Monumentele de for public abandonate de autorităţile craiovene în urma lucrărilor de sistematizare a oraşului şi-ar putea găsi, în cele din urmă, locuri pentru a fi reamplasate, consideră Cătălin Davidescu, expert în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional (DJCCPCN) Dolj. După cum relatam în urmă cu puţin timp (în articolul „Craiova – capitala monumentelor abandonate“ apărut în GdS, pe 27 mai 2013), în ultimii ani, mai multe monumente au dispărut de pe socluri, iar unele dintre ele au fost depozitate în Parcul „Nicolae Romanescu“. Este vorba despre statuia lui Eugeniu Carada, precum şi „Alegorie“ – opera sculptorului Boris Caragea şi monumentul „1907“ de Ion Irimescu.
Am abordat la vremea respectivă cazul Eugeniu Carada, statuia fiind realizată de sculptorul Mihail Onofrei în 1936 şi inclusă pe lista monumentelor istorice (categoria B), fiind ridicată la iniţiativa Primăriei Craiova. Ea era amplasată în capătul străzii cu acelaşi nume, în vecinătatea Casei de Cultură a Studenţilor. O dată cu lucrările la pasajul subteran, a fost ridicată de pe soclu şi depozitată în Parcul „Romanescu“, în condiţii cel puţin discutabile. Lucrările de sistematizare a zonei fiind finalizate, se pune întrebarea dacă statuia se va întoarce la locul ei sau măcar în zonă. „A fost o discuţie de principiu cu cei de la primărie şi se vorbea despre posibilitatea ca monumentul să fie reamplasat undeva în Parcul «Nicolae Romanescu». După părerea mea, ar trebui găsită tot o zonă centrală, pentru că rezonează cu arhitectura veche din acea arie“, a spus Cătălin Davidescu. O altă variantă, curtea filialei locale a Băncii Naţionale a României, nu ar fi luată în calcul din lipsă de spaţiu. În ceea ce priveşte monumentul „1907“, acesta ar putea fi amplasat la vechiul loc, în scuarul de la intrarea în Parcul „Nicolae Romanescu“.
Un alt monument despre care s-ar fi discutat este „Dansatorii“ de Peter Jacobi, care ar putea fi amplasat în zona Sălii Polivalente din Craiova. În fine, expertul Cătălin Davidescu spune că există soluţii de amplasare pentru lucrarea „Pegas“, realizată în 1999 de Norian Paicu, sculptor craiovean plecat în Australia, în urmă cu 13 ani. Lucrarea este executată din deşeuri industriale, cântăreşte 40 de tone şi ar măsura 14 metri, cu tot cu soclu. Nu a fost niciodată expusă, fiind adăpostită într-o hală a Popeci Utilaj Greu. „O soluţie ar fi pe bulevardul Calea Bucureşti, în zona MacDonalds. Alt amplasament ar fi pe Dealul Bucovăţului. Este nevoie şi de unele investiţii pe care municipiul le-ar putea face“, a concluzionat Cătălin Davidescu.

Bogdan GROȘEREANU
Lucrează din 2001 în presa scrisă și abordează subiecte diverse cum ar fi evenimentele, subiectele sociale, cele legate de administraţia locală, de politică, economie, dar şi investigație. A urmat traininguri pe jurnalism social, politic, acces la informaţii şi investigație, în special cele prin intermediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Rise Project.