6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateSite-urile de vânzări, ţinta fraudelor on-line

Site-urile de vânzări, ţinta fraudelor on-line

La sfârşitul lunii trecute, GdS scria despre cazul unui craiovean, care era cât pe ce să cadă în capcana unei înșelăciuni prin internet. Acesta vindea un aparat foto în valoare de 1.400 de lei pe OLX, iar o femeie din Anglia l-a contactat pe e-mail şi i-a spus că vrea să îl cumpere pentru fiul său. Bărbatul i-a dat extrasul de cont, iar într-un alt e-mail, cumpărătoarea i-a spus că plata ar fi fost făcută la bancă. Bărbatul chiar a primit pe e-mail o confirmare de plată care părea să fie emisă de Lloyds Bank. Însă, craioveanul a observat că structura mesajului era dubioasă şi a sunat banca, iar reprezentanţii acesteia i-au infirmat transferul de bani.
Cazul bărbatului din Craiova nu este, însă, singular. Un articol scris pe urbanic.ro, în care apare povestea unui alt bărbat care urma să fie escrocat în aceeaşi manieră precum craioveanul, a iscat un val de comentarii cu privire la numeroasele tentative de fraude pe site-urile de vânzări on-line. „Am păţit aceeaşi treabă, am trimis coletul, iar seara am citit că se întâmplă astfel de lucruri. Toate detaliile unei fraude se potriveau exact în cazul meu. Am sunat imediat la firma de curierat să oprească transportul, iar a doua zi dimineaţa m-a contactat un domn de la divizia de securitate, care mi-a zis că a luat legătura cu cei din Anglia, de la firma de curierat, și au oprit transportul, care urmează să se întoarcă la mine în două – trei zile. Trimisesem o cameră în valoare de 7.000 de lei. Am pierdut, însă, banii de transport, adică 1.200 de lei“, a scris o potenţială victimă.
În aceeaşi situaţie a fost alt bărbat, care a vrut să vândă o maşină de cusut foarte veche. „Eu am muşcat momeala şi am plătit 180 de euro prin MoneyGram pentru transport. Nu sunt nou în lumea internetului, dar totuşi mi s-a întâmplat. Din păcate, nu cred că mai pot face altceva“, a mai povestit alt păgubit.
Alături de el, alte zeci de persoane au păţit acelaşi lucru. Cu toţii vorbesc despre câteva adrese de e-mail de pe care au primit mesajele de la presupuşii cumpărători: [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], cecilecristina111@g­mail.com sau [email protected] sunt conturile de pe care mulți dintre ei au primit mesaje în urma cărora urma să fie înşelaţi.

Utilizatorii de internet, din ce în ce mai expuşi la fraude

Falşii cumpărători pot trimite iniţial mesaje, apoi discuţia trebuie să continue pe e-mail
Falşii cumpărători pot trimite iniţial mesaje, apoi discuţia trebuie să continue pe e-mail

În ultimii ani, securitatea pe internet a devenit extrem de vulnerabilă, iar utilizatorii sunt din ce în ce mai expuşi la fraudele puse la cale pe platformele on-line. Una dintre cele mai cunoscute metode prin care escrocii vor să inducă oamenii în eroare pentru a le fura banii, prin intermediul internetului, este phishing-ul. Prin această tehnică, oamenii primesc e-mail-uri de la presupuse instituţii importante, bănci sau site-uri renumite, prin care li se solicită date personale, date ale cărţilor de credit sau detalii privind logarea pe anumite platforme. Apoi, toate aceste informaţii sunt folosite pentru sustragerea de bani. Această tehnică a fost dezvoltată, rezultând „spear phishing-ul“, prin care atacatorii folosesc din ce în ce mai multe detalii care au legătură cu persoana pe care o contactează, dând astfel impresia că o cunosc.

Frauda „nigeriană“

Înşelătoria „nigeriană“ este una dintre cele mai vechi și cele mai populare scheme de escrocare. Înșelătoria începe cu un mesaj trimis pe e-mail. Acesta poate fi de la un membru oficial al guvernului, un om de afaceri sau un membru al familiei, care cere ajutor în recuperarea unei mari sume de bani de la o bancă sau plata unor taxe inițial mici. În schimbul ajutorului tău, îți promit o sumă foarte mare de bani. Tot această fraudă cuprinde şi presupusele achiziţii pe care cumpărători fictivi vor să le facă şi păcălesc oamenii că au făcut plata produsului, fără ca aceasta să fi fost efectuată. Vânzătorii trimit produsul, iar banii nu îi vor primi niciodată. Aceasta este cea mai utilizată metodă pe site-urile de vânzări. Altă metodă extrem de uzitată de escroci este cea a e-mail-urilor de felicitare, care par a veni de la prieteni. Dacă un astfel de e-mail este deschis şi se dă click pe link-ul sau felicitarea ataşate, computerul va fi afectat de un program malware care poate trimite date private și informații financiare la un server fraudulos controlat de infractori IT. Din cauza situaţiei financiare precare, oamenii pot cădea uşor victime infractorilor din mediul on-line. De foarte multe ori, aceştia mizează pe disperarea oamenilor de a obţine un împrumut bancar. O altă metodă prin care vor să păcălească oamenii este aceea a oferirii unui împrumut bancar fabulos, negociat tot prin intermediul e-mail-urilor. În momentul în care o persoană acceptă acest „împrumut“, aceasta este pusă să plătească anumite „taxe obligatorii“ de prelucrare, iar de bani nu va beneficia niciodată.
Antiviruşii falşi transformă utilizatorii în victime

Escrocii au creat şi programe care seamănă cu antiviruşii utilizaţi pentru protecţia computerelor. Acestea funcţionează prin apariţia unor ferestre pop-up-uri, care seamănă foarte bine cu mesajele reale pe care le-ar putea transmite Windows sau un produs normal de securitate. De multe ori, acest antivirus fals rămâne la stadiul de a deschide anumite ferestre în timpul navigării on-line. Însă, există şi posibilitatea ca acest program să fie unul malware, care v-ar putea fura datele personale din computer. De asemenea, există posibilitatea blocării şi criptării computerului de către aceste programe, iar în schimbul deblocării să fie solicitate sume de bani.

Profilul de Facebook – piratat

Facebook este astăzi una dintre cele mai populare rețele de socializare. Din acest motiv, companiile importante și întreprinderile îl folosesc ca să comunice cu clienții și ca să-şi promoveze produsele. Activitatea intensă de pe Facebook i-a atras ca un magnet pe infractorii IT, iar aceştia încearcă în mod intens să spargă parolele conturilor pentru a intra în posesia unor date personale comunicate prin mesajele private. Specialiştii recomandă utilizatorilor reţelelor de socializare să-şi securizeze foarte bine contul şi să seteze o metodă de autentificare dublă. Acest lucru va acționa ca un strat suplimentar de securitate, în afară de parolă.

Craiova, în topul oraşelor cu cele mai multe fraude privind comerţul on-line

Pe site-ul Serviciului de Combatere a Criminalităţii Informatice, Craiova apare în categoria oraşelor foarte active în ceea ce priveşte fraudele privind comerţul electronic, alături de Bucureşti, Alexandria, Râmnicu Vâlcea, Timişoara, Iaşi, Sibiu şi Constanţa. Acest lucru înseamnă că în oraşul nostru există mulţi infractori care fac fraude prin intermediul internetului. Oamenii legii dau câteva recomandări pentru evitarea furturilor pe internet. Prima este aceea că înainte de a efectua tranzacţii on-line trebuie făcute verificări cât mai amănunţite cu privire la produs şi la legitimitatea site-ului sau serviciului oferit. De cele mai multe ori, trebuie acordată o atenţie deosebită tranzacţiilor în care sunt implicate persoane din alte ţări, întrucât politicile de returnare a bunului sau banilor şi de garanţie sunt mai complicate. Totodată, înainte de cumpărare, trebuie determinate taxele de transport şi trebuie să ridice semne de întrebare situaţia în care vânzătorul nu acceptă decât transferuri de bani on-line sau bani lichizi. De asemenea, trebuie acordată atenţie sporită ofertelor de bunuri nesolicitate, întrucât acestea pot face parte din diferite scheme de fraudare on-line.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS