările pentru elevii de clasa a VIII-a și este și perioada în care și părinții, și elevii se informează despre media de admitere la liceu, inclusiv la colegii. În cazul Colegiului Național „Elena Cuza“ care ar fi media de admitere?
L.C.: Media de admitere depinde și de dificultatea subiectelor de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a. Oricum, la profilul real, media a fost peste 9 atât la matematică-informatică, cât și la științele naturii. La profilul umanist, mediile au fost și de 9, dar au fost și situații în care au coborât și la 8,50, în special la profilurile care nu erau în gimnaziu, cum ar fi cel de bilingv germană și bilingv spaniolă. Țin să precizez că limba spaniolă nu se studiază nicăieri în județ, la nici o școală gimnazială, iar limba germană doar la câteva unități școlare. În prezent, am observat că s-a introdus și la alte două unități școlare de prestigiu, Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica“ și Școala Gimnazială „Mircea Eliade“, astfel încât acea propunere de științe ale naturii bilingv germană vine și în sprijinul acestor copii care studiază limba germană la clasă.

Centru pentru certificarea competențelor lingvistice

GdS: Pentru clasele de bilingv germană, Colegiul „Elena Cuza“ are și un parteneriat cu Germania. Când a început acest parteneriat și ce avantaje au elevii?
L.C.: Demersul a pornit în anul 2008, astfel încât din 2009 suntem membri în grupul internațional PASH, din care fac parte 1.700 de școli la nivel mondial. Acest acord se bazează pe dotarea unui cabinet de limba germană. Ni s-au oferit fonduri în valoare de 10.000 de euro până în acest moment pentru laptopuri, videoproiectoare și amenajarea sălii respective. Pe de altă parte, am obținut prin acest acord dreptul de a fi centru de examen pentru certificarea competențelor lingvistice la limba germană, acele examene numite DSD. Numai elevii care sunt la clasele de bilingv germană de la noi din școală pot participa la aceste examene, iar obținerea competențelor DSD le dă dreptul de a urma studii universitare în Germania și Austria sau de a se angaja în aceste țări, precum și în România la firme germano-române, fără teste de limbă. Acesta este un mare avantaj întrucât testele de limbă necesită fonduri mari pentru pregătire și pentru obținerea lor. În plus, certificatul DSD este permanent și recunoscut în toată lumea. Tot în acest domeniu al parteneriatului PASH, elevii de la clasele de germană beneficiază de deplasări în Germania, avem schimburi școlare cu un liceu de acolo, astfel încât un grup de elevi pleacă în vacanța de vară pentru trei săptămâni, stau acolo la colegii germani, având oportunitatea de a-și perfecționa vocabularul. La schimb, elevi din Germania însoțiți de profesori vin în România și stau și ei o săptămâna sau două, de obicei primăvara. Chiar la sfârșitul lunii martie urmează ca un grup de 15 elevi și doi profesori din Germania să vină la schimbul acesta în Craiova.

GdS: Ați menționat anterior că elevii care au certificat DSD își pot continua studiile universitare în Germania sau Austria. Câți elevi au astfel de opțiuni?
L.C.: Ajung să studieze și în Austria, în Germania, dar asta depinde și de fondurile de care dispun părinții, pentru că li se oferă bursă, dar subzistența trebuie să și-o asigure ei. În fiecare an pleacă trei-patru elevi. Anul trecut au fost chiar cinci elevi care au plecat la studii, trei în Germania și doi în Austria. Sunt și multe situații în care ei se orientează și către facultăți din România, în special la Facultatea de Litere din București, unde pot obține burse de un an sau doi de școlarizare în Germania și Austria. Avem astfel câte opt-nouă absolvenți care urmează primul an la București, apoi anii II-III de licență în Germania. Depinde de dorința lor, pentru că DSD le oferă acest drept.

