Primăria, obligată să înfiinţeze un serviciu de gestionare a câinilor fără stăpân

Primăria Craiova va fi executată silit de Asociaţia Viaţa Animalelor. ONG-ul cere închiderea adăpostului de la Breasta, pe motiv că funcţionează ilegal. De asemnea, mai solicită înfiinţarea unui serviciu specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân, dar şi penalităţi pentru fiecare zi de întârziere până la punerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti.

Câine la Adăpostul din Breasta

După ce instanţa a obligat, printr-o decizie definitivă şi irevocabilă, Primăria Craiova „să înfiinţeze serviciul specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân“, administraţia locală a rămas în nepăsare. Decizia a fost dat pe 17 aprilie 2019.

Prin urmare, Asociaţia Viaţa Animalelor, cea care, în noiembrie 2017, a dat în judecată Consiliul Local (CL) Craiova, municipiul Craiova şi Salubritate SRL – societatea care coordonează acum „serviciul de ecarisaj“, a trecut la executare silită.

Serviciul de ecarisaj
Serviciul de ecarisaj

„La acest moment avem o hotărâre definitivă şi irevocabilă investită cu formulă executorie. Primăria Craiova trebuie să înfiinţeze un serviciu specializat în domeniul ecarisajului şi ulterior să concesioneze această activitate unei persoane juridice, unei asociaţii sau fundaţii pentru protecţia animalelor. Administraţia locală trebuie să respecte legea şi decizia instanţei de judecată. Acest lucru nu s-a întâmplat până acum, iar adăpostul de la Breasta funcţionează ilegal. Mai multe date puteţi afla de la reprezentantul Asociaţiei Viaţa Animalelor, Aurelia Loacă“, a precizat Sorin Stănciulescu, avocatul Asociaţiei Viaţa Animalelor.

Primăria Craiova executată silit de Asociaţia Viaţa Animalelor

Într-adevăr, Aurelia Loacă a explicat concis întreaga situaţie, de la momentul acţionării în instanţă până la executarea silită a primăriei.

Câine în Adăpostul de la Breasta


„În data de 21 mai am primit comunicarea scrisa de la Curtea de Apel Craiova în legătură cu procesul pe care Asociaţia Viaţa Animalelor l-a intentat Primariei Craiova şi SC Salubritate. Aşa cum știţi deja, am câştigat acest proces. Numai că, deşi avem comunicarea scrisă, definitivă şi irevocabilă, primaria nu vrea să respecte nici acum o hotărâre judecătorească. Aşadar, am apelat la un executor judecătoresc, care să oblige primăria să pună în aplicare această hotărâre. Am demarat procedurile legale, Adăpostul Breasta trebuie să înceteze activitatea până când Primăria Craiova se va pune în legalitate“, spune Aurelia Loacă.


Aceasta a explicat pas cu pas demersurile făcute de asociaţie. „Aşadar, prin avocatul nostru am făcut următoarele demersuri. Am demarat procedurile de executare silită şi am cerut daune materiale pentru fiecare zi de întârziere pentru nepunerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti.
Am făcut demersurile necesare împotriva primarului deoarece este persoana care trebuie să răspundă direct de respectarea legii şi care poate să răspundă inclusiv penal pentru neaplicarea ei, aşa cum este în cazul nostru. De asemenea, primarul poate fi sancţionat cu reţinerea unui procent din salariu până la punerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti. Am înaintat Curţii de Conturi decizia judecătorească şi am solicitat stabilirea şi recuperarea sumelor de bani cheltuite ilegal de către Primaria Craiova şi SC Salubritate pentru Adăpostul Breasta.
După cum vedeţi, am uzat de toate pârghiile legale şi vom face în continuare tot ce ţine de noi pentru ca situaţia câinilor comunitari să se schimbe radical şi să nu mai permitem autorităţilor publice să facă ce vor cu aceste fiinţe şi cu banii publici“, a precizat Aurelia Loacă.

Avem lege, cine s-o respecte?

Adăpostul de la Breasta funcţionează ilegal
Adăpostul de la Breasta funcţionează ilegal

Primăria Craiova derula activitatea de ecarisaj prin Serviciul de Salubritate pe care îl avea în subordine. În 2011, Salubritatea a devenit societate comercială, iar „serviciul de ecarisaj“ a fost delegat prin atribuire directă către firma primăriei. În 2013, CL Craiova a aprobat Regulamentul de desfăşurare a activităţii de ecarisaj. De asemenea,în 2014 a aprobat Regulamentul referitor la desfăşurarea activităţii de gestionare a câinilor fără stăpân.

Prin OUG nr. 155/2001, consiliile locale erau obligate să înfiinţeze servicii specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Această obligativitate a fost menţinută şi de Legea nr. 227/2002, de aprobare a ordonanţei. Ulterior, ordonanţa a fost modificată şi completată prin Legea nr. 258/2013, care prevede obligaţia CL de a înfiinţa, „în funcţie de necesităţi“, servicii specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân.

Municipalitatea nu a înfiinţat acest serviciu specializat, motivând că OUG nr. 155/2001 nu avea norme de aplicare. Prin HG nr. 1059/2013 au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 155. Această hotărâre stabileşte condiţiilor de înfiinţare şi funcţionare a serviciilor specializate de gestionare a câinilor fără stăpân.

De asemenea, Legea nr. 258/2013 stabilește şi modul de concesionare a acestor servicii specializate. Deşi întreaga bază legală necesară pentru rezolvarea problemei era în vigoare din 2013, municipalitatea a preferat să menţină „serviciul de ecarisaj“ delegat către Salubritate în 2011 şi nu a pus în aplicare noile reglementări.

Compartiment în loc de Serviciu

Reprezentanţii Primăriei Craiova cunosc situaţia, dar nu o consideră atât de gravă pe cât vor să accentueze reprezentanţii ONG-urilor care se ocupă cu protecţia câinilor fără stăpân. Totuşi, administraţia locală a luat decizia modificării unui compartiment din cadrul Direcţiei Servicii Publice care să gestioneze situaţia câinilor fără stăpân.

Primăria Craiova, executată silită din cauza maidanezilor

„Există, într-adevăr această hotărâre judecătorească definitivă. Noi avem deja în cadrul Direcţiei un Compartiment care se ocupă de Administrarea şi Monitorizarea Salubrităţii. Acesta îşi va extinde competenţele şi va fi transformat în Compartiment de Administrarea Monitorizarea Salubrităţii şi Gestionarea câinilor fără stăpân. Eu am făcut deja un raport. Azi va intra la mapă ca să fie semnat de către primar şi ulterior adoptat prin şedinţa de consiliu de la sfârşitul acestei luni. În cadrul acestui Compartiment există doi inspectori care verifică serviciile salubrităţii pe care primăria le plăteşte. Nu vorbim despre o schimbare de organigramă, fiindcă aceasta se face în funcţie de fonduri”, a precizat Delia Ciucă, director Direcţia Servicii Publice din cadrul primăriei.