Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate
Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate

Sistemul informatic din sănătate nu funcționează în mod oficial de 22 de zile, dar un raport intern al Direcției IT din CNAS, consultat de HotNews.ro, arată că cea mai gravă avarie a acestui sistem de la darea sa în folosință a început de fapt în data de 26 iunie. O defecțiune apărută la una dintre sursele neîntreruptibile de energie (UPS) ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) a defectat mai multe echipamente hardware și a generat blocaje în cascadă. CNAS a anunțat problema abia în 10 iulie.

Reacția STS la articolul și întrebările HotNews.ro:

Întrebați de HotNews.ro când au comunicat către CNAS defecțiunea apărută în data de 26 iunie la UPS-ul STS, oficialii STS au declarat:

  • „Serviciul de Telecomunicații Speciale a informat personalul responsabil cu suportul tehnic pentru sistemele Casei Naționale de Asigurări de Sanătate imediat ce sistemul automat de monitorizare a semnalat apariția unei defecțiuni, în 26.06.2019.
  • Facem precizarea că, centrul de date al STS asigură alimentarea redundantă cu energie electrică pentru echipamentele CNAS astfel încât, dacă o linie de alimentare se defectează, întreruperea funcționării echipamentelor nu va fi afectată.
  • Întreruperea funcționării echipamentelor CNAS a fost cauzată de lipsa redundanței serverelor CNAS”.

HotNews.ro a întrebat și dacă este adevărat că dincolo de sistemele IT gestionate de CNAS, mai exista si o aplicatie STS care gestioneaza autentificarea digitala in sistem a medicilor. Practic, STS verifica autentificarea digitala a medicilor inainte de a transmite datele catre furnizorii de certificate medicale. Potrivit surselor HotNews.ro, si aceasta aplicatie a STS este uneori nefunctionala, fapt care produce blocaje.

  • Redăm mai jos integral întrebările HotNews.ro și răspunsurile STS