GdS: De câțiva ani sunteți centru pentru evaluarea competențelor lingvistice și la franceză, și la engleză. Cine poate fi evaluat?
L.C.: Am încercat să ne adaptăm și noi cererii, pentru că practic este un serviciu pe care îl facem și se oferă clienților. La solicitările beneficiarilor, elevi și părinți, ne-am continuat tradiția pe limbi străine și din 2014 am devenit centru de obținere a competențelor lingvistice pe limba engleză IELTS, încercăm și pe Cambridge de anul viitor. Suntem centru regional de examene pentru limba franceză, DELF sau DALF, în funcție de gradul lor, începători sau avansați. Pot fi evaluați elevii din toate școlile, fie că sunt liceeni sau de la gimnaziu. La limba franceză avem și cursuri de perfecționare, astfel încât să promoveze examenele sigur. Aceste certificate sunt folosite ulterior fie la angajare, fie la admitere la o facultate, fără să mai susțină alte teste.

65% din absolvenți au mers către facultăți cu profil real

GdS: În ultimul timp se pune accent pe educația centrată pe elev. Cum îi motivați să învețe?
L.C.: În ultimul an am fost primii pe judeţ ca promovabilitate la bacalaureat, ceea ce arată că îi pregătim foarte bine la nivel de învățământ de masă, ceea ce este normal pentru o școală publică, iar la concursuri și olimpiade școlare avem al doilea număr de premii obținute la județ și la națională. Acest lucru dovedește că pregătirea este serioasă, colegii depun tot efortul în acest sens. În ultimii ani au fost și foarte multe cursuri de formare pe proiecte europene cu aplicare de noi strategii didactice. La jumătate din sălile de clasă avem proiectoare și e mai ușor de prezentat informațiile. Predarea nu se mai bazează doar pe dictare, ci și pe dezbateri cu elevii.

GdS: Care este parcursul educațional al absolvenților acestui colegiu?
L.C.: Fiind un colegiu de prestigiu, cea mai mare parte dintre absolvenții de clasa a XII-a se îndreaptă către studii universitare. Deși poate părea ciudat, procentul de accedere la studii universitare nu este de 100%, acum doi ani a fost de 86%, anul trecut a fost de 90%. Un alt procent, cam 4%, urmează cursuri la postliceală, iar restul de 6% apar în evidență ca necontinuând studiile. Unii dintre ei se angajează, dar sunt și situații în care mai stau un an acasă pentru a se pregăti pentru facultatea respectivă. Ca și specializări, deși eram liceu de filologie, în ultimii 20 de ani s-a schimbat raportul între umanist și real, ca număr de clase avem cinci pe profil umanist și patru pe profil real, iar ca absolvenți de liceu care urmează studii universitare, în anul 2016, 35% s-au orientat către facultăți umaniste și 65% către facultăți reale. Acum doi ani, raportul era de 50% către universități umaniste și 50% către universități cu profil real. De asemenea, și mare parte din absolvenții de clasa a VIII-a, respectiv 40%, rămân să-și continue studiile la „Elena Cuza“, iar restul optează pentru alte licee, cei mai mulți pentru Colegiul Național „Frații Buzești“ și Colegiul „Ștefan Odobleja“.

GdS: Managerii se ocupă nu numai de partea educațională, ci și de investiții. Ce obiective aveți?
L.C.: În ultimii ani, ne-am bazat foarte mult pe sprijinul Primăriei Craiova, și ne bazăm în continuare, și încercăm și noi să completăm bugetul prin eforturi proprii, din resurse extrabugetare. Așteptăm să vedem ce fonduri europene vom mai putea accesa. Pentru viitorul apropiat, îmi propun să dotăm sălile de clasă cu videoproiectoare și ecrane de proiecție, pentru că sunt utile și, de asemenea, vreau să redotăm unul dintre cele trei laboratoare de informatică. În funcție de ceea ce se întâmplă și cu celălalt spațiu școlar, am putea face investiții și acolo. Avem proces pe rol la Înalta Curte pentru amânarea acelei decizii de retrocedare a clădirii din strada Mihai Viteazul, așteptăm să vedem care va fi sentința.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS