Digitalizarea declarațiilor de avere nu înseamnă doar transparență, ci și o nouă formă de descoperire. Între 2022 și 2025, platforma eDAI a transformat un flux de date aparent banal într-o radiografie fascinantă a preferințelor, patrimoniului și chiar a curiozităților mecanice ale celor care ocupă funcții publice.
În perioada 2022- 2025, declarațiile de avere completate electronic pe platforma eDAI nu au fost doar un exercițiu de transparență, ci și o provocare pentru infrastructura noastră digitală: să transforme mii de stringuri text într-o imagine coerentă a averilor declarate – și a poveștilor din spatele lor.
Cu ajutorul unui sistem de prelucrare big data, datele au fost extrase, ordonate și clasificate pe baza nomenclatoarelor și a logicii semantice, cu sprijinul unei echipe dedicate. De la text brut la înregistrare standardizată, am trecut prin etape de curățare, interpretare și sortare automată – în care fiecare virgulă sau greșeală de tastare a devenit un obstacol de depășit algoritmic.
Ce spun cifrele: vechime, preferințe, donații și tractoare
Analiza noastră acoperă 411.302 autoturisme declarate în 2025, cu o vârstă medie de 14 ani pentru autoturisme și 16 ani pentru alte mijloace mobile (camioane, motociclete, ATV-uri etc.).
Topul mărcilor preferate include:
- Volkswagen – 15,64% din total, cu o vechime medie de 16 ani,
- Dacia – 10,65%, vechime medie 12 ani,
- Skoda – 10,15%, tot 12 ani,
- Opel – 8,81%, cu o medie de 17 ani,
- Ford – 7,9%, medie de 15 ani.
În 2025 au fost raportate 0,2% mașini donate din totalul mașinilor declarate iar dintre acestea cu o vârstă mai mică de 3 ani au fost identificate 27 de mașini.
Comori pe patru roți: între nostalgie și ironie digitală
Big data nu înseamnă doar tabele, ci și povești. Printre zecile de mii de înregistrări, am găsit și comori și pagini de istorie:
- 86 de vehicule Ferrari și Lamborghini – dar nu se încadrează în categoria super-car-uri, ci a tractoarelor.
- O motocicletă Gnome Rhone din 1936, cu tehnologie derivată din motoare de avion cu peste 1000 cai putere.
- O locomotivă.
Diverse modele interbelice sau de epocă: - Opel Kadett 1939,
- Plymouth 1939 și 1956,
- Fiat Balila 1928,
- FORD A 1929,
- Cadillac DeVille 1968,
- SIMSON AWO 250, MZ ES 175, JAWA 175, Wartburg, SR114 și multe altele.
Această „galerie” mecanică nu are doar un aer nostalgic, ci și demonstrează diversitatea patrimoniului mobil și capacitatea sistemelor digitale de a înțelege, ordona și respecta toate aceste particularități.
Digitalizarea aduce nu doar ordine, ci și înțelegere
Această analiză arată că digitalizarea nu înseamnă doar butoane și platforme online – ci și puterea de a extrage sens din complexitate, de a identifica tipare, excepții și povești acolo unde inițial nu vedem decât date brute.
Declarațiile de avere pot fi plictisitoare. Dar nu și când ai un sistem care le poate „citi” cu ochii unui analist, viteza unui server și toată experiența acumulată până în prezent.
Datele spun povești. Inspectorii caută adevărul
Dacă această analiză poate fi savurată de curioși și pasionați ca o poveste despre preferințe auto și rarități mecanice, munca dificilă rămâne în seama inspectorilor care interpretează, verifică și corelează aceste date. Ei sunt cei care, dincolo de picanterii, contribuie esențial la menținerea unui grad ridicat de integritate în administrația publică, potrivit Agenției Naționale de Integritate.