14.5 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFinanteRezolvă proiectul de lege deficitul bugetar?

Rezolvă proiectul de lege deficitul bugetar?

Nu, Proiectul privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, chiar așa se numește, nu rezolvă sustenabilitatea financiară a României pe termen lung, ci doar reduce deficitul bugetar, dar și acesta doar pe termen scurt.

Sigur, unii vor spune că este doar proiect de lege, dar la majoritatea pe care o are în parlament coaliția, putem spune că acesta este ca și aprobat, doar dacă nu se răzgândește în privința unor măsuri. Și aceasta pentru un motiv foarte simplu, și anume că nu sunt rezolvate cauzele care au dus la acest deficit, lucrându-se doar la efecte. Care sunt cauzele pentru care am ajuns în această situație, de deficit excesiv, care dacă nu sunt rezolvate vom fi în continuare în această situație? Haideți să enumerăm câteva:

1. – cheltuielile excesive cu aparatul bugetar, începând cu niște organigrame faraonice ale instituțiilor bugetare, pentru a satisface toate partidele aflate la guvernare, indiferent de perioade. Cu cât sunt mai multe partide la guvernare, în prezent avem 3 partide, pentru că UDMR nu este în guvern doar la nivel de miniștri, în rest este la guvernare, cu atât sunt mai încărcate organigramele instituțiilor publice, agențiile guvernamentale, societățile cu capital majoritar de stat etc. Or, mediul privat nu poate produce cât poate cheltui statul, asta este clar.

2. – multitudinea de companii cu capital majoritar de stat, regii autonome de stat, care produc doar pierderi, cu alte cuvinte contribuie din plin la deficitul bugetar. Mai mult, acel deficit în colectarea TVA, dar nu numai, ci și a altor impozite și taxe (contribuții sociale, impozit pe salarii etc.) este, într-o mare măsură, rezultat din neconformarea tocmai a companiilor și regiilor de stat. Mai mult, prin faptul că foarte multe dintre aceste companii sunt neviabile, blochează, prin neplata datoriilor, și companiile private, astfel că rezultatul este necolectarea TVA etc.

3. – scurgerea unor fonduri importante din buget prin cheltuieli neeficiente, cheltuieli care nu sunt necesare sau, pur și simplu, cauzată de fapte de corupție din partea unor funcționari ai statului. Aproape zilnic vedem funcționari care sifonează banii contribuabililor, ori conformarea voluntară la plata impozitelor și taxelor depinde foarte mult și de gradul de încredere a contribuabililor în organismele statului.

4. – o administrație la nivel local, comune și orașe mici, care nu se pot susține financiar, nu 1 an financiar, dar nici măcar câteva luni pe an. Cu alte cuvinte, contribuabilii plătesc impozite și taxe pentru a putea primi salarii angajații primăriilor respective! Este aberant! Deci, o reformă administrativă, în prima fază la nivelul comunelor și al orașelor care nu se pot susține financiar, este o urgență națională. Și asta se poate face foarte repede, trebuie doar voință politică.

Acestea sunt doar câteva dintre cauzele situației în care a ajuns România, iar până când se vor rezolva acestea vom avea în continuare aceeași problemă: deficit bugetar. De aceea, pentru a rezova problema deficitului trebuie pornit de la rezolvarea problemei cheltuielilor bugetare.

Sigur, este necesară o viziune generală asupra sistemului fiscal din România, care să nu distorsioneze piața, să nu creeze avantaje pentru unii și dezavantaje pentru alții, prin facilități, scutiri etc., cu alte cuvinte este nevoie de concurență liberă, loială, cu firme de stat doar acolo unde nu există concurență, dar și asta pe termen limitat până la crearea condițiilor de concurență, iar firmele de stat să funcționeze cu management performant, privat, de ce nu?, cu un control foarte riguros și pe principii economice, pentru că s-a demonstrat că în companiile de stat, adică acolo unde nu este investită munca ta, a acționarului, se cheltuiește neeficient, nu pentru că nu s-ar pricepe, ci pentru că sunt alte interese decât performanța economică. Și uite așa, ajungem în situația de a încărca mediul privat și pe cetățeni cu impozite din ce în ce mai mari și mai diversificate.

Autor: Alexandru Tamba

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS