14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCine vine și cine pleacă de la C.N. „Frații Buzești“?

Cine vine și cine pleacă de la C.N. „Frații Buzești“?

Carmen Ștefănescu, directorul adjunct de la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova
Carmen Ștefănescu, directorul adjunct de la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova

Directorul adjunct al Colegiului Național „Frații Buzești“ din Craiova, profesorul Carmen Ștefănescu, a acordat un interviu pentru GdS, în care spune cum a fost acest an școlar, dar vorbește și despre ultima provocare în mediul liceal, reînființarea Liceului Militar, care a creat discuții între cadrele didactice și părinți pe tema celor care aleg să-și deruleze activitatea la acest liceu. Colegiul „Frații Buzești“ va asigura directorul noului liceu, care va fi urmat însă și de câteva cadre didactice. Cine urmează să plece de la acest colegiu, în ce condiții, dar și ce se pregătește pentru anul școlar următor veți putea afla pe parcursul interviului.

GdS: Doamna director adjunct, suntem în vacanță conform calendarului Ministerului Educației. Cum a fost acest an școlar pentru Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova?
Carmen Ștefănescu: Rezultatele sunt foarte bune. Așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani, școala noastră se situează printre primele școli din țară, nu numai din punct de vedere al mediei de admitere în clasa a IX-a, ci și ca performanță la olimpiade școlare. De altfel, în câteva zile va avea loc o premiere a elevilor olimpici, organizată de unul dintre agenții economici de forță din județul Dolj, unde majoritatea elevilor și profesorilor sunt de la Colegiul Național „Frații Buzești“. Aș spune că este un an care ne obligă și care ne creează emoții pentru ceea ce urmează. Va fi greu să egalăm performanța de anul acesta și să sperăm că vom avea resurse să depășim și ceea ce am înregistrat ca performanță școlară până acum.

GdS: Este cunoscut faptul că pentru a fi admis la Colegiul „Frații Buzești“ este nevoie de medii foarte mari. Mai sunt și alte condiții pe care trebuie să le îndeplinească un copil ca să devină „buzeștean“?
C.Ș: Noi sperăm și anul acesta că o să primim elevi foarte buni. Vreau să spun că în clasa a IX-a ne vin elevi de la toate școlile din oraș și județ. Avem elevi care se încadrează în profilul „buzeșteanului“, adică un elev trebuie să știe că odată intrat pe porțile acestei școli trebuie să se supună unei anumite rigori care, zicem noi, este o formulă câștigătoare pe termen lung. Dincolo de rezultatele de care vorbeam mai devreme, pe care vrem să le obținem cu elevii, este o anumită manieră de a munci. Le creăm un stil de lucru aplicabil în orice domeniu și de aceea absolvenții noștri ajung la facultăți din țară și din străinătate și niciodată nu avem surprize cu privire la modul de acomodare la rigorile universitare. Buzeșteanul trebuie să fie un copil care trebuie să pună pe primul plan împlinirea personală cu ajutorul cadrelor didactice de la noi din școală, prin descoperirea acelor capacități care îi reprezintă foarte bine și disponibilitate de a face sacrificii cel puțin în privința timpului petrecut la masa de lucru.

GdS: În prezent și în rândul elevilor a apărut ideea că poți face multe studii, că nu îți găsești apoi un loc de muncă. Întâlniți această problemă și la elevii de la acest colegiu și cum reacționați în aceste situații?
C.Ș.: Sigur că o incertitudine există. Copiii știu foarte bine și ei, și părinții lor, că este foarte greu să faci niște previziuni, să-l dirijezi către un anumit domeniu, despre care la un moment dat este foarte promițător și care în timp își pierde din atractivitate. Dar eu cred că este foarte important să le acordăm și copiilor libertatea de alege ceea ce vor să facă și dincolo de specialitatea spre care se îndreaptă la un moment dat. Consider că, dacă sunt înarmați cu capacitatea de a învăța, dacă nu îi sperie noile provocări, vor putea să se descurce indiferent de împrejurări. Fiecare dintre noi, în timpurile actuale, trebuie să avem curajul de a ne reinventa și de a porni pe un drum pe care la un moment dat nu l-am avut în vedere.

GdS.: La fiecare sfârșit de an școlar în mass-media apar și interviuri cu elevii cu rezultate la olimpiadele școlare care se orientează către universități din Europa de Vest. În cazul absolvenților Colegiului Național „Frații Buzești“ mai este această tendință?
C.Ș.: Am constatat că față de anii anteriori, adică acum patru – cinci ani, numărul copiilor care aleg să studieze în străinătate este ceva mai mic. Mulți dintre absolvenții noștri aleg să rămână la universități din Craiova sau din alte centre universitare și, după ce au acumulat bagajul de cunoștințe necesar, dacă mai doresc își continuă studiile în străinătate sub forma masteratului sau doctoratului, sau pur și simplu rămân în țară pentru o carieră universitară. Nu aș putea să spun că e un număr foarte mare de copii care optează pentru aceste universități pentru că și ei au înțeles că așa cum trebuie să ai un anumit profil să studiezi la „Buzești“, așa trebuie să ai un anumit profil și dacă vrei să pleci din țară. Nu e ușor să pleci, să-ți părăsești părinții. Noi și așa ne creștem copiii excesiv de protejat și atunci desprinderea aceasta e grea. Nu e ușor să te descurci pe picioarele tale la o vârstă mică, de 18-19 ani. E devreme zic eu, și nu toți pot să se acomodeze într-o țară străină.

Directorul și câțiva profesori se detașează

GdS: În ultimii doi ani asistăm la înființarea unor noi licee. Am avut anul trecut Liceul „Voltaire“, acum Liceul Militar, acesta din urmă creînd discuții în unitățile școlare între părinți și chiar între profesori. Foarte mulți craioveni spun că la acest Liceu Militar pleacă directorul de la Colegiul „Frații Buzești“ și trage după dânsul o bună parte din corpul profesoral. Ce se confirmă din aceste informații?
C.Ș.: În primul rând, eu văd în înființarea acestor școli noi tocmai o încercare a societății de a se adapta acestor timpuri în schimbare. Pe de altă parte, și anul trecut, și anul acesta, persoanele responsabile de activitatea în aceste școli noi au acreditat ideea că profesorii cei mai buni de la școlile de top din Craiova, cum ar fi Colegiul „Frații Buzești“, Colegiul „Carol I“, Colegiul Național „Elena Cuza“, vor fi cooptați în corpul profesoral de la „Voltaire“. Am avut și noi anul trecut colegi care au făcut această opțiune, dar vreau să vă spun că statutul acestor colegi a fost de profesori încadrați la plata cu ora, deci în afara normei didactice care a rămas titulară în Colegiul Național „Frații Buzești“. Au avut acolo câteva ore. Singurul nostru disconfort a fost că a trebuit să facem programul, astfel încât să le permitem colegilor noștri care aveau câteva ore la „Voltaire“ să-și facă un orar suportabil. În privința Colegiului Militar, într-adevăr domnul director Petrescu va merge la Colegiul Militar ca director adjunct, pentru că dânsul și-a desfășurat o bună parte din activitatea didactică la Colegiul Militar care a funcționat în Craiova în urmă cu câțiva ani. Dânsul pleacă la colegiul acesta ca profesor detașat, pentru că titulatura rămâne la Colegiul „Frații Buzești“. În aceeași situație mai avem un coleg titular, profesor de fizică, domnul profesor Dragomir, care a venit la noi anul trecut de la Colegiul Național „Carol I“. A stat la noi și la Liceul „Voltaire“, eu cred că domnul profesor este o persoană dinamică și vrea să exploreze noi teritorii în fiecare an. Dânsul va pleca tot în regim de detașat la Liceul Militar, pe ore de fizică. Și colega noastră de biologie, profesoara Genelia Petrescu, care aduce rezultatele la olimpiadele internaționale, va pleca tot ca detașat, dar pe câteva ore. Norma didactică rămâne la noi și, de asemenea, doamna Petrescu va lua și clasa IX-a, va păstra clasele unde are elevii antrenați și angrenați în competițiile internaționale. Nu pleacă de la noi nici ceilalți profesori care ne-au adus bucurii prin rezultatele la olimpiadele internaționale, și îi dau ca exemplu pe Marius Nicoli, Cornelia Cerăceanu, Doina Riza, Camelina Ștefan, Vasile Roșu, Șerban Marin, Tuțescu Lucian și lista continuă pentru că toți profesorii contribuie la rezultatele bune ale elevilor.

GdS: Părinții spun că mai sunt și alți profesori care sunt cu câteva ore la Liceul Militar.
C.Ș: Da, pe lângă Genelia Petrescu cu câteva ore mai pleacă și domnul profesor de muzică, care are trei sau patru ore și la Liceul Militar și cam atât. Știu că și de la celelalte colegii pleacă și alți profesori cu rezultate bune, dar tot prin detașare sau în regim de plata cu ora. Este dreptul fiecărui profesor să aleagă drumul pe care vrea să îl urmeze. Noi nu am resimțit această decizie, de a înființa Colegiul Militar, ca pe o amenințare, pentru că avem target diferit. Avem elevi cu profile diferite.

GdS: Chiar dacă sunt doar câțiva profesori care pleacă prin detașare la Liceul Militar, rămâne întrebarea cum îi veți selecta pe cei care îi vor înlocui?
C.Ș.: Sigur că apare această întrebare, cu cine-i înlocuim pe cei care se detașează? Nici aici nu avem emoții. Având un număr foarte mare de clase, un număr foarte mare de ore, în permanență am avut profesori care s-au detașat de la alte școli, care s-au încadrat foarte bine modului de lucru din Colegiul „Frații Buzești“ și acești profesori își vor continua activitatea ca detașați la noi la școală, astfel încât să nu putem fi descoperiți. Avem mulți profesori foarte buni în oraș care sunt de câțiva ani la noi, avem posibilitatea să le acordăm avizul de continuitate, și, dumnealor, dacă doresc desigur, căci nu e ușor să muncești aici, rămân în continuare pe orele respective.

GdS: Au fost agreate acele cadre didactice noi de părinți?
C.Ș: Răspunsul este da și vă explic și de ce. Avem o colegă care este suplinitoare, nu are încă titulatura, dă anual examen, dar nu avem catedre vacante: Roxana Chiuțu, profesor de limba română, care și anul acesta, și anul trecut a avut rezultate la olimpiada națională cu elevii de clasa a XII-a. Deși foarte tânără, este un cadru didactic extrem de bine pregătit și cu o relație extraordinară cu copiii. De asemenea, la limba franceză am avut anul acesta o domnișoară detașată de la Filiași, Loredana Ionică. Ea a avut elevi care au ajuns până la faza națională la olimpiadă. Încă sunt resurse. Noi am acreditat și ideea ca un elev care este olimpic să poată lucra cu mai mulți profesori, cadrele didactice să colaboreze între ele la concurs și în acest fel când avem momente în care anumiți colegi se detașează atenuăm lipsa lor.

GdS: Din datele prezentate în ceea ce privește selecția profesorilor pe orele care rămân neacoperite, puneți accent pe detașare și mai puțin pe punerea acestora la dispoziția celor care susțin concursul de titularizare din fiecare vară. Ce părere aveți totuși despre acest concurs?
C.Ș: Este un concurs foarte important. Eu rămân la convingerea că profesorii bine pregătiți demonstrează cunoștințele pe care le au la acest examen. Nota pe care o obțin le permite să ocupe anumite posturi, dar nu e mai puțin adevărat că mai avem surprize, rămânând unele ore descoperite ne trezim cu profesori repartizați care nu pot face față cerințelor postului într-o școală de acest fel. Cred că în privința resurselor umane, managerii școlilor cu consiliile de administrație ar trebui să aibă posibilitatea de a păstra profesorii care au demonstrat că pot face față cerințelor respective.

„Mai sunt multe de făcut în acest colegiu“

GdS: Selectarea resursei umane este una dintre problemele pe care le-ați dat exemplu. Ce ar mai trebui făcut la Colegiul „Buzești“?
C.Ș.: Sunt multe de făcut. Din fericire, nu mai avem lucrări foarte importante de executat, nu mai avem pereți care cad, clase care trebuie renovate în mod capital. Avem încă o problemă și am solicitat fonduri pentru o expertiză pentru consolidarea zidului care este spre studioul de televiziune. Celelalte ziduri sunt rezolvate. Mai avem de reparat acoperișul de la unul dintre corpurile de clădire care se află în incinta școlii, corpul de la ateliere. Avem de amenajat o sală de clasă, care a fost afectată de infiltrațiile generate de defecțiunile de la acoperiș. Mai sunt problemele curente.
Altă problemă cu care ne confruntăm este lipsa de spațiu. Părinții vor să-i aducă pe cei mici la noi încă de la grădiniță, dacă se poate. Mulți reușesc. În clasele pregătitoare se lucrează cu peste 30 de copii, ceea ce este inuman și pentru cadrul didactic, și pentru copii, și pentru părinți. Eu militez pentru ideea ca cei mici să înceapă studiile în școlile generale care există pe lângă locuințele părinților. Este foarte important pentru un copil de cinci ani și jumătate sau șase ani să doarmă dimineața o oră mai mult și nu să și-o petreacă într-o mașină moțăind cu părintele, ca să ajungă la „Frații Buzești“. Noi încercăm să le asigurăm cele necesare, dar faptul că sunt mulți în clasă influențează dezvoltarea lor. Trebuie să se înțeleagă că la „Buzești“ se poate veni și în clasa a V-a, și în clasa a IX-a, cel mai sigur, nu este nevoie din clasele pregătitoare.

GdS: Care sunt noutățile pe care le vor găsi elevii la deschiderea anului școlar?
C.Ș: Investiții noi nu sunt. În ultimii ani am făcut achiziții consistente de mobilier școlar, am asigurat înlocuirea tâmplăriei din întreaga școală. La internat am modificat toate ferestrele și ușile. Clasele de la învățământul primar au dotări pe care le găsim în puține școli din Craiova. Facem doar mici reparații, în rest suntem în grafic.
Carmen Rusan

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS