16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateStatul român, stapân peste Daewoo Craiova

Statul român, stapân peste Daewoo Craiova

De ieri, Daewoo Craiova nu mai este intreprindere privata, revenind sub tutela statului. Autoritatile vor incerca sa gaseasca alt investitor pentru fabrica de automobile: General Motors, Ford, Renault-Nissan sau Chery.


Statul român a redobândit ieri controlul asupra fabricii de automobile Daewoo Craiova, prin preluarea pachetului majoritar de actiuni de 51% de la partenerii coreeni. Oficialii români au semnat un contract de transfer de actiuni si o tranzactie asupra creantelor intre Daewoo Motors Co. Ltd (DWMC) Coreea si Daewoo Automobile România SA (DWAR), se arata intr-un comunicat de presa al Ministerului Economiei si Comertului (MEC). Suma totala platita pentru aceasta intelegere este de 60 de milioane de dolari: 50 de milioane de dolari reprezinta pretul actiunilor, iar zece milioane inseamna datoriile uzinei din Craiova catre firmele din grupul Daewoo. „Finalizarea tranzactiei este estimata pentru perioada 15-20 octombrie 2006, iar procedura de privatizare a uzinei cu un investitor strategic va incepe in termen de doua luni de la terminarea acesteia“, a declarat ieri Codrut Seres, ministrul economiei. Acesta a mentionat ca valoarea nominala a creantelor a fost de 530 de milioane de dolari, valoarea de zece milioane fiind agreata in timpul negocierilor, si ca este putin probabil, dar nu exclus, sa existe noi solicitari ale creditorilor Daewoo legate de datorii ale firmei din Craiova. Potrivit lui Seres, Daewoo Automobile România SA Craiova intentioneaza sa lanseze un nou model de automobile in urmatorii doi ani, pentru a se mentine pe piata. La rândul sau, vicepresedintele DWAR, Ion Ion, a precizat ca uzina va angaja peste 100 de oameni in perioada urmatoare, pentru a-si onora comenzile. Acestia se vor adauga celor 3.720 de salariati actuali ai societatii. Uzina va continua sa produca sub marca Daewoo, pentru ca are licenta. Cifra de afaceri pentru primele sapte luni ale acestui an este de circa 260 de milioane de dolari. In prezent, firma cumpara pe baza de comenzi piese si componente de la Daewoo Auto&Technology, care a preluat in 2002 majoritatea uzinelor Daewoo Motors, confruntata cu dificultati financiare. In primele sapte luni ale acestui an, compania a produs 14.031 de automobile si a livrat peste 43.000 de motoare si 82.700 de cutii de viteze. Cota de piata a companiei a scazut in 2005 la 8%, de la 19% in 2004. Productia totala in perioada 1995 – iunie 2006 a fost de circa 250.000 de autovehicule, din care aproximativ 45.000 au fost exportate.


Petitori de seama


In ultimul timp, mai multe companii internationale si-au anuntat intentia de a investi la Daewoo Craiova. Printre acestea se numara gigantul american Ford, care isi va disputa uzina craioveana cu numarul unu mondial in domeniu, concernul american General Motors (GM). Alaturi de acestia se afla alianta franco-japoneza Renault-Nissan, precum si Chery Automobile, din China.


Reprezentantii Daewoo Craiova au declarat ieri, pentru agentia de stiri NewsIn, ca preluarea uzinei de catre GM ar fi o varianta mai convenabila din punct de vedere tehnologic, pentru ca ar necesita mai putine modificari la liniile de asamblare. „Tehnologic vorbind, varianta GM ar fi cea mai simpla pentru noi, dat fiind ca liniile de productie sunt adaptate acestui producator“, a spus Valeriu Gârlea, purtatorul de cuvânt de la Daewoo. Acesta a mai precizat ca, daca uzina craioveana va fi preluata de alt producator decât GM, schimbarile care ar trebui facute la liniile de asamblare de motoare si cutii de viteze ar fi consistente, deoarece aceste componente sunt dedicate modelelor GM si difera mult fata de ceea ce produc alti constructori. O asemenea investitie s-ar ridica la cel putin 50 de milioane de euro. Valeriu Gârlea a mai spus ca la partea de caroserii schimbarile se vor putea face mai usor, indiferent de cine va prelua uzina. Similaritatile tehnologice dintre Daewoo Craiova si GM tin de faptul ca fabrica româneasca foloseste tehnologia pe care au preluat-o americanii când au cumparat compania coreeana Daewoo Motors, aflata pe atunci in faliment. In prezent, fabrica din Coreea preluata de GM produce generatii noi ale modelelor Matiz si Nubira, care sunt comercializate pe majoritatea pietelor sub brandul Chevrolet. In 2002, când GM a preluat unele active ale grupului Daewoo Motors, uzina de la Craiova nu a fost inclusa in acest acord.


Avioane SA – nu mai vin americanii


Daca Daewoo Craiova a fost un model reusit de privatizare, existând premisele ca lucrurile vor evolua bine, nu acelasi lucru se poate spune si despre alte doua fabrici craiovene, SC Avioane SA si SC Electroputere SA. Prima dintre ele face parte tot din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului (MEC), care detine pachetul majoritar de 80,9% din actiunile societatii. Incercarile de pâna acum ale statului de a vinde constructorul craiovean de avioane au esuat. Pretendenti la preluarea fabricii ar fi suedezii de la SAAB si compania Israel Aircraft Industries (IAI). La acestia se adauga americanii de la Bell Helicopters, care au vizitat recent uzina pentru a-i studia capacitatile de productie. Acestia par insa mai degraba interesati de alte doua fabrici din industria autohtona de aparare, Romaero Baneasa si IAR Ghimbav. Cu Avioane Craiova s-ar putea concretiza totusi o colaborare in ce priveste furnizarea de componente de avion, folosite pentru aparate de zbor mici, din clasa business. Directorul intreprinderii, Pantelimon Vâlceanu, a declarat ca anuntul de privatizare trebuie sa fie publicat in cel mult o saptamâna si spera ca lucrurile vor evolua bine. Avioane Craiova mai are doar 700 de salariati, dupa valuri succesive de disponibilizari. Jumatate din activele fabricii au fost transformate in parc industrial, pentru a reduce datoriile de zeci de miliarde de lei catre bugetul de stat.


Electroputere – privatizare fara sfârsit


Alta fabrica reprezentativa, Electroputere Craiova, se afla in prezent intr-o situatie-limita, fiind pe cale sa fie vânduta la bucata, deoarece statul nu a reusit in cele cinci tentative ale sale de privatizare. Intâi au fost variantele General Electric si General Motors, care voiau pachetul majoritar de 62,8% din actiunile societatii, detinut de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Cum nimeni nu voia sa cumpere fabrica in intregime, autoritatile au luat in calcul varianta divizarii societatii in mai multe intreprinderi, care sa fie privatizate separat. In aceasta faza, mai multe companii si-au manifestat interesul pentru preluarea anumitor fabrici: Siemens, Bombardier, DAB – Grecia, Horvath Holding Investment Co. Inc. – Ungaria, Mitilineos – Grecia, Telemania Israel, Konkar Electroindustr – Croatia. Acestora li s-au alaturat si pretendenti autohtoni, cum ar fi Serviciile Comerciale Române (SCR) sau Grupul Tender. In fine, ultimii interesati au fost francezii de la Althom si concernul austriac A-TEC Industries AG, care voia uzina ca intreg, insa s-a descurajat când a aflat ca aceasta are datorii la stat in valoare de 30 de milioane de euro, care nu pot fi sterse cu buretele. Pentru ca nu s-a ajuns la nici o solutie, AVAS a decis evaluarea activelor fabricii, pentru a o vinde la bucata, idee care i-a nemultumit pe cei 3.000 de angajati, care s-au trezit ca astfel vor ramâne fara locuri de munca. Potrivit reprezentantilor Electroputere, AVAS ar urma sa hotarasca strategia de privatizare in cursul acestei saptamâni, printr-un memorandum catre guvern, insa informatia nu a fost confirmata de autoritatea pentru privatizare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS