joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCovid a pus cercetătorii în gardă. Ce ar putea declanşa următoarea pandemie

Covid a pus cercetătorii în gardă. Ce ar putea declanşa următoarea pandemie

Oamenii de ştiinţă au început deja să se pregătească pentru următoarea pandemie. Cercetătorii au identificat posibile surse de infecţii în masă şi caută din timp soluţii pentru a le contracara.

SARS-CoV-2, care a făcut aproape șapte milioane de victime, a scos la iveală vulnerabilitățile societății în fața unei epidemii de amploare provocate de agenți patogeni emergenți.

Într-un nou studiu, oamenii de știință au identificat potențiali agenți antivirali cu spectru larg care pot viza mai multe familii de virusuri ARN. Aceste virusuri continuă să reprezinte o amenințare semnificativă și ar putea provoca viitoarele pandemii.

Ţânţarii ar putea declanşa următoarea pandemie

Deși nu se poate estima cu exactitate ce va declanșa următoarea pandemie, autorii spun că există anumiţi candidaţi mai probabili. Epidemiile recente, precum și schimbările climatice globale și natura în continuă evoluție a genomului ARN înclină balanţa spre arbovirusuri. Aceste virusuri sunt răspândite de artropode precum țânțarii.

Printre acestea se numără virusul Chikungunya (CHIKV), virusul Dengue, virusul West Nile și virusul Zika.
„Având în vedere potențialul lor epidemic deja demonstrat, găsirea unor tratamente eficiente cu spectru larg împotriva acestor virusuri este extrem de importantă. Ele devin agenți potențiali pentru pandemii”, scriu autorii studiului.

Cercetătorii au descoperit deja antivirale care inhibă arbovirusurile

În studiul recent, publicat vineri, în Cell Reports Medicine, cercetătorii au descoperit că mai multe antivirale inhibă aceste arbovirusuri în grade diferite.

„Cei mai puternici agenți antivirali cu spectru larg identificați în cadrul studiului au fost agoniștii STING cu dinucleotide ciclice (CDN). Aceştia sunt, de asemenea, promițători în declanșarea unei apărări imunitare împotriva cancerului”, a declarat autorul principal Vaithi Arumugaswami. Acesta este profesor asociat în cadrul departamentului de farmacologie moleculară și medicală de la UCLA.

Un răspuns antiviral robust al gazdei indus de o singură doză de tratament s-a dovedit eficientă în prevenirea și atenuarea artritei virale debilitante cauzate de virusul Chikungunya într-un model de șoarece. Aceasta ar putea fi o modalitate de tratament foarte promițătoare. Persoanele afectate de virusul Chikungunya suferă de artrită virală la ani și decenii de la infecția inițială, a specificat profesorul.

Următorul pas

Studiul concluzionează că agoniștii STING au prezentat o activitate antivirală cu spectru larg atât împotriva virusurilor transmise de artropode, cât și a celor respiratorii. Aici sunt incluse şi virusurile SARS-CoV-2 și Enterovirus D68, în modele de cultură celulară.
Următorul pas pentru specialiști este dezvoltarea unor antivirale cu spectru larg în combinație cu alte antivirale existente care să fie ușor de obținut în cazul unor viitoare epidemii de boli respiratorii și arbovirale.

Citeşte şi De ce e bine să mănânci lobodă şi cum să o consumi