Cei 400 de milioane de utilizatori de internet din Europa se confruntă cu o loterie geografică în ceea ce priveşte preţul, viteza şi diversitatea ofertelor de servicii în bandă largă, conform datelor publicate astăzi de Comisia Europeană (CE). Patru studii publicate astăzi arată că nu există practic niciun model şi nicio coerenţă între pieţele de servicii în bandă largă din interiorul UE. Consumatorii sunt de asemenea derutaţi în faţa informaţiilor divergente furnizate de operatori, ceea ce le limitează capacitatea de a alege oferta cea mai bine adaptată necesităţilor lor.
Preţurile celor mai comune conexiuni în bandă largă pot fi de până la patru ori mai ridicate în unele state membre, chiar şi după ce se ţine cont de puterea de cumpărare a fiecărei ţări. 66% dintre cetăţeni nu cunosc viteza conexiunii de internet pentru care au semnat contractul. În medie, consumatorii obţin doar 75% din viteza conexiunii în bandă largă pentru care semnează un contract.
În ciuda unor valuri succesive de reforme ale sectorului telecomunicaţiilor pe care le-a întreprins Uniunea Europeană şi care au contribuit la transformarea modului de furnizare a serviciilor de telecomunicaţii în UE, acest sector continuă să funcţioneze preponderent pe baza a 28 de pieţe naţionale. Atât consumatorii, cât şi operatorii se confruntă cu preţuri şi cu reguli diferite. Săptămâna viitoare, Parlamentul European va vota cu privire la planurile Comisiei referitoare la crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent), care abordează aceste probleme oferindu-le consumatorilor o mai mare transparenţă, mai multe drepturi şi servicii mai bune.
Noul studiu publicat astăzi arată o diferenţă de preţ de până la 400% între ţările UE în ceea ce priveşte ofertele de bandă largă anunţate în reclame pentru categoria de bandă largă fixă de 12-30 de megabiţi pe secundă (Mbps), pentru care optează majoritatea cetăţenilor europeni. Preţurile încep între 10 şi 46 EUR pe lună, în funcţie de locul de reşedinţă, şi pot ajunge până la 140 EUR pe lună.
Contraste la nivelul preţurilor: banda largă anunţată în reclame la preţul cel mai scăzut este disponibilă în Lituania (de la 10,30 EUR), în România (de la 11,20 EUR) şi în Letonia (de la 14,60 EUR); în alte ţări, cea mai ieftină ofertă disponibilă poate ajunge la 46,20 EUR (Cipru), în Spania (38,70 EUR) şi Irlanda (31,40 EUR) nivelul ofertei fiind foarte apropiat de cel înregistrat în Cipru. Cea mai mare amploare a variaţiei interne la nivelul preţurilor poate fi observată în Polonia, cu oferte care variază de la 20 la 140 EUR, şi în Croaţia – de la 30 la 121 EUR.