21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateConsiliul Concurenţei strecoară piaţa laptelui

Consiliul Concurenţei strecoară piaţa laptelui

Ancheta a fost demarată în urma unor semnale din piaţă. Vizate sunt primele etape ale comercializării. Pe raft, laptele este de cinci ori mai scump decât la producător.

Consiliul Concurenţei are în derulare o investigaţie utilă de cunoaştere a pieţei laptelui, cu scopul de a analiza structura acesteia, precum şi factorii care influenţează relaţia producător-procesator de lapte (de vacă, de oaie, respectiv de capră), se arată într-un comunicat al instituţiei, precizând că aceasta a fost sesizată asupra existenţei unor tensiuni dintre producătorii şi procesatorii de lapte de vacă.
„Ancheta sectorială se axează pe primele etape de comercializare şi va urmări, de asemenea, şi identificarea, respectiv corectarea unor posibile disfuncţionalităţi de natură anticoncurenţială“, mai notează consiliul.
În cadrul investigaţiei utile pentru cunoaşterea pieţei laptelui, cu accent pe relaţia dintre producătorii şi procesatorii de lapte de vacă, instituţia poate solicita informaţii, documente sau declaraţii tuturor actorilor implicaţi (agenţi economici producători, procesatori, centre de colectare, asociaţii patronale şi profesionale, instituţii ale statului cu competenţe în acest domeniu).
Potrivit documentului, investigaţiile utile pentru cunoaşterea pieţei reprezintă, pe lângă radiografii complexe ale sectoarelor analizate, instrumente esenţiale în activitatea oricărei autorităţi de concurenţă, scopul acestor studii sectoriale fiind obţinerea de informaţii privind modul de funcţionare a unei anumite pieţe, precum şi identificarea măsurilor potrivite pentru a rezolva problemele de concurenţă din domeniul analizat.
Folosindu-şi calitatea de autoritate administrativă autonomă, Consiliul Concurenţei „invită toţi actorii implicaţi pe această piaţă la o comunicare activă, deschisă în ceea ce priveşte problemele de natură concurenţială cu care aceştia se confruntă“, cerând persoanelor interesate să îi trimită observaţii şi puncte de vedere. „Precizăm faptul că aceste informaţii vor fi tratate drept confidenţiale; de asemenea, acestea vor fi analizate şi, în măsura în care se dovedesc utile studiului de piaţă, vor fi preluate în raportul ce va fi întocmit ulterior“, mai notează Consiliul Concurenţei.
Surse din piaţă au declarat că România comercializează cel mai scump lapte din statele membre ale Uniunii Europene, deşi preţul iniţial este foarte mic. Producătorii şi micii procesatori susţin că peste 50% din preţul plătit de consumatori merge în conturile supermarketurilor care taxează suplimentar produsul. La un preţ de producător de 0,8 – 0,10 lei pe litru, laptele ajunge în marile magazine să se vândă cu aproximativ patru lei, suma fiind depăşită în anumite cazuri.
Patronatele şi sindicatele au discutat şi elaborat, încă de anul trecut, un Cod de bune practici prin care supermarketurile şi hipermarketurile se obligau să perceapă mai puţine taxe şi să impună mai puţine restricţii pentru comercializarea alimentelor.
Codul de Bune Practici a fost blocat însă la Finanţe pentru „analiză“. La începutul acestei luni, ministrul agriculturii, Ilie Sârbu, ameninţa că, în cazul în care Finanţele nu termină de analizat Codul de Bune Practici, va promova proiectul similar al social-democraţilor.
Producătorii şi retailerii au semnat în luna iulie a anului trecut Codul de Bune Practici pentru comerţul cu produse agroalimentare, iar documentul a intrat în vigoare după ce Consiliul Concurenţei a anunţat că nu încalcă legislaţia specifică. Documentul a fost semnat de reprezentanţii Metro Cash&Carry, real,- Hypermarket, Cora, Selgros Cash&Carry, Carrefour, Auchan şi Kaufland, din partea retailerilor, şi de Romalimenta, Asociaţia Română a Cărnii, Asociaţia Patronală din Industria Laptelui, Patronatul Naţional al Viei şi Vinului, Rompan, Patronatul Român al Cărnii de Porc şi Uniunea Naţională a Crescătorilor de Păsări, din partea patronatelor din industria alimentară.
Deşi Codul a intrat în vigoare anul trecut, producătorii au reclamat în mai multe rânduri că documentul nu a schimbat taxele şi practicile marilor reţele de magazine şi este nevoie de o lege în domeniu.
Parlamentarii UE au cerut deja Comisiei Europene să investigheze impactul pe care îl are concentrarea sectorului supermarketurilor din UE şi să evalueze orice „abuz de poziţie dominantă“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS