15.1 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateAtenție la roaming când plecați din țară!

Atenție la roaming când plecați din țară!

Atenție la roaming când plecați din țară! Este mesajul transmis de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

ANCOM atrage atentia utilizatorilor de telefonie și internet mobil, care au planificate vacanțe în străinătate:

  • să acorde atenție sporită la utilizarea serviciilor de roaming,
  • să verifice condițiile de utilizare, indiferent dacă destinațția este în state care se află in Spațiul Economic European (SEE) sau în afara lui,
  • să fie atenți si la roamingul involuntar, care poate apărea în zonele de graniță.

Călătoriile în afara spațiului UE/SEE

În cazul călătoriilor în afara României, utilizatorii trebuie să verifice dacă planul tarifar achiziționat include sau nu serviciul de roaming internațional. Utilizatorii pot beneficia de serviciul de roaming internațional numai dacă furnizorul de la care au achiziționat planul tarifar a încheiat contracte de roaming cu furnizorii din statele vizitate.

Pentru ca tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate, este important ca utilizatorii să verifice cu atenție, inainte de a efectua o călătorie care sunt tarifele minime ce li se aplica în aceste state pentru serviciul de roaming internațional. Statele sunt de exemplu:

  • Marea Britanie,
  • Republica Moldova,
  • Serbia,
  • Muntenegru,
  • Turcia,
  • Egipt,
  • Emiratele Arabe Unite (EAU),
  • Maroc,
  • Israel,

De exemplu, în țări precum Turcia, Egipt, Marea Britanie, Emiratele Arabe Unite sau Serbia, pentru serviciile pe bază de abonament, operatorii percep tarife standard cuprinse între:

  • 0,0090 euro/min si 1,4280 euro/min pentru apelurile primite;
  • 0,0150 euro/min si 2,6418 euro/min pentru apeluri efectuate catre Romania;
  • 0,0060 euro si 0,4522 euro pentru un SMS trimis;
  • 0,0007 euro/MB si 13,0900 euro/MB pentru internet.

Călătoriile în spatiul UE/SEE

De la intrarea în vigoare a regulamentului european care impune principiul „Roam like at home”, clienții operatorilor mobili din România care beneficiaza de planuri tarifare cu acces la roaming în SEE pot utiliza resursele naționale de voce, SMS și date și atunci când călătoresc în statele Uniunii Europene:

  • Austria,
  • Belgia,
  • Bulgaria,
  • Cehia,
  • Cipru,
  • Croatia,
  • Danemarca,
  • Estonia,
  • Finlanda (inclusiv insulele Åland),
  • Franta (inclusiv Guyana Franceza si insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Reunion si Saint-Martin),
  • Germania,
  • Grecia,
  • Irlanda,
  • Italia,
  • Letonia,
  • Lituania,
  • Luxemburg,
  • Malta,
  • Olanda,
  • Polonia,
  • Portugalia (inclusiv insulele Azore si Madeira),
  • Slovacia,
  • Slovenia,
  • Spania (inclusiv Insulele Canare),
  • Suedia,
  • Ungaria,
  • Norvegia,
  • Islanda,
  • Liechtenstein.

Incepand cu 1 ianuarie 2021, furnizorii nu mai au obligatia legala sa ofere „Roam like at home” si pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, inclusiv al Gibraltarului, dar, daca doresc, pot aplica „Roam like at home” in aceasta tara. Astfel, este important ca utilizatorii sa verifice la furnizor tarifele de roaming daca vor calatori in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord.

Roaming involuntar

In cazul in care utilizatorii calatoresc pe teritoriul Romaniei, in zonele de granita, trebuie sa stie ca exista riscul de a utiliza  involuntar serviciul de roaming international, daca au activat acest serviciu, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automata a retelei. In aceste situatii, echipamentul mobil se va conecta automat la reteaua operatorului cu cel mai bun semnal in punctul in care se afla acesta. 

Astfel, desi utilizatorii se afla pe teritoriul Romaniei, vor fi facturati pentru serviciile de comunicatii utilizate in roaming, ca si cum s-ar afla fizic pe teritoriul unui statului vecin.

Acest fenomen poate aparea si la utilizarea serviciului de roaming intr-un stat din SEE, intr-o zona de granita cu un stat care nu face parte din SEE.  

Atentie! Utilizarea telefonului/tabletei in roaming involuntar nu scuteste utilizatorii de plata acestui serviciu.

Ce, cum si unde reclami

Utilizatorii care au o nemultumire in legatura cu serviciul de roaming, serviciul „Roam like at home” sau intra in roaming involuntar, trebuie sa se adreseze mai intai furnizorului de la care au achizitionat planul tarifar. In cazul in care furnizorul nu a rezolvat problema sesizata, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmand pasii descrisi aici.
Citește și: Restricții de tonaj în perioada 1 iulie – 31 august

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS