Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a dezinformat când a spus că instituţia pe care o reprezintă nu are competenţă de a ataca la Curtea Constituţională Ordonată de Urgenţă privind modificarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, aprobată marţi seară de Guvern. Ciorbea susţine că nu poate sesiza CCR decât după ce intră Ordonanţa în vigoare, adică peste 10 zile. În realitate, există un precedent în 2013.
Pe 9 octombrie 2013, Avocatul Poporului a atacat OUG 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, în condiţiile în care această intră în vigoare pe 25 octombrie. Deci, a atacat o Ordonanţă de Urgenţă cu două săptămâni înainte de a intră în vigoare. Atunci, CCR a analizat sesizarea şi a admis excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului, Ordonanţă de Urgenţă fiind abrogată. Prin decizia 447/2013, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate ridicată direct de Avocatul Poporului şi constată că Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr.91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă este neconstituţională.
Diferenţa faţă de situaţia de acum este că în octombrie 2013, Avocatul Poporului era Anastasiu Crişu, nu Victor Ciorbea.
Reamintim că Ciorbea a spus miercuri că Avocatul Poporului nu poate ataca Ordonanţe de Urgenţă înainte de a intra în vigoare. Ordonanţa controversată a fost publicată miercuri, la 1 februarie, însă conţine prevederi care se aplică după zece zile. Întrebat dacă analizează posibilitatea de a sesiza Curtea Constituţională în cazul Ordonanţei de Urgenţă de modificare a Codului penal şi a Codului de procedura penală, adoptată marţi noapea de Guvern şi care ar urmă să între în vigoare peste 10 zile, Ciorbea a spus: „Noi putem atacă legile şi ordonanţele de urgenţă după ce intră în vigoare”, potrivit News.ro.
Victor Ciorbea a precizat că dacă OUG privind codurile penale intră în vigoare peste 10 zile, Avocatul Poporului nu are acum nicio competenţă de analizare a unei eventuale sesizări a CCR şi că lasă în competenţă celor care pot sesiza Curtea Constituţională cu un conflict de natură constituţională.